-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
doppler/angelsound
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
doppler/angelsoundHej. någon med erfarenhet?
när hörde ni hjärtat? hur placera ni den?
Re: doppler/angelsoundJag ville jättegärna köpa en doppler men blev avrådd från BM.
Hörseln utvecklas tidigt och är inte helt klar förrän efter vecka 20. Så min BM lyssnar inte med doppler innan eftersom forskning visar att barnet blir stört. Sen huruvida det leder till skada vet man inte än. Jag har läst olika på nätet och alla säger olika. Personligen tror jag inte att det är någon fara. Jag ville ha en pga av oro. (har haft 2 mf och utomkveds innan denna grav) På Youtube finns filmer på folk som använder doppler, du kan kanske kika där?
Re: doppler/angelsoundhej!
jag lyssnade första gången v 13+6 och hörde inget ljud efter säkert en halvtimmes letande... blev väldigt nojig men provade igen 14+0 och hittade hjärtat direkt då, dunkade på fint men försvann ganska snabbt så man får "jaga" den lite. man måste leta ganska långt ner så tidigt, ca en dm nedanför naveln. som liten_smula säger finns det ju dom som säger att bebisen blir störd och att man inte ska använda doppler så mycket. jag tror att det är OK om man gör det någon enstaka gång för att stilla oron lite, kan lova att min oro försvann lite iallafall dock är det ju jättesvårt att hitta så man ska inte noja för mycket om man inte lyckas! första gången jag provade och inte hittade något gav jag upp hoppet helt... men sen när jag väl hörde det var det sååå värt det! kram!
Re: doppler/angelsoundJag har ingen erfarenhet för jag ångrade mig att köpa en
Sen står det också på beskrivningen av angelsound "Europeiska kommittén avråder från att rutinmässigt lyssna på fostrets hjärtljud med hjälp av Doppler ultraljud under de första 11 veckorna av graviditeten." Och det är väl för att dom inte vet ifall det tar någon skada eller inte? Har för mig att jag har läst det någonstans.
Re: doppler/angelsoundHej i min förra graviditet var vi tvungna att köpa hem doppler för att slippa ligga inne på sjukhuset i fem månader.
Nu i denna graviditet tänker jag inte använda den man blir så lätt besatt av den och det är viktigt att kunna slappna av och njuta av graviditeten. Då barnet rör dig mycket så kan det vara svårt att hitta slagen men man kan säkert få in något om man har tålamod, viktigt att lägga på rikligt med fel för att få bra kontakt.
Re: doppler/angelsoundHallo idag på inskrivningen så lyssnade vi på våran lillas hjärta <3
Så underbart ljud, och man får ett lugn att veta att det är något där inne Vårar lilla lokomotiv
Re: doppler/angelsoundVill avråda användning av detta. Visst att man är orolig men jag tror att det är lätt att missbruka och använda "bara lite" allt för ofta. Är bättre att låta sjukvården sköta detta, de är kunniga och utbildade. Det är inte för inte som de lyssnar efter fosterljud först i v 25 i regel och att man inte lyssnar så ofta.
Man vet ju att fostren störs av ul/dopplers så det är ju onödigt att stressa dom då. Man kan inte peka exakt på att detta kan hända, men forskare pratar om t ex inlärningssvårigheter, koncentrationssvårigheter mm som biverkningar. Så försök att lita på att det är bra, det är inte lätt jag vet. Men försök.
Re: doppler/angelsoundStämmer de att de först brukar kolla i v25?????
Min bm kollade ju nu på inskrivningen. I v.10... Vi fick iaf höra vårat lilla hjärta ticka på. Hördes jätte tydligt! Direkt när hon satte ner "dopplern" så hörde vi ett avlägset tickande, när hon justerade den lite hördes det jätte tydligt. Hon blev nästan lite chockad att hon inte behövde leta och att det hördes så väl. Vi kanske hade tur?
Re: doppler/angelsoundHade ingen aning om att bebis stors av doppler...har i USA borjar man lyssna vid varje manads-besok efter v14. Det ar ju bara en kort stund for att dom ska mata hjartslagen for att kolla om nagot ar fel.
Re: doppler/angelsoundhej!
Jag väntar 3.e barn et och även här så lyssnar man inte på hjärtljuden före vecka 24,detta för att det kan finnas risker med användandet!
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|