-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
efter misffall
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
efter misffallJag håller precis på att gå igenom ett missfall, och det känns naturligtvis överfördjävligt, även om det är tidigt i graviditeten.
Jag vet ingenting om missfall, så jag har ett par funderingar... När kan man börja försöka igen? Jag läste någon stans att om man försöker för snabbt ökar risken för ännu ett missfall (gud förbjude), stämmer det? När kommer mensen igång efter ett tidigt missfall? Hur länge kommer jag att blöda nu under missfallet? Det är bara ett enda virrvarr i huvudet på mig just nu och jag hoppas att någon vänlig själ tar sig tid att svara...
Re: efter misffallVänta minst en mens emellan..jag blev gravid i december men fick missfall i v 5..blev gravid igen två veckor senare och gick till vecka 8 men hade då småblött i två veckor och fick reda på att bebisen dött i vecka 6. läkaren sa att det kunde bero på att jag blev gravid för snabbt och kroppen inte hunnit läkt...man kan ha kvar rester från förra graviditeten och det kanske kroppen vill göra sig av med och då får man ännu ett missfall. så jag blev tillsagd att vänta 2-3 månader. jag fick livmoderinfektion på köpet nu sista gången då graviditeten var kvar så länge i kroppen och rester hade fastnat i livmodertappen. blödde sammanlagt i 6-7 veckor..så nu är jag trött på blodd. och det är först NU som mina gravtest inte längre visar att jag är gravid. Ditt missfall verkar ju ha kommit igång av sig självt iallafall. och eftersom du är så tidigt gången så blöder du nog inte så länge..de gånger jag fick i 4+3 (har fått det två gånger) så blödde jag max i 4-5 dagar. denna gången har jag som sagt blött jättelänge men detta var ett MA (missed abortion-fördröjt missfall)
vet hur jobbigt det känns..det är hemskt när man byggt upp alla förväntnigar och sen bara rasar allt för en.. Kramar
Re: efter misffalljag fick missfall i v 6 förra gången, bm sa dock att om vi själva känner oss redo är det bara att köra på. jag blödde i 5 dagar, ungefär lika som en vanlig mens.
jag blev gravid direkt, och är nu i v 12 och allt ser jätte bra ut!
Re: efter misffallDet finns olika bud om när man bör försöka igen. Men jag har uppfattat det så att det är helt ok att försöka direkt. Det finns ingen forskning (såvitt jag vet..) som helt stöder att det blir mkt större risk för missfall om man blir gravid direkt. Man kan heller inte svara på varför de som får ett missfall till har fått det (det är alltså inte möjligt att i efterhand veta om det skulle blivit ett missfall oavsett det tidigare missfallet eller inte.) Sedan finns också andra faktorer som talar för att det är bra att vänta, t ex att det är lättare att datera graviditeten, och att det kan kännas bättre för mamman att hinna sörja sitt missfall lite. Men summa summarum så är det ju helt upp till dig/er och hur du/ni känner. Det väljer ni själva. Sedan är det ju långt ifrån alla som blir gravida direkt ändå, det kan ju ta några försök igen!
Här finns ett gäng i samma situation om du vill läsa/prata/fråga.. vi-som-precis-fatt-missfall-men-vill-goera-nya-foersoek-27083.html
Re: efter misffallTack för era svar.
Jag pratade just med barnmorskan. Skulle ha gått dit imorgon för första besöket som gravid. Hon var jättekort och sa bara "då stryker jag det". Jag hade förstås en del frågor, men hon ville bara avsluta samtalet och sa "du är välkommen att ringa när du är gravid igen". Hon sa i alla fall att vi kan försöka på en gång om vi vill det, att kroppen hinner bli av med missfallet innan ägglossning sker nästa gång. är det nån som vet om nästa mens kan tänkas komma som vanligt, eller brukar det ta längre tid innan det kommer igång igen? Jag tror att vi kanske väntar en månad i alla fall, vi får se. nu är det ju så nytt, och rädslan för att behöva gå igenom samma sak igen är stor. idag har jag jätteont i magen...
Re: efter misffallBeklagar missfallet, vet hur hemskt det är
Den information jag fick efter mitt MF var att man kan i princip börja försöka när som helst efter att blödningen upphört, MEN att de rekommenderar att man har en mens först. Det tog 6 veckor innan min mens kom igång igen efter MF. Sen tog det 5 veckor innan följande mens kom och den 3 gången kom aldrig för då var jag gravid igen. Jag blödde lite mer än en vanlig mens under4-5 dagar, sen mindre och mindre samanlagt i ca 14 dagar (de 4-5 första dagarna inräknade)
Re: efter misffallVad tråkigt att barnmorskan var så kort i tonen. Det är olika hur länge man får vänta på mensen, för en del kommer den som en klocka och för andra kan den vara lite sen. För mig tog det också 6 veckor innan jag fick mens, och sedan 5 innan andra gången. Men det kanske också berodde på att mitt missfall var lite senare..?
Verkar vara samma med mängden blod, att det skiljer. För en del är det som en vanlig mens och för andra är det mer. Jag blödde också i drygt 2 veckor. Men igen, det kanske var för att mitt var senare.
Re: efter misffallJag hade MA som konstaterades i v. 10 och hinnsäcken kom ut samma dag som jag gick in i v. 13. Jag fick tillbaka min mens 4 veckor och 4 dagar efter det.
Jag minns inte hur länge jag blödde, men det var nog ca en vecka. Hade kraftiga smärtor de två första dagarna på missfallet. Min Läkare sa att vi kunde köra på så fort det slutat blöda. Han sa att det finns ingea vetenskapliga bevis för att det skulle öka risken för nya missfall om man blir gravid snabbt igen. Men man kanske behöver läka psykiskt innan man orkar ge sig på det igen... Själv så kände jag att det enda som kunde bota min sorg var en ny graviditet, så vi körde på direkt. Men det har inte tagit sig ännu..
Re: efter misffallÄven fast missfallet var mycket tidigt tyckte jag att det var fruktansvärt. det gjorde sjukt ont, både i kroppen och i hjärtat. Min sambo ville prova igen på en gång, men jag orkar inte. Självklart vill jag inget hellre än att bli gravid igen, längtan efter ett syskon till vår son är enorm, men just nu orkar jag inte, för skulle jag bli gravid på en gång och det skulle sluta i ännu ett missfall så vet jag inte hur jag skulle orka... så vi väntar minst en mens innan vi börjar prova igen.
Hur går man vidare utan att förgås av oro när man blir gravid igen? Där jag bor är landstinget så snåla att de inte bjuder på ett extra ultraljud även om man är orolig och redan har haft ett missfall så man får snällt vänta till vecka 18.... Det finns inga privatkliniker att gå till heller. Hur tycker ni andra att det har varit, har man trots tidigare missfall kunnat slappna av och njuta av graviditetens första månader?
Re: efter misffallJag fick MA i v. 12 innan jul, och är nu gravid i v. 11 igen. För mig har det varit ren terror med all oro. I början sprang jag på toa stup i kvarten och var lika beredd på blod i trosorna hela tiden, nojade över minsta magsmärta och kunde inte ens vara glad att jag var gravid, utan var mest arg på min kropp som hade lurat mig så tidigare, (bebisen hade ju legat död i flera veckor medan jag gick runt och mådde illa och kände mig gravid), så alla tecken på graviditet var liksom ingen tröst alls.
Min bm förstod hur jobbigt det var för mig och eftersom de har eget ultraljud på min mottagning fick jag tid för vul i v. 8. Superskönt att få se hjärtat slå! Nu mår jag tusen ggr bättre psykiskt. Kan du inte boka in vul privat i en större stad om de nu vägrar i din kommun? Eller överdriv dina psykiska besvär av oron, så kanske de låter dig få ett ändå? En klok vän sa också till mig att: "Du blir inte mindre ledsen för att du vägrar vara glad", och det är ju så sant. Skulle det skita sig igen skulle det ju vara lika hemskt oavsett om jag hunnit glädja mig eller inte, så nu vågar jag faktiskt vara lite glad igen.
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|