Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

egen barnmat

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

egen barnmat

Inläggav malin_masken 14 okt 2010, 12:31

Hej!
va på bvc igår på 4mån koll :)
Vi började prata om barnpurer osv. Men att man inte ska börja med sött osv..

Någon som har bra recept o dela med sig? antar att det bara är o mixa men läste runt lite och några säger kokta grönsaker/potatis mixa och blanda. men där säger alla olika blanda med, smör,vatten, bröstmjölk eller ersättning? bröstmjölk går bort då jag inte ammar. men skriv gärna tips.
Bild
malin_masken
Alltid online

BIM: 090812
Bor: Haninge

Re: egen barnmat

Inläggav <pyret> 14 okt 2010, 13:06

Hejsan jag började med smakportioner när lillkillen var 5 månader o 3 veckor ungefär. fast jag köpte faktiskt den första burken, köpte då potatis o palsternacka.

Men en grej som kan vara bra att pröva att äta e ju gröt dom e snabba o man kan ha dom lite lösare i konsistensens o sen göra den tjockare med tiden.

Men annars så har jag kokt potatis o sen så har jag då blandat med bröstmjölk men om jag inte har det så skulle jag nog köra ersättning är ju likadant o göra det riktigt mosit o löst till o börja med.. Sen kan man ju koka palsternacka o allt möjligt. Kolla vad dom kör i barnmatsburkarna o sen gör lite samma sak. så tänker jag =0)

Fast just nu så tycker jag nog gröt vore bäst fast tyvärr så verkar min lillkille vara allergisk så just nu prövar jag olika grötar för att se vad som passar bäst...

Lycka till
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

BF: 120123
Status: Syskon på bakning

Inläggav malin_masken 14 okt 2010, 13:11

dom sa på bvc att jag skulle vänta med gröt. för han får i sig tillräckligt på ersättning. men att man kunde pröva några skedar om dan med pureer.
Bild
malin_masken
Alltid online

Inläggav lillfinger 14 okt 2010, 13:16

Jag ääälskade att laga mat till min son. Det var underbart att se honom sluka allt med så god aptit. (Vet att jag är lyckligt lottad med en son som äter så bra.)

Mitt tips är att ta en sak i taget, gärna vid ungefär samma tid på dagen om det går. O ge samma sak i några dagar.

Anledningen till att vissa väljer att blanda i bröstmjölk/ersättning är,om jag förstått det rätt, för smaken o koncistensens skull. Det är ju inte alla barn som uppsakttar att få något tjockt kletigt i munnen..

Man ska blanda i smör i maten, för att barn behöver mkt fett.
Men jag gjorde inte det i början, för att hålla receptet så enkelt som möjligt. Om man bara sakta tillför en eller två saker i veckan så kan man ju utesluta allergier. Jag hängde en lapp på kylen o varje gång min son ätit nåt i tre dagar, utan att få en allergisk reaktion, så skrev jag upp det på listan.

Koka grönsakerna så att de blir "överkokta" så blir det mjukt o bra.

Potatismos:
Potatis noggrant mosat, blandat med bröstmjölk eller ersättning

Morotspuré:
Morot mixat o blandat med bröstmjölk eller ersättning

Majspuré:
Majs, köpte jag på färdig burk (tyckte det var svårt att mixa själv) o blandade med lite hemmagjort potatismos

Sen tillsatte jag succesivt o i olika kombinationer (dock samma kombination i minst tre dagar)
Palsternacka
Ärtor
Broccoli
Blomkål

etc etc..

Min son blev lite hård i magen när han började med gröt. Så jag rev ibland ett päron, på det minsta "rivet"
Kokade även katrinplommonpuré.
Tvätta plommonen styckvis, passa på att känna igenom varje efter kärnor (min syster har vid flera tillfället råkat mixa sönder kärnor o fått slänga hela satsen)
Koka plommonen i vatten, lagom brukar vara precis så vattnet knappt täcker plommonen. Låt det småputtra i ca 20 minuter, eller tills det har dunstat så mkt vatten som man vill. Mixa till önskad konsistens, jag gjorde grövre o grövre ju äldre han blev.

Lycka till o hoppas att ni får många roliga matstunder ihop!!
Tänk på att det ska vara något roligt :D
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

BF: 120308

Inläggav Elin83 14 okt 2010, 13:18

Hej,

Det finns nog inget som är rätt och fel, mer än vad barnet vill äta och inte :)

Det här är vad jag kommer ihåg från BVC-träffen:
Det viktiga är att det inte ska vara salt i maten innan barnet är ett år och att man ska vänta med socker/för mycket söta fruktpuréer. Sen behöver bebisar mer fett i maten än vuxna därför ska man tillsätta ca en tesked matfett tex. smör el. olja. Har också för mig att man ska introducera en smak i taget i början tex. potatis en vecka, morot en vecka osv. tills barnet har fått smak på mat och inte är så tveksamt längre. Då kan man börja mixa smakerna lite.

Vi gjorde såhär:
Vi började med Sempers gröt fr. 3 mån när Leo var 4 mån, den har inga fruktsmaker el dyl. Tillagade enligt som det står på förpackningen (det blir mycket över i början!), blandade sedan ut med ersättning så att det skulle bli lösare.Första gången ska man bara ge typ någon tesked då bebisens matsmältningssystem inte klarar hur mycket som helst på en gång. Sen kan man öka med någon tesked åt gången. Sen körde vi nog på med potatismos, morotsmos osv. När Leo var 5 mån åt han en halv grötportion och en portion grönsaksmos per dag och sen amning och ersättning såklart. Sen gick det fort för när han var 6 månader var det två hela grötportioner + mos med tex. grönsaker och kött samt lite fruktpuréer och välling till kvällen.

Enkla grönsaksmos är mest bara att koka grönsaken länge och väl, mixa med spadet, smör/olja och ersättning/bröstmjölk. Sen börjar det trixiga när man ska introducera kött m.m. Fram tills alldeles nyligen åt Leo helst mat på burk, men nu när börjar han vilja äta det som vi lagar också. Tipset är nog att det ska vara ganska generöst med vätska i moset och ganska enkla smaker till en början.

Hoppas det går fint!
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav lillfinger 14 okt 2010, 13:19

Förresten!! Jag frös in massor, så tog jag varje kväll upp vad jag behövde till dagen efter.

Jag frös i istärningar o när det stelnat la jag över det i fryspåsar.

När han sen åt större portioner så köpte jag massa små burkar o frös in i. Det har passat oss utmärkt. Men alla hittar sina egna sätt :lol:
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

BF: 120308

Inläggav Gotland 14 okt 2010, 13:27

När portionerna blir större och istärningar för små kan man frysa in i bullformar istället.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav malin_masken 14 okt 2010, 13:39

Tack så jätte mkt för svar!!! Mn son är just nu hård i magen så håller på med sempers bifidus så min bm tyckte jag skulle vänta med gröt till 6 mån för han får i sig allt han behöver i ersättning. Man att man kunde ge 1 mål om dan med pureer.
Bild
malin_masken
Alltid online

Inläggav MajMamma:) 09 nov 2010, 14:08

ersättningen eller bröstmjölken har man i den mosade maten i början för att barnet ska känna igen någon smak. Min dotter har fått puréer sedan 4 månaders åldër,hon är 5 månader nu.
När du mosar utan ersättning så kom ihåg o ta det kok vatten du kokade grönsakerna i eftersom det är detta vatten som innehåller mest näringsämnen.
Min dotter får gröt el ersättning på morgonen,lunch:mos,kyckling o majs eller ärtpuré+efterätt(aprikos puré) sen eftermiddagen får hon gröt igen. Kvällsmålet ska vi nog byta ut till tjockare välling eftersom hon inte verkar stå sig med ersättningen...
Började med kokt kyckling ca 4,5 månaders ålder:
Koka en kyckling filé med vatten ca 15 min eller tills köttsaften är genomskilnig,mixa sedan ihop med kokvattnet till puré.
Vi blandar kycklingennu i början med majsen eller moset eftersom hon känner igen smaken på de sorterna,sen kan det ju bli torrt :lol: utan
lycka till!!!!
MajMamma:)
Stammis

< Återgå till Barn 0-2 år

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm