Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

En fråga om bristningar

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

En fråga om bristningar

Inläggav Septemberbebis 25 aug 2009, 17:30

Hej!
Så här i vecka 35+några dagar undrar man ju såklart (jag iaf;) om man klarar sig ifrån bristningar på magen. Smörjer magen och har gjort det från v. 12 med Weledas havandeskapsolja, tror iofs inte att det har så mycket betydelse egentligen, kan ju vara lika ärftligt. Men det har blivit lite psykologiskt, smörjer jag inte så tror jag att de kommer dyka upp till kvällen :wink: ! Skulle de komma så är det väl inte hela världen, får ju en bebis, men jag är glad om jag slipper!
Ni som har fått, när kom de och hade ni smörjt lite extra under graviditeten eller inte.
Bild
Septemberbebis
Stammis

Re: En fråga om bristningar

Inläggav Darya 25 aug 2009, 17:38

Jag har smörjt lite då och då med body butter från body shop och jag har inte fått några bristningar... förrän nu! Upptäckte i morse att det har dykt upp några längst ner på magen, under naveln. Men jag hade inte förväntat mig nåt annat. De flesta säger ju att de dyker upp på slutet och jag tar det hela med ro. Det är ju inte så fint egentligen men när man tänker på varför man fått bristningarna så är det ju jättefint egentligen. Eller nåt. Äsch. De bleknar så småningom!
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

Inläggav Erikas 25 aug 2009, 17:55

Jag har smörjt mig med vanlig lotion från apoteket, har inte fått några bristningar på magen men fick på brösten tidigt som redan har bleknat. Har även börjat få små bristnongar på låren och vaderna men de är också tunna och korta så jag antar att de försvinner lika snabbt som de andra. Har liksom inga såna monsterbristningar som man kan få, än så länge iallafall. Skulle tycka det var dumt om jag fick bristningar nu precis i slutet, men det finns ju inget att göra åt!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Aurora 25 aug 2009, 18:00

Jag har också smörjt lite sporadiskt med det som jag haft närmast tillhands (varierat mellan vanlig body lotion, body butter eller baby olja). Jag har inga bristningar på magen, dock på brösten, undersidan, och de har jag varit nästan ännu noggrannare att smörja in för de kliade så mycket förut. Så det där med smöjrandet ger ag inte mycket för, men det är såklart skönt att ha mjukare hud än torr och spänd!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121106

Inläggav stajners 25 aug 2009, 19:58

Har inget med smörjandet att göra utan hur kollagenen (fibrerna) i huden är.
Jag smorde 2 ggr/dag från v 20 men fick ändå en massa bristningar.

Har dessutom kompisar som inga bristningar haft men att de fick en hekl del sista veckan. Men man kan ju alltid hoppas, alla behöver ju inte få det som tur är.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Septemberbebis 25 aug 2009, 20:05

Ja det är väl bara att vänta och se!Det verkar nästan vara som ett lotteri.
Bild
Septemberbebis
Stammis

Inläggav Erikas 25 aug 2009, 20:49

Ja det är verkligen som ett lotteri! Kan gå hursomhelst! Fattar inte varför det finns såna havandeskapsoljor överhuvudtaget ifall de inte funkar.. eller ja jag fattar ju att det är för att tjäna pengar av stackars gravida.. Men att seriösa affärer osv säljer dem känns inte så troingivande.. Känns inte som att jag kommer få bristningar mer än vad som kommit, och de har verkligen dykt upp lite lite åt gången och gått väldigt sakta och syns knappt.. men som sagt, det går inte att förutspå!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav pumpan 25 aug 2009, 20:52

Jag fick mina den sista månaden med barn nr 1. Hoppas du klarar dig!
pumpan
Alltid online

BF: 091217

Inläggav Septemberbebis 25 aug 2009, 21:00

Erikas: Ja faktiskt, det kan man undra, men magen är mjuk och fin iaf=). Faktum är att jag har blivit överkänslig på bodylotion och andra kroppskrämer med parfym nu under graviditeten. Konstigt men så är det. Flammar upp liksom, så weleda är det enda som har funkat. En annan sak som jag har köpt på mig är förberedelseoljan som ska motverka bristningar i underlivet vid förlossning...men har inte börjat använda ännu, vet inte om jag kommer att göra det heller. Orkar inte joxa med det.
Bild
Septemberbebis
Stammis

Inläggav jossan23 25 aug 2009, 21:03

Jag smorde mig flera gånger om dagen med riktigt bra hudkräm men fick en hel del bristningar iallafall. Precis som stajners säger har det inget med smörjningen att göra, får man det så får man det oavsett hur mycket man smörjer. På apoteket säljer vi mandelolja, men tanken är väl inte riktigt att få kunden att tro att det säkerställer att man inte får bristningar utan snarare att det kan förebygga torr kliande hud när magen växer. Min mage kliade som bara attan när den växte som mest och då var det jätteskönt att smörja in sig=) Hoppas ni slipper, men kan säga att jag fick väldigt mycket bristningar men de syns kappt idag och de är definitivt värt det=)
Bild
jossan23
Alltid online

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm