Madeleine Kil...

Hej, Det är inte normalt med bröstmjölk efter avbruten graviditet....

Barnmorskan

Era erfarenheter av foglossning??!!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Era erfarenheter av foglossning??!!

Inläggav Miqueex 17 jan 2012, 08:48

Jag är gravid i v.20 och har under ett par veckor haft som ett tryck nere i underlivet ner mot ljumskarna. Det gör speciellt ont när jag reser mig upp, sätter mig ner eller går i trappor. Även när jag sitter ner och ska lägga det ena benet över det andra... Detta begränsar min vardag!! Har som ondast på natten och morgonen och då jag går första året på gymnasiet så kan jag inte vara hemma... Jag var och träffade en läkare som gjorde en gynundersökning och han sa att det inte var foglossning jag hade än men att det är nog det jag håller på och få. Snälla vad kan man göra åt denna smärta? Har halva graviditeten kvar och detta blir bara värre för varje vecka som går.

Tips på vad som kan göra situationen bättre? :(
Miqueex
Nykomling

BF: 120604

Re: Era erfarenheter av foglossning??!!

Inläggav FruSundström 17 jan 2012, 09:43

Tyvärr finns inget man kan göra mot foglossning. Det enda jag tycker hjälper är värme, långa varma duschar eller en sån vetepåse man micrar. Prova Alvedon & se om det hjälper. De som får extrema problem kan få starkare värktabletter utskrivna &/eller ett bälte som liksom håller ihop höftbenen. Men annars är det tyvärr bara att stå ut, enda botemedlet är förlossning!
Bild
Användarvisningsbild
FruSundström
Nykomling

Inläggav kristallklarvinter 17 jan 2012, 10:26

Det bästa är att gå till en sjukgymnast som går igenom hur man ska stå, sitta, gå och ligga för att "minska" det onda. Där får du hjälp med gravidtetsbälte eller vad det heter. Exempelvis ska du inte sitta med benet över det andra. Det underlättar om man sitter rätt i alla fall och inte belastar fel. Du ska inte stå på ett ben när du tar på dig kläder/skor heller utan sätt sig hellre ner och ta på dig!

Min sjukgymnast sa i min förra graviditet att jag inte hade foglossning. Men det hade jag det vet jag nu i efterhand. För så sjukt ont jag hade och svårt att gå, sova, ställa mig upp etc, har man inte bara. Plus att jag varit hemma från jobbet i 2 dagar och vilat upp mig så jag hade ej ont när hon undersökte mig. Nu fick jag det i vecka 15 och visste precis vad detta var!
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Cayenne87 17 jan 2012, 14:00

Man kan använda foglossningsbälte. Det avlastar en del. Annars kan man få TENS, akupunktur, kryckor eller rullstol av sjukgymnast beroende på hur illa det blir. Värktabletter tvivlar jag på att de skriver ut, inte i första taget iaf. Det finns inget man kan göra för att "bli av" med foglossningen utan man får hela tiden tänka på hur man går/står. Inga ensidiga belastningar, undvik trappor, gå så lite som möjligt, måste man gå i trappa så ska man gå baklänges nedför. Sen ska man tänka på att alltid "hålla ihop" benen m.m allt som gör ont ska man undvika.

Jag har svår foglossning och kan ibland inte ens ta mig ur sängen eller resa mig från en stol själv. Jag klarar knappt att plocka ur diskmaskinen för att det gör så ont.
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav Blomman83 17 jan 2012, 14:42

Jag har också fått erfara hemsk foglossning, och det kom ganska tidigt i graviditeten men tyvärr gjorde jag inget åt det förrän de sista månaderna. För det finns saker du kan göra för å få det bättre, men det kommer nog inte å försvinna helt, så lär dig hur du ska röra dig. Å framför allt, belasta inte bäckenet, gör du nått som gör ont -sluta med det, det är det klaraste beskedet jag fick av fysion. Andra ryggbesvär ska man 'bita ihop' och träna upp även om det gör ont, men foglossning är tvärt emot, gör det ont ska man sluta. Det hade jag svårt för, för det är svårt att ändra vardagliga ting.

Men som andra skriver, håll benen samlade, sitt ned när du tar av å på dig byxor, gå in med rumpan först i bilen bl.a.

Jag hade sånt ryggbälte vilket fungerade bra när det satt i korsryggen, men för smärtorna fram hjälpte det inte. Gick till fysio och varmvattenbassängträning (för gravida med foglossning) och akupunktur. Det är väldigt skönt å vara lite tyngdfri och smärtfri i varmvatten men när man kommer upp av vattnet så kom det tillbaka :( Jag hade aldrig provat akupunktur tidigare å det tog en bra stund innan jag tog steget å provade det mot foglossningen. Men när det blev så illa att jag behövde kryckor så va ja villig att prova allt. Fick 3-4 nålar i vänster skinka (fått veta av fysion att de värsta fogarna på mig va vänster bak och fram), nålarna gjorde verkligen obehagligt skitont när hon satte dem, men jag märkte en jättestor skillnad efter några dagar så jag fortsatte behandling hos henne med lyckat resultat.

Det bästa du kan göra är att söka hjälp, för det blir sällan bättre av sig själv, å du har ju långt kvar i graviditeten. Lycka till!
Bild
Användarvisningsbild
Blomman83
Alltid online

BF: 180112
Bor: Greåker

Inläggav Ansku 19 jan 2012, 23:13

Hej!
Jag blev sjukskriven för min foglossning i början av november, är beräknad till mitten på februari .Jag bor på Åland och här erbjuder de på mödrarådgivningen att man får gå till BB och få akupunktur mot foglossningen.Jag har gått två ggr i veckan och efter 3:e ggn lättade värken och nu känner jag bara av den vid större ansträngning men nu vågra jag inte sluta. Vi betalar 8 euro/ ggn och det är barnmorskorna som ger akupunkturen. Barnmorskarna sa att de flesta blir bättre men inte 100% så klart men på mig funkar det och har räddat halva min graviditet nästan :) Så även om du inte kanske kan få det så billigt så skulle jag verkligen rekommendera dig att prova, det funkar :)
Ansku
Nykomling

Inläggav stajners 20 jan 2012, 18:14

Gå till en sjukgymnast. Du behöver ingen remiss utan kan ringa själv och boka tid. Då kommer sjukgymnasten gå igenom hur du ska sitta och röra dej. Allt sånt du ska tänka på att inte göra.
Få ett träningsprogram och ett bälte över höfterna som håller ihop fogarna så att de inte nöter mot varandra (det som gör ont). Ju tidigare du börjar använda bältet desto bättre!

Fick det i v 12 med dottern och ungefär samma tid nu. Med dottern var jag deltidssjukskriven från v 24 fram tills jag födde och sista månaderns fick sambon vända mej på nättern i sängen.
Denna gången kom det samtidigt som med dottern men jag började använda bältet mkt tidigare och det tror jag har hjälpt mkt. Tar ett tag att vänja sej men det hjälper verkligen!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

< Återgå till Gravid forum

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm