Erfarenheter från SÖS

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Erfarenheter från SÖS

Inläggav Strecket 17 aug 2008, 16:24

Jag skulle gärna vilja ha lite erfarenheter från SÖS, ni som har fött där eller som har hört hur det är.
Är barnmorskorna bra osv?
Självklart vill jag höra alla erfarenheter, tveka inte att skriva om ni har lite sämre (vilket jag inte hoppas :) )
Strecket
Alltid online

Re: Erfarenheter från SÖS

Inläggav Gellis 17 aug 2008, 22:17

om jag kunde så hade jag i alla fall fött där, min kusins fru födde där och hon va jätte nöjd. själv så har jag bara vart där 2 gånger när jag föddes och när jag hade råkat ut för en olycka och jag kan säga att dom var väldigt bra på akuten i alla fall.
min största skräck är att hamna på karolinska sjukhuset då menar jag ALLA deras avdelningar.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav Strecket 18 aug 2008, 10:38

Ja jag vet att SÖS har bra sjukvård över lag. Har varit där rätt mycket med min farmor. Jag har däremot lite sämre erfarenheter av Universitetssjukhuset i Huddinge i alla fall på kvinnokliniken, så på Huddinge vill jag hemskt gärna inte hamna, även fast jag är född där själv.
Strecket
Alltid online

Inläggav miniliten 01 sep 2008, 15:22

Jag födde på SöS den 9 augusti i år och jag är jättenöjd...är förstföderska så jag har inget att jämföra med men jag tyckte att dom var toppen...Hade en förhållande vis snabb förlossning.. vattnet gick vid 05 hemma (fick då komma in på kontroll) och blev hemskickad (öppen 2 cm men inga värkar) med ett löfte om igångsättning dagen efter (om inga värkar kommit) men redan kl 17.05 samma kväll är lilla Nova född :-)
(2875 g 48 cm) EDA hanns inte med men blev erbjuden (och tackade ja) till Spinal bedövning istället...(vilket jag inte trodde dom skulle göra)
Sen fick vi stanna på BB både jag och pappan (3 dygn tills amningen kommit igång-men vi hade fått gå hem tidigare om hon varit lite större)
Är nöjd med både BM på förlossning och på BB (jag var på avd 63) hade jag en som var helt underbar och några andra som jag iaf är nöjd med...
Hoppas allt går vägen för dig...
Användarvisningsbild
miniliten
Stammis

Inläggav Strecket 01 sep 2008, 20:35

Tack miniliten.
Hoppas allt går bra för er nu och grattis till den lilla tjejen
Strecket
Alltid online

Inläggav veronica78 02 sep 2008, 04:49

Jag födde på sös den 11:e juli nu i somras. Jag tyckte personalen var kanon och allt! Tyvärr blev jag besivken på att det inte fanns plats för min sambo. Jag ville ha honom där även över natten. Även om han fick stanna hur länge han ville så kändes det inte bra när han inte fick stanna över. :(
Vi hade bokat ett s.k "familjerum" innan men såklart kan man inte förvänta sig att det blir så med tanke på hur många det är som föder. De bästa rummen tar snabbt slut.
MEN jag tycker att det ska vara en självklarhet för förstföderskor att få ha sin man vid sin sida. Det är ju ingen liten grej man går igenom & man behöver vara på plats båda två. Det anser jag iallafall. Jag grät om nätterna med att ha en gråtande bebis brevid mig i sängen och inte riktigt veta vad jag ska göra och ingen sambo vid sin sida. :( Även han tyckte det var oerhört jobbigt att behöva lämna sjukhuset (han fick inte mkt sömn väl hemma).
Sjuksköterskorna tyckte iof också att det BORDE vara en självklarhet för förstföderskor att få ha sin sambo vid sin sida under hela sjukhusvistelsen dygnet runt.
Efter 1 dygn sa jag till att jag INTE klarar av en natt till på sjukhuset! (och jag som hade tänkt innan att jag skulle passa på och stanna iallafall 3 dagar för att också få chansen att vila upp mig innan hemgång...)
Men såklart måste man kolla att allt fungerar + läkarkollen så en natt till var jag tvungen att stanna men under e.m fick jag tillåtelse att lämna sös med min dotter. Kändes väldigt skönt att få komma hem och känna sig mera avslappnad.

Oj vad långt detta blev då! :shock:
Men hursomhelst så vill jag bara säga att personalen på sös var helt fantastiska! Jättesnälla! :)
Bild
Användarvisningsbild
veronica78
Alltid online

Inläggav Mamsen3 11 sep 2008, 12:56

Jag tror inte det spelar så stor roll vart man föder så länge förlossningen går som den ska och allt fortlöper på ett sånt sätt som barnmorskorna klarar av att hantera. Det är när det uppstår problem som frågan är vart det är bättre att föda och det måste bero på vilket samarbete BM och förlossningsläkarna har. Vad jag har hört är det ett stort problem att BM inte samarbetar bra med förlossningsläkarna på olika sjukhus. Det kan vara bra att veta att det är BM roll att koppla in läkaren om nåt inte verkar gå bra, men i många fall gör dom det alldeles för sent.

Det blir ju väldigt partiskt när man berättar själv vad man gått igenom, men min erfarenhet av att föda på SÖS var i mitt eget fall katastrof och jag skulle aldrig föda där igen. Har en kompis som är förlossningläkare som säger att SÖS är bra likaså Huddinge och Danderyd och att Karolinska inte har bra rykte. Men detta är ju läkarna emellan.
Mamsen3
Nykomling

Inläggav styrmyra 17 sep 2008, 13:47

Har jobbat på sös på förlossningen och självklart tycker jag att det är jättebra,men har fött båda mina barn på danderyd,som också är ett jättebra sjukhus,ville inte föda barn bland alla mina föredetta arbetskamrater....
veronica78-jag tror att det är MINST lika viktigt att ha sin man med även om man inte är förstföderka.......jag fick inte ha min man med efteråt,eftersom mitt första barn va dåligt efter födseln,så ja...jag måste faktist tillägga att det är minst lika viktigt hur många barn det än är i ordningen!
Bild
styrmyra
Stammis

Inläggav __Mimi__ 22 sep 2008, 23:17

Gellis skrev:om jag kunde så hade jag i alla fall fött där, min kusins fru födde där och hon va jätte nöjd. själv så har jag bara vart där 2 gånger när jag föddes och när jag hade råkat ut för en olycka och jag kan säga att dom var väldigt bra på akuten i alla fall.
min största skräck är att hamna på karolinska sjukhuset då menar jag ALLA deras avdelningar.

Mamsen3 skrev:Jag tror inte det spelar så stor roll vart man föder så länge förlossningen går som den ska och allt fortlöper på ett sånt sätt som barnmorskorna klarar av att hantera. Det är när det uppstår problem som frågan är vart det är bättre att föda och det måste bero på vilket samarbete BM och förlossningsläkarna har. Vad jag har hört är det ett stort problem att BM inte samarbetar bra med förlossningsläkarna på olika sjukhus. Det kan vara bra att veta att det är BM roll att koppla in läkaren om nåt inte verkar gå bra, men i många fall gör dom det alldeles för sent.

Det blir ju väldigt partiskt när man berättar själv vad man gått igenom, men min erfarenhet av att föda på SÖS var i mitt eget fall katastrof och jag skulle aldrig föda där igen. Har en kompis som är förlossningläkare som säger att SÖS är bra likaså Huddinge och Danderyd och att Karolinska inte har bra rykte. Men detta är ju läkarna emellan.

Vad är det för fel på Karolinska?? Hade tänkt föda där om jag inte hinner flytta söder om stan innan BF så nu blir jag ju lite nojjig när jag läser detta!
Användarvisningsbild
__Mimi__
Alltid online

BF: 111102

Inläggav veronica78 27 sep 2008, 22:37

styrmyra. ja, det är väl självklart att det är viktigt att ha med sin man vid förlossningen OAVSETT om det är nr: 1, 2 eller 3 osv.... men JAG anser att förstföderskor borde bli prioriterade med att få ha sin man vid sin sida FÖRE de som föder sitt andra eller tredje barn om det nu inte är så att omföderskan är x-tra känslig och har problem, t. ex att hon är extremt rädd inför sin förlossning eller dylikt.
Bild
Användarvisningsbild
veronica78
Alltid online

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm