-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ett tips till oroliga föderskor...
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Ett tips till oroliga föderskor...(och alla andra också såklart!)
Är att ta med sig en extra person på förlossningen. Någon som är lugn och trygg och står er nära. För ett år sen frågade min bror + svägerska (som också är min nära vän och kollega) om jag ville vara med på deras förlossning. Detta var först mer som ett erbjudande från deras sida då dom vet att jag tycker det är så spännande. Men i efterhand har dom tackat mig många ggr för det stöd dom upplevde under förlossningen. Min uppgift blev att hjälpa till med varma handdukar, massera, stötta, hämta, gå och handla (ska tilläggas att det blev en långdragen förlossning så vi var inne i 3 dagar = mycket tid och väntan) prata och fånga upp när mammam och pappan tappade energi och bröt ihop emellanåt. Stå bredvid som en stabil person som inte är "mitt i det" på samma sätt som föräldrarna. Jag tror att många inte tänker på att man faktiskt kan göra så, och självklart är det olika hur man vill ha det. Vissa vill kanske inte dela detta ögonblick med någon annan. Men fundera över det! Nu är jag själv gravid! Och att ha varit med på en förlossning har inte avskräckt mig alls, snarare gjort mig ännu mer sugen på barn, ännu mer laddad. Det var en så fantastisk, stark, vacker och omtumlande upplevelse att vara med när Céleste kom ut! Lycka till allihop med era graviditeter och förlossningar!
Re: Ett tips till oroliga föderskor...tack desamma !!! vi ska ha en till person på våran förlossning en väldigt nära vän !!så hon kan fota o hjälpa till
Re: Ett tips till oroliga föderskor...I Västerås får man bara ha med en person, så för mig är det där ingen alternativ tyvärr.
Men det var ett bra tips ändå =) Make a pregnancy ticker_______________________________________________________________ http://PernillaSkonqvist.blogspot.com
Re: Ett tips till oroliga föderskor...Jag är inte gravid än, men när jag väl blir det så ska jag ha med en extraperson absolut.
Jag hade den stora äran att va med när min kusins son föddes, heeelt sjukt vilken upplevelse Nu har jag blivit tillfrågad att va med när hennes lilla nr:2 kommer.. Tvekade inte en sekund!!
Re: Ett tips till oroliga föderskor...Själv tar jag me mej sambon och svärmor
Re: Ett tips till oroliga föderskor...Här får man bara ta med en person, men karln min var väldigt lugn. Han hade haft en av barnmorskorna som elev när han jobbade inom vården
Däremot får varje mamma (och medföljande) en undersköterska som hjälper till och stöttar. Det tycker jag är en alternativ bra lösning.
Re: Ett tips till oroliga föderskor...Chadow: Jag hade då både pappan till barnet och min mamma med mig på förlossningen och jag bor i Sundsvall. :S
Re: Ett tips till oroliga föderskor...Darkie, födde du efter att förlossningen flyttat till nya lokaler? Jag födde i december -07 på gamla förlossningen.
Jag fick nämligen tydligt förklarat för mig att jag endast fick ta med mig en person och ville jag ha någon fler med så fick pappan åka hem. Kan ju iofs varit en tjurig barnmorska jag pratade med, men det var uppfattningen jag fick. Besviken blev jag för jag tänkte också ha min syster med.
Re: Ett tips till oroliga föderskor...jättebra ide tycker jag med. under min första förlossning hade jag bara med mig pappan, jättebra, men det blev vare sig bilder eller stöd. han hade behövt ett extra stöd han med. den här gången blir det pappan plus en vän till oss som jag är trygg med. då kan hon både fotografera och stötta oss båda. känns hur tryggt som helst. dessutom är hon förberedd och påläst om både förlossning och det jag önskar i smärtlindringsväg, känns jätteskönt eftersom kanske vare sig jag kan förmedla det under förlossningsarbetet, eller min sambo kan tänka klart.
Re: Ett tips till oroliga föderskor...Vad konstigt det låter att så många nekas en extra person under förlossningen. Som jag har förstått det har ALLA rätt att ha med en extra stödperson - utöver pappan/partnern, förutom vid risker runt epedemier (svininfluensan ex). Men även då görs det undantag.
Eftersom det finns forskning på vilka goda resultat som kommer av att bli sedd, lyssnad på och ha kontinuerligt stöd av en stödperson så borde förlossningarna jubla över detta. Och ändå så får kvinnors och pars önskemål ge vika för sjukvården. Högst märkligt. (Däremot har det funkat när mina par gråtit och verkligen uttryckt att de SKA ha med sig mig som doula. Ett tips.
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|