Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Ett tips till oroliga föderskor...

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Ett tips till oroliga föderskor...

Inläggav Nancy 13 jan 2010, 10:04

(och alla andra också såklart!)

Är att ta med sig en extra person på förlossningen. Någon som är lugn och trygg och står er nära.

För ett år sen frågade min bror + svägerska (som också är min nära vän och kollega) om jag ville vara med på deras förlossning. Detta var först mer som ett erbjudande från deras sida då dom vet att jag tycker det är så spännande. Men i efterhand har dom tackat mig många ggr för det stöd dom upplevde under förlossningen.

Min uppgift blev att hjälpa till med varma handdukar, massera, stötta, hämta, gå och handla (ska tilläggas att det blev en långdragen förlossning så vi var inne i 3 dagar = mycket tid och väntan) prata och fånga upp när mammam och pappan tappade energi och bröt ihop emellanåt. Stå bredvid som en stabil person som inte är "mitt i det" på samma sätt som föräldrarna.

Jag tror att många inte tänker på att man faktiskt kan göra så, och självklart är det olika hur man vill ha det. Vissa vill kanske inte dela detta ögonblick med någon annan. Men fundera över det!

Nu är jag själv gravid! Och att ha varit med på en förlossning har inte avskräckt mig alls, snarare gjort mig ännu mer sugen på barn, ännu mer laddad. Det var en så fantastisk, stark, vacker och omtumlande upplevelse att vara med när Céleste kom ut!

Lycka till allihop med era graviditeter och förlossningar!
Nancy
Stammis

Re: Ett tips till oroliga föderskor...

Inläggav sofieholmgren 14 feb 2010, 17:27

tack desamma !!! vi ska ha en till person på våran förlossning en väldigt nära vän !!så hon kan fota o hjälpa till :D
Bild
sofieholmgren
Alltid online

BF: 120505
Bor: gävle

Inläggav Piillaan 14 feb 2010, 17:30

I Västerås får man bara ha med en person, så för mig är det där ingen alternativ tyvärr. :(
Men det var ett bra tips ändå =)
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Inläggav Edita 14 feb 2010, 18:05

Jag är inte gravid än, men när jag väl blir det så ska jag ha med en extraperson absolut.
Jag hade den stora äran att va med när min kusins son föddes, heeelt sjukt vilken upplevelse :D Grät floder gjorde jag.. Mäktigt.
Nu har jag blivit tillfrågad att va med när hennes lilla nr:2 kommer..
Tvekade inte en sekund!!
Bild

Mf aug -09
Mf aug -10
Edita
Alltid online

Inläggav barumdem 14 feb 2010, 18:31

Själv tar jag me mej sambon och svärmor :)
barumdem
Alltid online

Inläggav Chadow 15 feb 2010, 15:45

Här får man bara ta med en person, men karln min var väldigt lugn. Han hade haft en av barnmorskorna som elev när han jobbade inom vården :) så de satt och pratade lugnt och sakligt om ditt och datt och det gjorde mig lugnare.

Däremot får varje mamma (och medföljande) en undersköterska som hjälper till och stöttar. Det tycker jag är en alternativ bra lösning.
Chadow
Nykomling

BF: 100401

Inläggav Darkie 15 feb 2010, 16:53

Chadow: Jag hade då både pappan till barnet och min mamma med mig på förlossningen och jag bor i Sundsvall. :S
Bild
BildBildBildBild
Användarvisningsbild
Darkie
Alltid online

Inläggav Chadow 16 feb 2010, 15:01

Darkie, födde du efter att förlossningen flyttat till nya lokaler? Jag födde i december -07 på gamla förlossningen.

Jag fick nämligen tydligt förklarat för mig att jag endast fick ta med mig en person och ville jag ha någon fler med så fick pappan åka hem. Kan ju iofs varit en tjurig barnmorska jag pratade med, men det var uppfattningen jag fick. Besviken blev jag för jag tänkte också ha min syster med.
Chadow
Nykomling

BF: 100401

Inläggav essa 16 feb 2010, 16:03

jättebra ide tycker jag med. under min första förlossning hade jag bara med mig pappan, jättebra, men det blev vare sig bilder eller stöd. han hade behövt ett extra stöd han med. den här gången blir det pappan plus en vän till oss som jag är trygg med. då kan hon både fotografera och stötta oss båda. känns hur tryggt som helst. dessutom är hon förberedd och påläst om både förlossning och det jag önskar i smärtlindringsväg, känns jätteskönt eftersom kanske vare sig jag kan förmedla det under förlossningsarbetet, eller min sambo kan tänka klart.
essa
Alltid online

Inläggav doula-Noomi 21 feb 2010, 20:31

Vad konstigt det låter att så många nekas en extra person under förlossningen. Som jag har förstått det har ALLA rätt att ha med en extra stödperson - utöver pappan/partnern, förutom vid risker runt epedemier (svininfluensan ex). Men även då görs det undantag.

Eftersom det finns forskning på vilka goda resultat som kommer av att bli sedd, lyssnad på och ha kontinuerligt stöd av en stödperson så borde förlossningarna jubla över detta. Och ändå så får kvinnors och pars önskemål ge vika för sjukvården.

Högst märkligt.

(Däremot har det funkat när mina par gråtit och verkligen uttryckt att de SKA ha med sig mig som doula. Ett tips. :wink: )
Användarvisningsbild
doula-Noomi
Stammis

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm