Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

Få hjälp

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Få hjälp

Inläggav Smulan 20 apr 2007, 15:39

Har nu försökt att bli gravid i över ett år...Har hört att man då kan få lite hjälp....Att de gör en utredning och vi har funderat lite på det. Är det någon som är i samma sits eller har genomgått det??/Smulan
Användarvisningsbild
Smulan
Stammis

BF: 101024
Bor: I stan
Status: Mamma till en underbar liten tjej!!

Inläggav amsan 20 apr 2007, 15:58

Nej men jag läste en annons i tidningen, det är gynekologen som gör det och jag tror att det kostar en slant. Kram amsan.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
amsan
Alltid online

Inläggav Divgrl 21 apr 2007, 08:31

Hmm kostar det pengar o få göra en utredning? Inte om man går genom landstinget och genom sin bm?!
Bild

Bild

Bild
Divgrl
Alltid online

Inläggav amsan 21 apr 2007, 08:58

Ja det är mycket möjligt, men den här annonsen tillhörde en privat gynekologmottagning och jag tror att det går fortare att få svar där än att vänta på att få en remiss ifrån BM. För att sen vänta på att få komma till en landstingsanställd gynekolog, om du går till en privat så prioteras ditt ärende säkert. Men det är ju upp till var och en om man vill vänta eller få ett snabbt svar för att kunna gå vidare för att kunna nå målet. Kram amsan.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
amsan
Alltid online

Inläggav Josephine 21 apr 2007, 18:14

Jag fick tid för utredning men behövde aldrig gå dit...Men så här kan man göra: Gå till gyn och berätta att din situation att ni har försökt i över ett år. Förmodligen kan ske du får prova några tabletter innan de skickar vidare dig. Be och få pergotime som är ägglossningsstimulerande. Annars be din gyn att få en remiss till sjukhuset där de kan göra en utredning på dig och din partner...hoppas det hjälpte dig lite iaf. Lycka till
Bild
Användarvisningsbild
Josephine
Alltid online

Inläggav sara_and 21 apr 2007, 20:57

Vi försökte i nästan 2 år innan jag blev gravid första gången. Efter lite mer än ett år tog jag kontakt med kvinnokliniken tror jag och skulle få tid till utredning, var en lång kö så när de ringde upp efter någon månad så var jag gravid. Jag tror att det tog så lång tid för oss att bli gravida pga av att jag spände mig för mycket och hoppades och ville hela tiden. Mitt tips är att ta kontakt med någon för utredning och försök slappna av
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sara_and
Alltid online

Inläggav cf 12 aug 2007, 12:43

Jag ringde gyn och fick en tid ett par veckor senare. Fick pergotime och har precis påbörjat kuren och hoppas på ett plus om några veckor....
Bild

Bild

Bild
cf
Alltid online

Inläggav smultronbarn 12 aug 2007, 13:22

Jag tror chansen är större att man får hjälp tidigare om man går till en privat fast som ända går under sjukvårdsreformen. Det finns många privata som gör det! Det borde inte vara så svårt att ta reda på om det finns ngn där du bor. Ring och fråga de privata om högkostnadskortet gäller hos dem! Min kompis fick tbl och blev gravid på första försöket efter det! Själv hade jag problem med min ägglosning och fick mkt hjälp av en privat!

Kram
Bild
smultronbarn
Stammis

Inläggav mariawe 12 aug 2007, 14:19

Jag gick till en sån klinik som smultronbarn skriver om. Det gick jättefort att få tider och högkostnadskortet gällde! Dom gjorde spermaprov på min sambo och kollade min ägglossning. Det var inget fel på någon utav oss, men eftersom vi försökt så länge så fick jag en kur pergotime, ägglossningsstimulerande. Jag blev gravid på första försöket, men har en kompis som dom har konstaterat att hon har oregelbunden ÄL som är inne på sin 7:e kur utan resultat. Hade det varit något problem med någon utav oss som inte ÄL-stimulerande hade kunnat göra något åt så hade vi fått remiss till ett större sjukhus. Ta reda på vad som finns i din kommun!Lycka till!
BildBild
Användarvisningsbild
mariawe
Alltid online

Inläggav _snuttizan_ 12 aug 2007, 14:29

Tror nog att du behöver slappna av, försöka leva ditt liv så normalt som möjligt å inte tänka på det för mycket, många ggr är det ens förväntningar på resultat som gör att det inte går. Av erfarenhet, desto mer man vill något desto större blir chansen att inte få uppleva det man önskar.. Ibland dock så kan det ju bero på mediciniska skäl men ni är alldeles säkert helt friska 8) -önskar er allt gott å hoppas för er skull det går vägen snart! :)
_snuttizan_
Stammis

Nästa

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm