Faderskapsintyg?Hjälp mig med det..

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Faderskapsintyg?Hjälp mig med det..

Inläggav roxy 15 apr 2008, 22:59

Var fixar man det?
Hörde att mannen kanske inte får de 5 första dagarna betalda om man inte fyller i en sån,eller vad d var...
eller om man inte e gift...

förklara gärna...hänvisa mig INTE till FK...det e er jag frågar.
BildBild

GRATIS visitkort,Vykort,Almanackor mm:
http://www.vistaprint.se/frfse?frf=132445474312

BildBild
Användarvisningsbild
roxy
Alltid online

Re: Faderskapsintyg?Hjälp mig med det..

Inläggav shoegal 15 apr 2008, 23:13

Faderskapsintyget skriver man oftast på hos familjerätten eller hos socialtjänsten, det är lite olika från kommun till kommun. Så får att veta exakt hur det går till där just du bor så kan du ringa kommunens växel och fråga efter någon som arbetar med faderskapsintyg så kan han/hon berätta hur det går till just där du bor :)

I många kommuner så får man en kallelse till att komma och skriva på faderskapsintyget automatiskt, men som sagt så är det olika i olika kommuner.

Det där med att pappan inte skulle få betalt de fem första dagarna har jag aldrig hört tidigare...
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav roxy 15 apr 2008, 23:19

shoegal skrev:Faderskapsintyget skriver man oftast på hos familjerätten eller hos socialtjänsten, det är lite olika från kommun till kommun. Så får att veta exakt hur det går till där just du bor så kan du ringa kommunens växel och fråga efter någon som arbetar med faderskapsintyg så kan han/hon berätta hur det går till just där du bor :)

I många kommuner så får man en kallelse till att komma och skriva på faderskapsintyget automatiskt, men som sagt så är det olika i olika kommuner.

Det där med att pappan inte skulle få betalt de fem första dagarna har jag aldrig hört tidigare...

TACK!!
De hade diskuterat detta på hans jobb,och många av de har småbarn,och det var de som sa att han måste fylla i den eftersom man då kan förlora dagar på att inte ha gjort det. Är man gift förlorar man ingenting.Men tack!!

Läste just om detta..d står att man kallas på besök innan barnet e fött. I Göteborg. Men jag har inte fått nåt? När ska det komma?
BildBild

GRATIS visitkort,Vykort,Almanackor mm:
http://www.vistaprint.se/frfse?frf=132445474312

BildBild
Användarvisningsbild
roxy
Alltid online

Inläggav shoegal 15 apr 2008, 23:35

Hehe, svårt att svara på varför du inte fått nått... Ring och kolla, det kan ju hända att de slarvat bort ett papper, eller så kallar de dig senare.
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav shoegal 15 apr 2008, 23:36

Vilket fint namn ni valt åt er dotter förresten :D En av mina bästa vänner heter Saga :) Och Sanna i förnamn, så Sanna Saga, tycker jag är superfint ihop!
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav therese82 15 apr 2008, 23:42

Alltså jag och min sambo blev kallade av familj och individomsorgen för att min sambo skulle skriva på faderskapsintyget, man fick lov att ha vittnen och allt! Eftersom det är ett juridiskt bindande dokument!

Tidigare hos barnmorskan och sen på förlossningen fick jag uppge min sambo som den blivande fadern...

Hon som vittnade på vårt intyg berättade om en kompis till henne vars sambo och deras vittne skrivit på fel rader. Alltså vittnet blev juridiskt sett pappan och pappan skerv sig som vittnet. (av misstag såklart)
Dom fick helt sjukt lov att gå igenom timgsrätten och ta faderskaps prov för att man skulle kunna ändra på det! :shock:

Då får man även om man vill (en del vill ju inte det) skriva på för gemensam vårdnad!... Eller ta med hem o skriva på sen och själv skicka in den..
therese82
Alltid online

Inläggav Rebl 15 apr 2008, 23:43

Faderskapsintyget skriver ni på hos Familjerättsbyrån som ligger vid Järntorget.

Vi blev inte kallade till dem innan vår dotter föddes. Låter lite konstigt, för hur ska de kunna kalla en när de inte ens vet att man väntar barn? Enda möjligheten till det är ju att man själv har anmält att man ska ha barn. Ja, ja... jag svamlar mest. :)

Hur som helst var vi aldrig på ett sånt besök innan förlossningen utan det sköttes i efterhand. Vi fick automatiskt en kallelse till dem 2-3 veckor efter dotterns födelse.

Undrar var de fått det ifrån att man skulle förlora de första fem dagarna om inte pappren är fixade... :?
Det var aldrig några problem för oss!
Rebl

Inläggav Rebl 15 apr 2008, 23:46

Nu när det ändå "pratas" om det här med vittnen kan jag tillägga att här i Göteborg ordnade de det på plats, vittnen var alltså inget man behövde "ta med sig" dit. Familjerättssekreteraren som hade hand om oss ropade in två kolleger när vi skrev på och bevittnade det hela! :)
Rebl

Inläggav shoegal 15 apr 2008, 23:54

Jag har varit vittne på en massa faderskapspapperspåskrivningar; jobbar på soc och i samma lokal sitter kvinnan som har hand om faderskapsintyget. Ganska roligt att stå där och titta på att folk skriver på papper ;) Som vittne intygar man att både föräldrarna skrivit på pappret av egen fri vilja, dvs att de inte blir tvingade till att skriva på.

Men nu spårade jag lite från ämnet, sorry! ;)
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav fumlan 16 apr 2008, 09:03

Hos oss var det bm (båda gångerna, trots att vi flyttat mellan kommuner) som gav oss numret till familjerätten, och rådde oss att boka tid innan bebisen kommit! Prata med din bm för jag är ganska säker på att hon ska informera om detta!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm