Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Färga, tona, bleka, hur är det egentligen?

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Färga, tona, bleka, hur är det egentligen?

Inläggav tantsmuldeg 31 jan 2012, 22:30

Ja som rubriken säger, kan man t.ex bleka håret, eller avfärga, tona osv när man är gravid, och spelar det någon roll när i graviditeten man gör det?

Jag har naturligt ljust hår men färgade mörkt för några månader sedan, innan jag blivit gravid. Det kommer snart att se horribelt ut och jag borde kanske göra det ljust igen för att slippa behöva hålla på att underhålla det, men jag vågar inte, och det gör ingenting för jag ser hellre hemsk ut än att riskera att någonting blir fel med lilla fröet i magen

men det vore intressant att veta, för det verkar råda delade meningar :roll:

Finns det något naturligt man kan använda för att "avfärga", någon som vet?
tantsmuldeg
Nykomling

Re: Färga, tona, bleka, hur är det egentligen?

Inläggav smulan_88 31 jan 2012, 22:44

Jag har själv ingen erfarenhet, men har hört att det ska gå bra att färga håret. Har även googlar din fråga och det finns inga vetenskapliga bevis på eventuella fosterskador vid blekning/ fägring utav hår.
Lättast är ju att prata med din frisör för hon har säkert alternativa färg/blekmedel som är lite skonsammare för ditt hår.

När jag var gravid valde jag själv att avstå då det är en hel del kemikalier, och jag ville inte ta någon som helst risk. om barnet ifråga skulle ha någon typ av skada, så hade iaf jag gjort "allt" "rätt". Skulle inte ha velat haft det på mitt samvete att min fåfänga orsakade något... Men det är bara jag.

Och dessutom så är det säkert ingen fara, men jag ville inte riskera något
Bild
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav tantsmuldeg 31 jan 2012, 22:51

Nej jag har läst det med, fast vågar man riskera då det inte finns några vetenskapliga bevis, då lär det ju inte finnas åt andra hållet heller menar jag :S

Jag gör allt sådant där hemma och de frisörer jag brukar anlita är också bekanta - kan inte fråga dem än då jag inte gått ut med att jag är gravid (är så tidigt ännu)

Jag får väl gå runt och se ut "rolig" ut i håret helt enkelt *S*

Tack för ditt svar!
tantsmuldeg
Nykomling

Inläggav jenjen 31 jan 2012, 22:59

jag är frisör och det är så att blekning är helt lugnt, det enda som kan skada är isf den starka lukten du andas in, men samtidigt så arbetar vi frisörer till två månader innan förlossning ung så vi får ju x antal fler dofter... däremot färg vet jag att det går in i kroppen och ligger kvar i urinen i ca en vecka, vet inte om detta påverkar barnet men känns ju lite värre än blek... Men som sagt... Jag är verkligen ingen expert :) :shock:
jenjen
Stammis

Inläggav tantsmuldeg 31 jan 2012, 23:10

jenjen skrev:jag är frisör och det är så att blekning är helt lugnt, det enda som kan skada är isf den starka lukten du andas in, men samtidigt så arbetar vi frisörer till två månader innan förlossning ung så vi får ju x antal fler dofter... däremot färg vet jag att det går in i kroppen och ligger kvar i urinen i ca en vecka, vet inte om detta påverkar barnet men känns ju lite värre än blek... Men som sagt... Jag är verkligen ingen expert :) :shock:

Men du är säker på blekningen?

Undrar om jag lyckas återgå till en nyans närmare min egen om jag bleker, men risken är att det blir orange då det är mycket röda pigment i den jag har i nu, vet du om jag kan köra någon inpackning eller någonting som drar ut pigment?

Jag vet inte hur jag vågar och jag får väl kolla runt rejält innan jag bestämmer mig :oops:
tantsmuldeg
Nykomling

Inläggav jenjen 01 feb 2012, 23:00

man kan ju köpa ett djuprengörande shampo, de drar ut färgen men inte om du vill ha jättestor skillnad, då får du hålla på länge :( annars gör slingor i slingmössa, finns absolut ingen skada då när det inte kontaktar hud, det gör vi på många osäkra gravida :) men så igen , lukten kommer man inte ifrån ..
jenjen
Stammis

Inläggav tantsmuldeg 02 feb 2012, 16:27

ja men det kan jag ju göra :) Så dumt, tänkte inte ens så långt! :) Tack för tipset :D
tantsmuldeg
Nykomling

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm