-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Får inte i mig grönsaker
5 inlägg • Sida 1 av 1
Får inte i mig grönsakerHej ja har jätte svårt för att få i mig grönsaker, jag har försökt flera gången såsom sallad, paprika o tomat osv men inget går ner.
Ja äter lite ibland såsom gurka, majs och Morot. Men ja undrar om det finns nått annat man kan äta ist för grönsaker när ja har så svårt för det? Sen undrar ja om det är farligt eller på något sätt dåligt för bebisen att dricka apelsinjuice? Eller annan juice för den delen?
Re: Får inte i mig grönsakerJag drack ungefär en liter aplsinjuice om dagen från vecka 7 till vecka 14, då det var det enda som hjälpte lite mot mitt illamående. Och än så länge så mår bebisen bra, den sparkar och har sig där inne.
Så tror inte det är farligt med apelsinjuice. Angående grönsaker så kan du ju kanske äta frukt istället.
Re: Får inte i mig grönsakerAtt du dricker juice är ingen fara. Grönsaker så är det ju bra om du äter morot. Kan du äta rotsaker, det är bra och sen kan du ju blanda i mkt grönsaker o maten. Krossade tomater och tomatpure är också tomater.,försök.göra pastasåser med broccoli eller andra grönsaker i. Grönsaker i mat är ju också grönsaker, det glömmer man ofta. Sen är som sagt var frukt bra.
Re: Får inte i mig grönsakerEn vanlig köttfärssås kan lätt maskera riven morot små tärninga squash, zuccini, tomat som det stod ovanmen kanske i form av en burk coctailtomater utöver de vanliga krossade. Så mitt tips är nog att laga den mat du brukar men fråga dig själv hur du kan tillsätta grönsak/rotfrukter/örter i maten. basilika är tex bara att strö över maten.
Grönsakssoppa....kolla bland vegetariska recept en lasagne måste man ju tex byta ut köttet mot något annat och då oftast grönsaker. du kan också försöka prova en ny gröda från grönsaksdisken i veckan och laga flera olika rätter på den så du lär dig hur den smakar och hur den kan användas. Det är de saker man ätit som man kan bli sugen på, inte de saker man önskar att man åt, detta sug brukar ju resultera i att man oftare köper hem det man är sugen på. Mitt sista tips är att jag känner igen mig, brukade inte heller fråga efter frukt och grönt tidigare ända tills jag provade ekologiska grödor! Tack vare att jag nu upptäckt allt från söta morötter till underbara potatisar(ja inte ens det var jag förtjust i) så mår jag bättre och kan även utan problem svälja besprutade grödor. Långt svar men jag hoppas det kan ge många tips för er som vill äta mer grönt. Sen finns det ju förstås alltid favoriter och de man inte gillar alls så det gäller att prova sig igenom den gröna och färgglada delen av butiken. Kom på en sak till! Finns oftast de som inte tycker de har råd med ekologisk det kan jag dementera och säga att jag hade BETYDLIGT högre matkassa innan jag började fundera över vad jag åt och efter det gjort en lång resa i att plocka bort e-nummer och kemikalier samt handla nyttigare. Det gäller bara att -Handla efter säsong (nu till hösten är det tex rotfruktsdags med massor av soppor, gratänger och rotmos, laga och frys in om du vill äta billig ekorotmos till våren) -Ät upp allt du handlar dvs ha koll på datum och köp ej mer än du gör av med. -Vissa saker ÄR dyrare och man kan välja champinjoner framför kantareller i affären annars kanske man kan plocka kantareller om man vill ha det till ett bra pris (bensinpengar och tid om man vet var de växer i skogen) -Av någon anledning äter man mindre, förmodligen för att man sitter ner och njuter av maten på ett annat sätt vilket gör att man hinner känna sig mätt i tid. -Gamla vanliga sparapenga tipset... Ät ej ute onödigt ofta, matlådor är en sån prissparare! Plus att man blir av med resterna! Nu skall jag ej tjata längre hoppas någon finner mina tips matnyttiga;) hihi
Re: Får inte i mig grönsakerJag har ett tips till.....
Råsaftcentrifug. Frukter som är för "ledsna" att ätas (tryckskadade, övermogna osv) stoppar jag i råsaftcentrifugen, inget går till spillo, väldigt lätt,snabbt och gott att dricka 2 äpplen..inte alltid eko där eftersom det kan gå åt mycket frukt (är såååå gott blir lätt beroende med) inte ALLS som "juicerna" man köper i affären. Handlar tex annanas när de kostar 10-15kr, skrubbar skalet, tar bort blasten, delar så den får plats i röret och juicar, behöver ej skalas vilket betyder att saften ända ut i skalet tas tillvara på! Ibland äter jag av annanasen men juicar stammen och det yttersta jag skurit bort av skalet. Väldigt lätt att göra grönsaksjuicer med på gurka, squash, rödbeta, morot, ingefära....
5 inlägg • Sida 1 av 1
|