-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Farligt med tidigt VUL?
9 inlägg • Sida 1 av 1
Farligt med tidigt VUL?Hej!
Undrar om det är någon som känner till om det är farligt med ett tidigt vul? Har hört att man inte ska "störa" fostret. Jag fick göra ett Vul i v 13 i en tidigare graviditet(för flera år sen), då såg allt bra ut men fick sen på kvällen blödningar som då var ett missfall, detta hade väl säkert inte med saken att göra, men är det någon som känner till om det är någon fara att göra det?
Re: Farligt med tidigt VUL?ingen aning om det ska vara farligt, men anser att det är ju bra att kunna göra ett tidigt VUL tex om man har haft missfall innan (missed abortion ) el tex utomkvedshavandeskap, det hade jag, nu visste jag inte ens att jag var gravid och de sa hade jag inte åkt in i tid så hade jag förblött, hade nu jag gjort ett tidigt ul så hade de kunnat se om den sitter fel el om det är dött. när jag fick mitt senaste missfall så dog det i vecka 8 men jag gick ända till vecka 17 :S och de hade man även kunnat se tidigare om man gjort ett VUL, nu är jag gravid igen och var på vul i vecka 7 och såg ett hjärta ticka och idag är jag i vecka 17+2:)
Re: Farligt med tidigt VUL?Nej, det är inget farligt så visst kan du göra det. Ditt missfall beror inte på att du gjorde ett VUL samma dag, "bara" ren otur helt enkelt.
Däremot ska man inte göra för många UL eller använda doppler på egen hand hemma. Jag har hittills gjort 4 VUL och ett UL, i morgon ska jag göra ett VUL till. Och det kommer säkert bli fler men de undersökningar jag gjort har inte tagit så lång tid att utföra.
Re: Farligt med tidigt VUL?Håller med Stajners.
Jag gjorde flera Vul också, både under den graviditeten som slutade i MA, och den som resulterade i världens finaste Elsa.
Re: Farligt med tidigt VUL?Jag gjorde ett VUL i v. 6 och totalt ca 8 UL/VUL till! Jag har en perfekt liten tjej nu!
Re: Farligt med tidigt VUL?jag gjorde också massor med ul/vul v.7, v13, v.18 och sen massor med för att Hubbe inte växte som han skulle och pga flera besök till akuten. Inga bekymmer alls inte
Re: Farligt med tidigt VUL?Många ul har förknippats med ökad risk att barnet blir vänsterhänt.
Inte direkt farligt att va vänsterhänt...men nån slags påverkan har det ju uppenbarligen. Frågan jag ställer mig är om det påverkar på fler sätt?
Re: Farligt med tidigt VUL?Tack för era svar allihopa!
Och stort Grattis Natha_lie till din graviditet!
Re: Farligt med tidigt VUL?Gotland: Det är väl inte tillräckligt forskat om bieffekter vid upprepad användning av dobblers. Men många vill påpeka att det kan vara så att det ger saker som t ex koncentrationssvårigheter, inlärningssvårigheter, lässvårigheter, ADHD/damp mm. Och vänsterhänthet. Men det är ju svårt att kunna påvisa.
Jag märkte dock med dottern att hon stördes kraftigt vid VUL/UL och CTG. Gjorde många VUL/UL och även många CTG-undersökningar med henne. Det jag märkte då var att hon blev helvild i magen och sparkade som en galning på dopplern. Sen när undersökningarna var klara blev hon lugn igen. Trodde ett långt tag att hon skulle bli vänsterhänt men tror inte det längre. Hennes pappa och farbror är även de vänsterhänta när de skriver, men de gör allt annat med höger hand, fast de kan även byta till vänster rätt som det är. Så en ev vänsterhänthet skulle ju lika gärna vara ärftligt. Iaf är det bästa att låta sjukvården göra dessa undersökningar och att man håller sej borta från utrustning för hemmabruk...
9 inlägg • Sida 1 av 1
|