Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Fas vid 3 veckor? Äta jämt?

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Fas vid 3 veckor? Äta jämt?

Inläggav mammasiri 01 nov 2011, 10:27

Någon som vet om bebisarna har nån fas efter två veckor som innebär att dom vill äta jämt? Svea blir två V idag, igår började det på em och nu känns de som hon skulle hänga i tutten hela tiden om hon fick..

Har för mig att de är nån sån fas vid 3 veckor? Men innebär de att den fasen kommer när dom är 3 veckor? eller när dom går in i sin tredje vecka?
mammasiri
Stammis

BF: 031212
Status: Tre blir fyra

Re: Fas vid 3 veckor? Äta jämt?

Inläggav Nelia 01 nov 2011, 11:35

Yes, runt 3-4 veckor går de in i en fas då de äter ofta, skriker lite mer och kräver mycket närhet. Min lillgrabb började också sådär redan vid 2 veckor.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav Skatten 02 nov 2011, 14:57

Ja, precis som Nelia skriver så har barnet olika tillväxtperioder där det förutom att äta ofta gärna sover lite mer också för att inte göra av med för mycket energi och växa.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

BF: 110830

Inläggav smulan_88 02 nov 2011, 16:21

Jasså? Det förklarar ju enkel :wink:

Sådan var Louise runt tredje veckan med.
Bild
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav mammasiri 02 nov 2011, 16:26

ja sova mer gör hon då inte... jäklar vad vi får kämpa med sovandet. Känns som hon blir övertrött och inte kan somna p.ga det.. vad gör man åt det?

igår va hon vaken från 15.20 till 19 då jag lyckades få henne att somna i min famn...

Idag har hon varit vaken sen 12 och är vaken än.. och hon är skrikig så jag tror hon är jättetrött men inte kan komma till ro...

Det börjar bli jobbigt, frustrerande... vad gör man om hon inte vill sova?! Kan ju inte tvinga henne.. :S
mammasiri
Stammis

Inläggav Nelia 03 nov 2011, 07:24

Levi har väldigt svårt att komma till ro på dagen och somna ordentligt (dock inte på natten, märkligt nog). Han tar bara små powernaps vid bröstet och blir övertrött och gnällig. Det enda som funkar då är att gå ut på en lång promenad. Då lyckas han somna hårt och sover sen vidare i vagnen när vi är hemma, gärna 2-3 timmar. Åka bil funkar också, så ibland brukar jag passa på att åka och handla mat när han ska sova middag, han somnar jättebra i bilbarnstolen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav mammasiri 03 nov 2011, 08:30

Nelia: Bil funkar ibland, likaså barnvagnen funkar ibland. Men igår låg hon en timme i vagnen när jag gick runt men inte somnade hon för det. Inte heller i bilen hem (1 timmes bilresa hem från där vi var) så de funkar inte alltid för oss tyvärr :(

Inte går det heller att lura henne och lägga henne i vagnen och dra fram å tillbaka inne, man måste lixom vara ute och gå och inte har jag lust att göra det när de blir mörkt ute.

För de känns som det mest är på eftermiddagarna som hon har svårt att sova... nätterna går ganska bra och sen på förmiddan brukar hon sova gott.

Ska till Bvc om en timme, får kolla om ja kan fån å tips där också
mammasiri
Stammis

Inläggav Skoogstrollet 03 nov 2011, 14:51

mammasiri: Du har ingen bärsjal du kan prova att ha henne i om hon nu vill vara nära. Det var något Ronja somnade gott av då hon hörde hjärtljuden som kändes bekanta sedan tiden i magen. Jag kommer inte ihåg hur tidigt jag började använda den, men för vår del kunde hon sova i timmar i den, så ibland fick jag väcka henne då hon inte ätit på ca fyra timmar. Till skillnad från Babybjörnen, så kan de även ligga i den.

Förhoppningsvis är det bara en fas, men en del barn powernapar ju bara vid bröstet och sedan är det full fart igen. Ronja gjorde gärna så när jag försökte lägga ner henne, då blev hon klarvaken eller om jag bara råkade röra mig lite, så mycket ammande framför datorn blev det.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 101231
Status: Mamma till Ronja f 101227

Inläggav mammasiri 03 nov 2011, 15:22

Skoogstrollet: Jo jag har en sjal, (tror det va du som tipsade mig om sidan där man lärde sig knyta i en annan tråd) men jag lyckas inte få till det endå.. Knyter precis som man ska men de känns som hon hamnar fel.

Jag får ge de några försök till. När min mamma var här lyckades vi och då satt hon bra i den och verkade gilla det. Dock tyckte jag det kändes som hon blev så varm i den... då nojjar jag mig över att hon blir för varm...

Ska ge mig på ett nytt försök :)
mammasiri
Stammis

Inläggav Skoogstrollet 04 nov 2011, 19:55

Okej, ja där ser man, mitt minne är inte så bra. :-)

Om ni bara har en tunn tröja var på er så blir det nog inte för varmt. Är ni inne kan du ju nöja dig med att bara ha en body på tösen. Hon lär nog protestera om hon blir för varm. Jag drog sedan en vinterjacka över på vintern och en extra halsduk om henne där jackan inte räckte till. Nu kommer jag inte ihåg om jag hade en extra tröja på henne, men extra tossor på fötterna i alla fall.

Sedan är det väl till att dra det första bandet tajt över brösten så det hamnar rätt. Annars har jag nog inga knep mer än träna och träna.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 101231
Status: Mamma till Ronja f 101227

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm