Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Fertilitetsmonitor

Plussa tillsammans! Träffa och diskutera med andra som vill bli med barn och som börjat försöka!

Fertilitetsmonitor

Inläggav heidimariajohanna 27 okt 2011, 14:49

Hej.

Undrar hur många det är som lyckats bli gravida med hjälp av en sån fertilitetsmonitor=) Ökade det era chanser efter flertalet försök mm?
Bild

Bild

Dream as if you´ll live forever,
Live as if you´ll die tomorrow.

http://minbebis.com/blogg/lovestory/

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Status: Nu kör vi så det ryker!

Re: Fertilitetsmonitor

Inläggav crimsonred85 27 okt 2011, 15:57

Själv så har jag bara hunnit använda min monitor i ca 2 veckor än så länge så jag kan inte riktigt ge något slutgiltigt resultat. :wink:

Däremot kan jag säga att den hittills inte kunnat visa när jag har ägglossning. Den ska ha kommit förra helgen och jag kände precis de symptom jag annars känner vid äl men monitorn (eller clearblues andra äl-tester) gav inget utslag för äl. Iofs så hade jag en kraftig uvi dagarna innan och bakterier är ju kända för att kunna ställa till det när man testar...

Annars får jag väl bara göra ett nytt försök nästa månad och hoppas på bättre resultat.
crimsonred85
Stammis

BF: 080912
Status: Längtar efter första barnet

Inläggav heidimariajohanna 27 okt 2011, 19:35

crimsonred85 ok! spännande... men eftersom det inet visade på vanliga ältest heller så kansek det var nåt skumt då med bakterier eller nåt.. inte nåt fel på fertilitetsgrejen.
har du hört nån som lyckats bli gravid med hjälp av den ? e ju en relativt dyr manick.. hehe.. men hjälper det så. tänker bara på all skit man stoppar i sig glandin ,efamol mm... det är ju dyrt det med.. tänkte sluta med allt sånt o testa med monitorn istället.
btw hur länge har ni försökt på egen hand så att säga?
Bild

Bild

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Inläggav crimsonred85 27 okt 2011, 21:01

Jo då. Den apparaten som jag har köpte jag begagnad från ebay i England. Hon som jag köpte den av blev gravid efter att ha använt min apparat under bara 3 cykler. Jag har ju läst om många som har blivit gravida snabbt med monitorn, framförallt ute på ebay... Men däremot så känner jag inte någon som ens har kommit på tanken att pröva den här manicken. Den verkar inte vara lika väl beprövad här i Sverige som i USA & Storbritannien, men sen har de andra rekommendationer + att den är så mycket billigare där i handeln...

När den först ville att jag skulle börja testa under den 6:e dan i min cykel visade den på låg chans till att bli gravid. Sen vid dag 8-9 började den istället visa på hög chans (antar att den reagerar på stegrad mängd med östrogen) och det har den visat hela tiden fram till tidigare idag med. Så den ger ju utslag på nånting, men hittills har den inte velat ställa sig på max chans (äl). Så jag är säker på att den fungerar iaf.

Vi har försökt på egen hand i 6 månader och jag kände att nu måste det bara bli ett + på stickan snart!
crimsonred85
Stammis

Inläggav heidimariajohanna 29 okt 2011, 12:22

crimson...
Åh underbart.. hade hon som haft den innna använt den läneg? jag har beställt en (sjukt dyr i sverige) o ska börja tsta.. ska sluta med alla naturpreparat mm.. har försökt 4 ggr på egen hand nu den sista ggn åkte sambon bort precis när jag hade äl så.. bättre lycka nästa gång .. tråkigt men så är det tyvärr..
är det billigare o köpa stickorna till monitorn på ebay också? ...spännande du får tala om för mig hur det går för er.. är supernyfiken hur den kommer funka.. jag väntar o väntar på på bim mm har ju precis haft äl men vart ingent försök denna månaden så det kan ju lika väl kvitta.. vänta i onödan liksom..

hur använder man den? säger den till när du ska börja testa? har normalt en cykel på .. ja nu när jag testat olika naturmedel så mellan 25-29 dagar..

ha en bra helg=)
Bild

Bild

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Inläggav crimsonred85 30 okt 2011, 00:06

Nä, hon hade som sagt bara hinna använda apparaten i 3 månader, sedan blev hon gravid.

Den funkar lite såhär: Man börjar använda apparaten den första morgonen som du har din mens. Du ska bara sätta på den och trycka in knappen märkt med ett "m" för att den ska veta att din cykel precis har börjat. Och detta ska du göra vid det klockslag som du vanligtvis går upp varje morgon.

På dag 6 i din första cykel kommer apparaten vilja att du matar in en teststicka. OBS! Du har 6 timmar på dig varje dag att utföra ett test på eftersom det är viktigt att testerna görs med morgonurinen och även vid samma tidpunkt varje morgon.
Så om du tex vanligtvis går upp kl 9 VARJE morgon kommer apparaten fråga efter ett test från kl 06:00 till 12:00. Under varje cykel kommer apparaten vilja ha exakt 10 st tester. Om den inte registrerar äl med de 10 stickorna kommer den vilja få 10 st tester till.

Ja, det brukar vara billigare att köpa en begagnad monitor på ebay/tradera. Men jag skulle inte rekommendera att köpa stickor den vägen. Eftersom apparaten alltid vill ha 10 eller totalt 20 st stickor kan det ske felregistreringar om inte alla stickorna kommer från samma förpackning. Det kan helt enkelt hända att du riskerar att missa en cykels ägglossning om du blandar olika stickor.

Om nått av det här känns förvirrande så fråga bara så svarar jag!

// Jessica
crimsonred85
Stammis

Inläggav heidimariajohanna 02 nov 2011, 15:00

åh tack så mkt jessica!
jättebra. har beställt den o den är på väg.. har inte fått mens än utan haft äl ganska nyligen.. så räknar inte med nån graviditet denna månaden för sambon vart iväg samma dag ja fick positivt ältest o var borta hela helgen o sen har jag legat med 39.5 graders feber.
hur länge hade du kört med din ? hur länge har ni kört utan monitorn?
spännande... jag har ju regelbunden äl .. eller nästan efter att ha förstört den med glandin denna månaden o det blev 4 dagar sen.. men vill ändå ha lite bättre koll..vilken dag det är högst fertilitet mm..

du förresten.. vi säger att jag får max på dag 14 .. frågar den då dagen efter.. eller har man bara max en dag? visar den att man verklgen haft ägglossning eller bar som med ältest att man ska ha ägglossning?? så fall är den ju toppenrba..

jag saknar älsekret.. jättejobbigt..känns som jag alltid har vita flytninar bara..även runt äl o inte det där äggviteslemmet.börjar bli lite orolig när det inte tagit sig de senaste gångerna..
Bild

Bild

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Inläggav crimsonred85 02 nov 2011, 23:28

Attans. Det känns alltid lite snopet när ens karl åker bort just vid äl...

Få se nu. Vi har hunnit med 7 försök / cykler totalt. Jag har bara använt monitorn under det här senaste försöket. Och under de två första försöken körde vi helt utan hjälpmedel (som äl-tester).
Jag brukade ha regelbunden mens / äl jag med. Tills vi började med bebisverkstaden dvs. All stressen gjorde att både äl och mens kom tidigare än vanligt, men nu äntligen börjar den bli normal igen.

Japp, om du får max på dag 14 kommer monitorn vilja ha en sticka på dag 15. Den kommer alltid vilja ha 10 st stickor. Eller 20 om den inte kan hitta någon äl med de 10 första.

Monitorn visar på max samma dag som andra äl-tester blir positiva. Precis som med vanliga stickor kan den inte garantera att du får äl den cykeln. Men det är nog relativt ovanligt att det sker...
Jag tycker det verkar som att när monitorn visar på hög chans är det östrogenet den reagerar på. Vid max är det östrogen och LH.

Lycka till!
crimsonred85
Stammis

Inläggav heidimariajohanna 05 nov 2011, 13:25

Tack så jättemkt för dina svar.. inget plus ändå?

Så egentligen är inte monitorn bättre än älstickor.. cb:s är ju bäst som visar glad gubbe... men den kan man få positivt 2 dagar alltså glad gubbe två dagar.. när monitorn visar max är det den dagen ägglossning ska ske då... eller kan den visa max dagen efter också om man matar in en sticka..
det man vill åt me monitorn är ju egentligen de dagarna inann då också vilket man itne ser på älteest.. för ma nvet j uinte riktigt när man ska få den där glada gubben.. cb är bra när man får glad gubbe medans man abra får en ring när man inte är är nära vilket man kan se en stegring på tex testlagrets... så dagarna innan är ju bättre med testlagrets o så kollar man med cb den dagen man tror man har full stegring....

jag ska testa monitorn alla fall... roligt o se o lära sig hur kroppen fungerar. sen vet man ju inte om det är nåt annat fel varför man inte blir gravid.. önskar det fanns nåt bra sätt o få veta det utan att behöva gå till läkarn.. undrar om man kan få sina äggledare spolade på privatklinik innan det gått ett år.. du har inte koll?

Förresten.. kanske ja gredan har frågat men du har ju också regelbunden äl och mens .. har du även tydligt älsekret vid ägglossnign o så? det har jag inte sett att jag har =( ... känns som jag bara har vita flytningar hela cykeln... men då jag har tempat lite vet jag att jag har ägglossning.. kosntigt..
Bild

Bild

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Inläggav crimsonred85 05 nov 2011, 20:21

Hehe, du slår ju verkligen huvudet på spiken där. Nä monitorn verkar inte vara så extremt mycket bättre än cb:s äl-tester. Fördelen med monitorn är ju att man kan se när östrogenet kickar igång under cykeln och som du sa hitta de där extra dagarna innan äl. Tänk bara på att cb tillverkar både monitorn och dina äl tester med glada gubbar, så de dagar du får max på monitorn är samma dagar du borde få glad gubbe på äl testet...

Själv fick jag min mens idag så om några dagar kommer det bli dags för mig att börja med monitorn igen. Så snart kommer jag kunna rapportera om min monitor hittar några skillnader mellan förra cykeln och den som börjar nu!
Nu påbörjar jag min tredje regelbundna (förhoppningsvis) cykel på raken. Så jag hoppas på att det kanske ska kunna förbättra mina chanser att få ett plus snart. Funderar även på att pröva nån variant av fiskolja oxå, inte för att det kanske skulle kunna underlätta att få ett plus utan mer för att det är nyttigt.

Hmm, nånstanns borde man kunna göra det, men jag har ingen aning om var. Jag provade att googla lite snabbt men kom inte jättelångt. Det verkar som att gynekologer kanske sköter den uppgiften, inte IVF iaf.

Tydligt äl sekret? Oh ja! Jag går från att ha normala vita flytningar ena dagen till att bli helt sjöblöt runt äl. Det blir tom svårare att ha sex då för friktionen blir för liten, och han glider bara ut! Däremot så tar jag inte någon temp, det är för mycket överkurs för mig.
crimsonred85
Stammis

Nästa

< Återgå till Vill bli med barn

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm