Madeleine Kil...

Hej, Visst kan du fortsätta med de mysiga stunderna. Du är undersö...

Barnmorskan

Fertilitetsmonitor

Diskutera symtom, tecken och tips vid ägglossning.

Fertilitetsmonitor

Inläggav Anni81 19 feb 2012, 17:57

Hej!

Jag börjar känna mig less på att tolka och analysera dessa ÄL-stickor!! Så nu har jag budat hem en Clearblue fertilitetsmonitor på Tradera :D

Nån som har erferanhet av en sån? Bra eller dåligt?
Anni81
Stammis

BF: 130104

Re: Fertilitetsmonitor

Inläggav Kriss80 28 mar 2012, 13:30

Jag har ingen erfarenhet av den men du får gärna uppdatera hur du tycker den fungerar :-) Chanserna ska ju öka med upp till 89% de första två cyklerna så det vore intressant att se om den är så bra och/eller hur bra den fungerar efter de två första cyklerna...
Är lite sugen på att köpa den själv men har precis börjat med äl-stickor och vill ge dem en chans först. Lycka till och hoppas den fungerar! :-)
Kriss80
Stammis

Inläggav Anni81 29 mar 2012, 18:26

Kriss80: Om resultatet blev en bebis vet jag inte än, har bim i dagarna. Har väl inga jättestora förhoppningar men man vet aldrig! Tycker iaf att monitorn verkar göra ett bra jobb, kunde tydligt se stegringen med 3 dagar hög fertilitet, 2 med max och sedan en med hög igen. Har alltid trott att jag haft ÄL tidigare än vad den visade och varit stressad att missa dem med stickorna då jag tyckt att de varit svåra att avläsa. Nu när den visade max hade jag i vanliga fall trott att ÄL var över för flera dagar sedan. Så än så länge är jag nöjd, blir det ingen bebis riktigt än så hjälper den mig iaf att förstå hur min kropp funkar!
Anni81
Stammis

Inläggav kat73 02 apr 2012, 11:28

Skulle vara roligt att se hur det blir för dig. Jag och sambon har bestämt att försöka med en till sladdis. Vi blir 38 resp 39 i sommar så det måste gå fort!!! :wink:
Har sen tidigare sanrt 11 åriga tvillingar via ivf och har fått domen infertil för nästan 20 år sen men plötsligt blev mensen regelbunden i ett helt år. Och utan att jag ens försökt (det skulle ju inte gå) blev jag gravid och nu blir lilleman 1 år om en vecka. Har det funkat en gång så kanske det kan ske igen?! :)

Jag fick tillbaka mensen i fredags (ammar mycket ännu så den dröjde). Tänkte först att jag skulle testa med äl-stickor men monitorn verkar ju bra och även om den är dyr verkar man ju kunna sälja den vidare sen.

Vet du/nån om man måste börja på mensens första dag eller kan jag typ börja idag på mensens 4:e dag?. Är man dum som börjar redan vid första mens...kan ju kanske vara lite si o så med äl än....eller?.
Användarvisningsbild
kat73
Alltid online

Inläggav Kriss80 03 apr 2012, 14:30

Nu har jag (världens otåligaste människa) också beställt en monitor :) Borde ha äl i dagarna och hoppas självklart på att inte behöva använda den men om det inte skulle bli något ska det bli intressant att testa och se hur den funkar.

kat73: Jag är 31 och (pga medicinska skäl) där du är; jag behöver bli gravid inom en snar framtid. Men om jag var du skulle jag vänta med att köra igång nu och istället starta på första mensdagen i nästa cykel. Vet inte om något händer men de där fyra dagarna kan ju göra att det diffar på något sätt och man vill ju ändå ha så korrekt resultat som möjligt.
Kriss80
Stammis

Inläggav kat73 03 apr 2012, 16:10

Kriss: Tack för svar. Tänkte typ som dig och eftersom detta är min första mens efter graviditeten så kör jag endast med CB äl-test första svängen :)

Vart beställde du ifrån?. Såg att det är stora skillnader i pris från 949 kr(nya på tradera) till ca1700 kr på apotek.
Användarvisningsbild
kat73
Alltid online

Inläggav Kriss80 03 apr 2012, 17:14

http://www.billiga-tester.se kostar den 1275kr men jag köpte en "begagnad" för 900kr. Stickorna beställde jag från billiga-tester-sidan.
Galet mycket pengar för en ny så man kan lika gärna köpa en på tradera, blocket eller liknande.
Kriss80
Stammis

Inläggav kat73 03 apr 2012, 18:24

Kriss80: Ja hemska summor men folk köper dem ju. Minns när jag höll på med ivf för över 11 år sen då kostade hormonsprutorna 1800 kr....Vilket då var vad högkostnadsbeloppet var.

På tradera var det en som sålde helt nya cb fertilitetsmonitorer för 949 kr nu iallafall.

Bra att det finns ett andrahandsvärde på dem iallafall :)

Skall bli spännande att se hur det går för dig. Vad är det för medicinska bekymmer du har om man får vara frågvis?. :D
Användarvisningsbild
kat73
Alltid online

Inläggav Kriss80 03 apr 2012, 18:40

Ja det verkar vara ett riktigt bra andrahandsvärde på dem, en begagnad kan gå runt tusenlappen. Begagnad får den att låta skitig och nött men det borde vara ganska svårt att nöta ut en sådan där. Jag föredrar att tänka att alla som säljer sina igen har lyckats, och då har jag också en chans :-)

För att göra en lång historia kort så har jag återkommande cellförändringar som gör att jag inom en snar framtid kan behöva ta bort livmodern. Har skrivit lite mer om det och är mer aktiv i tråden för oss 30+
vi-som-foersoeker-fa-barn-foer-foersta-gangen-och-aer-39081.html
Kriss80
Stammis

Inläggav Anni81 13 apr 2012, 20:40

Man kan starta med monitorn fram till dag 5 på mensen. Man ställer i så fall bara in att det är dag 5 helt enkelt och så räknar det ifrån det. Jag är inte gravid ännu, det här är andra månaden med monitorn, ägglossningstider nu :). Samma tydliga stegring som förra månaden, 3 dagar hög och två max. Finns ju som inte en chans att missa då :)

Jag köpte min på Tradera för typ 600 spänn och det är nog inga problem att sälja den vidare sen skulle jag tro! Jag är iaf supernöjd med min, kissa på sticka en gång per dag i tio dagar, inte hålla på och ibland testa flera ggr/dag för att inte missa ÄL. Rekommenderas!
Anni81
Stammis

Nästa

< Återgå till Ägglossning

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm