Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

FET efter IVF hur går det till

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

FET efter IVF hur går det till

Inläggav tea71 02 aug 2010, 13:02

Hej! Hur fungerar det med FET, sker återföring vid ägglossning? Genomgår man behandling.

Ska precis påbörja IVF nr 2 trots 3 ägg i frysen. Pgr av min ålder tyckte min läkare det var bäst att försöka få ngr till ägg att frysa. Är lite nyfiken hur det FET fungerar även om det inte är akutellt riktigt än.

Tea
tea71
Nykomling

Re: FET efter IVF hur går det till

Inläggav mikafika 02 aug 2010, 15:51

FET kan man antingen göra i naturlig cykel eller i stimulerad cykel, det beror lite på om man har en reglbunden menscykel normalt eller inte. Får man normalt inte äl själv så gör man det i stimulerad cykel vilket innebär att man tar tabletter eller sprutor och gör vul och tar blodprov för att se att slemhinnan har rätt tjocklek och så. Vissa kliniker föredrar att använda den här metoden för att det är lättare att planera efter, de kan själva styra efter när det blir dags för FET då.
Jag gjorde i naturlig cykel, då jag har regelbunden mens i vanliga fall och normal äl. Då får man börja testa med äl-test från dag 10 i cykeln och när man får utslag ringer man kliniken och de sätter upp en tid som ligger rätt i förhållande till hur länge embryona är odlade. Vi hade 5 dagars blastocyster så när jag fick utslag på äl-testet på Onsdagen så blev FET planerad till Tisdagen efter. Det togs inga blodprover innan FET dagen eller gjordes ngt vul heller i förväg. Efteråt fick jag dock köra med proggisar i 14 dagar, så helt utan behandling var det inte och det lyckades :D

Lycka till med nästa IVF :)
BildBild
mikafika
Alltid online

BF: 271010

Inläggav tea71 02 aug 2010, 18:14

Tack! Det var ungefär såsom jag har förstått det men inte fått helt kläm på men kan just bero på att det ser olika ut. Oavsett rätt häftigt att det ens går att frysa ner och tina upp. :)
/Tea
tea71
Nykomling

Inläggav mikafika 02 aug 2010, 19:45

Ja, det är faktiskt häftigt, tänk sen också när man vill ha syskon så kanske man inte behöver gå igenom hela behandlingsprocessen igen om man har i frysen. Vi betalar dessutom själva så det blir ju mkt billigare med FET än IVF från start. Kommer kännas lite lustigt att veta att alla syskon är "tillverkade" på samma dag egentligen...hehe
BildBild
mikafika
Alltid online

Inläggav tea71 02 aug 2010, 20:04

Superskönt slippa IVF och istället kunna gör FET. Vår plan är att fylla på frysen för att inte förlora tid medan det verkar fungera. Sen om det skulle plussa så finns alltid en chans att hinna med att få syskon även om det känns om en omöjlighet idag. Som du skriver också rätt häftigt att om det lyckas är alla syskonen tillverkade samtidigt... Nu har vi bara gjort ett IVF och då inte plussade men hoppas kan fungera tillslut, haft hyfsat antal ägg och bra kvalité trots lite hög ålder så kunde se värre ut. Sen vet jag också att det inte är självklart att det fungerar...

Hur har det fungerat för er, lyckats få barn? Var det i sådanna fall IVF el FET?
tea71
Nykomling

Inläggav soma 02 aug 2010, 20:07

Jaha, så alla behöver inte spruta och ta hormoner... det trodde jag. Shit vad det är mycket att hålla reda på :oops:

Sen har jag tänkt på en annan sak... Varför betalar ni själva? Beror det på vilken klinik man väljer eller vad är det som avgör? Vi har ju en privat klinik, men den är sammankopplad med landstinget så högkostnadskort gäller, visst betalar vi inte då för ev IVF? Känner mig lite puckad så skratta inte :wink: :lol:
Bild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Mamma till världens finaste Elvira!

Inläggav tea71 02 aug 2010, 20:13

Inga puckade frågor, det är verkligen en djungel av information att ta in om allt möjligt. Vi har gått privat då jag är för gammal att få via landstinget. Dyrt men slipper visserligen väntetid. Vi har som sagt bara gått igenom ett IVF som inte lyckades, nja gick bra bortsätt från ingen graviditet. 4 långtidsodlade av toppkvalité varav 3 till frysen. Du då, är ditt första IVF?
tea71
Nykomling

Inläggav mikafika 02 aug 2010, 21:14

Tea, vi är gravida nu genom FET, vår första IVF lyckades inte men vi hade 6 blastocyster, alltså 5 dagars odlade embryon, i kvar i frysen från första försöket så det lyckades när vi använde ett av dem. De tinade dock två samtidigt då de var frysta på samma strå men bara ett klarade upptiningen utan anmärkning medan det andra inte klarade sig lika bra så det slängdes.

Soma, känn dig inte dum och fråga på, det är en djungel och ingenting är självklart när det kommer till IVF, mkt är väldigt individuellt. När man pratar om att göra FET i naturlig cykel så är det alltså inte så att man gör IVF i naturlig cykel utan bara om man har gjort en IVF med hormonstimulering och fått befruktade ägg från det försöket som man fryser in. Då kan man sen använda de frysta embryona senare, FET=frosen embryo transfer. Det beror lite på vilken klinik man går på och hur ens menscykel ser ut om man gör FET utan stimulering eller inte.
Vi betalar själva för att vi bor i Stockholm och kötiden här för att få påbörja IVF är ca 12-18 månader, så vi var ivriga och ville helt enkelt inte vänta snällt på vår tur. Är i v28 nu och har precis fått hem papper från landstinget så eventuellt hade vi fått börja i höst om vi inte redan var gravida. Men med det top resultatet vi fick på privatkliniken så ångrar vi inte en sekund att vi la pengar själva på det här. Dessutom går ju vår plats till ngn annan mindre lyckligt lottad som inte har möjligheten att betala själva :)
Vilka kliniker går ni på?
BildBild
mikafika
Alltid online

Inläggav soma 02 aug 2010, 21:24

Tack båda för svaren. Vi går på Nya Sveakliniken som ligger i Södertälje. Den är knuten till Karolinska på något sätt. Vi har inte fått på papper att det blir IVF än, får svar på fullständiga spermaprovet 24/8. Men jag tror absolut att det lutar däråt. Det är inte något fel på på mig, det är spermierna som knasar till det.

Mikafika: Vi tillhör också Stockholms läns landsting... har inte lust att vänta 12-18 mån. Jaja får se vad läkaren säger den 24:e. Håller fortfarande tummarna att problemen går att lösa med antibiotika, men det är nog tyvärr bara önsketänkande!
Bild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Mamma till världens finaste Elvira!

Inläggav tea71 02 aug 2010, 22:22

Grattis till graviditeten!

Vad det gäller vilken klinik så går vi i Falun men nyttjar hemortsläkare, dvs en läkare i Stlm. Tyckte det var svårt att välja men beslut måste ju tas och eftersom Falun jobbat länge med långtidsodling blev det valet, till saken hör att vi även blev rekommenderade av ngr vänner som varit på flera ställen inkl Falun, visserligen utan positivt resultat. Jag är väldigt nöjd med Falun men tror kanske vi varit nöjda även om vi valt en annan klinik.
tea71
Nykomling

Nästa

< Återgå till IVF forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm