Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Filt mot allergier, nån som provat?!?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Filt mot allergier, nån som provat?!?

Inläggav maddie89 05 okt 2010, 13:19

Hej på er!
Har haft atopiskt eksem sen jag var liten och det har inte vart lätt genom livet med alla reaktioner högt och lågt. Är så otroligt orolig nu att min lilla bebis i magen ska få ärva detta. Har hittat en filt på nätet (astmate.com) där allergener är invävda i tyget och om man lindar in bebisen i filten direkt när den kommit ut så ska detta förhindra att barnet utvecklar allergi! Det låter jättebra och jag känner att det är värt att pröva men det skulle va så kul att höra om någon provat den och hur fungerade det i så fall?
Är det någon som kanske vet nåt annat som kan förebygga allergier??

Väldigt tacksam för svar :D !

Kram på er!
maddie89
Stammis

BF: 101206

Re: Filt mot allergier, nån som provat?!?

Inläggav lillfinger 05 okt 2010, 19:59

Det har jag aldrig hört talas om... Låter fiffigt, OM det funkar! :roll:

Hoppas du hittar nån annan här som provat... Eller hört nåt.
Bild

Bild
lillfinger
Alltid online

BF: 120308

Inläggav Stina 05 okt 2010, 20:57

Blir lite skeptisk men hoppas så klart att detta fungerar.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav mammaknasboll 07 okt 2010, 18:27

Har inte testat filten men det lilla jag läst mig till angående allergier är att inte vara överdrivet renlig, typ inte använda antibakteriella medel på vanliga köksbänken osv. Att lite skit härdar.

Tydligen så är det färre allergiska i öststaterna och ska då bero på att de just inte är överdrivet renliga. Att ha katt ska av ngn anledning vara förebyggande men däremot hund kan göra det värre...Tror på vanligt sunt förnuft och lite skit i hörnet osv :wink:

Nu har jag inte läst in på ngt nämnvärt på ämnet så du får väll ta det jag skrev för vad det just är, ngt jag läst någon gång =)
mammaknasboll
Stammis

Inläggav chilli 12 okt 2010, 21:41

Jag tror att det är bättre med naturlig skit än kemikalier i hemmet... Sålänge det ser någorlunda helt och rent ut så tror jag man har en bra nivå i hemmet. Jag tror inte man blir sjuk av vanligt smuts i vanliga mängder då tror jag risken är större att utveckla något i en steril miljö. Även om vissa forskare hävdar att smuts inte alls gör oss mer motståndskraftiga mot virus och allergier så finns det ändå tillämpat inom många olika områden att successiv och jämn exponering av något kan göra oss mer tåliga mot det vi exponerar oss för... Utgå från att de åkommor som ni är rädd att ert barn kommer ärva från er inte alls kommer passera vidare till bebin men det kan vara klokt att ha ett vakande öga om symptom för åkommorna visar sig hos mini. Filten gör kanske varken av eller till men om den kan ge en viss placebo effekt och lugna er föräldrar så behöver den inte bli onödig och en filt har man ju ändå alltid användning av :wink:
chilli
Alltid online

Status: Älskar mitt <3

Inläggav spader10 12 okt 2010, 22:08

Låter det för bra för att vara sant ...är det oftast det också.

Här krävs en ordentlig koll gällande "vetenskap och/eller beprövad erfarenhet" :?: .

/spader10
Användarvisningsbild
spader10
Stammis

BF: 121213
Bor: Mellansverige
Status: gift, ett barn

Inläggav maddie89 14 okt 2010, 12:15

Jag tror också att vi svenskar är alldeles för renliga men när man redan är allergiker så måste man nästan vara det. Är känslig mot damm nämligen men jag använder aldrig rengöringsmedel! Det är rätt att säga NEJ TILL KEMIKALIER!!! Äter idag bara ekologiskt och om jag ska rengöra något så använder jag väteperoxid eftersom det blir vatten och syre efteråt. Helt ofarligt mot miljön och funkar bra. Men för att återgå till filten så hoppas jag ju självklart att detta fungerar, vill inte att mitt barn ska ha samma problem som mig, och om det skulle funka så är det definitivt värt det :-)!
Tack för alla svar!
maddie89
Stammis

Inläggav chilli 14 okt 2010, 14:50

Ville bara flika in och hålla med föregående talare! Det är marknaden som vill tjäna pengar på vår oro och det behöver tex inte vara så krångligt att städa! Hur många här har ett skåp fullt med olika rengöringsmedel som har sina egna "special" funktioner?! Städar själv enbart med diskmedel, grönsåpa och vim och jag överdoserar inte! Men nu blev jag nyfiken på väteperoxiden som maddie89 nämnde! Det är ju inte bara snällt mot miljön-tjat utan även snällt mot oss, stora som små människor samt våra husdjur! Jag kan även tipsa om tvättnötter istället för tvättmedel! Vet MÅNGA (oberoende av varandra) som prisar tvättnötternas effekt att få tvätten ren OCH mjuk OCH luktar gott! Ingen av dessa människor är miljö-hippies heller tex. min farmor är en helt vanlig farmor men hon råkar tycka att tvättnötterna är det bästa hon tvättat med i hela sitt liv! Hon skurar golven med ajax och äter mycket kött så ingen miljö-fantas där inte :wink: Slutligen vill jag berätta om en äcklig grej en jag känner gör... Sprayar köksbordet med nån slags stark doftande köks-spray, torkar runt det med trasa, sen förväntas man lägga mackan på bordet när man skall äta! Urrk! Förlåt att jag kapade tråden nu :oops:
chilli
Alltid online

Inläggav chilli 14 okt 2010, 15:01

Nu såg jag ju att du hade startat tråden, maddie89! Blev nyfiken och klickade in på din profil och hamnade på din blogg! Ögnade snabbt igenom avsnittet om allergi, födoämnesallergin och eksemet. Har ingen bra kunskap om dessa två allergier men min spontanat tanke är- Har du provat RawFood/Råkost/Levande föda? Tyvärr är det kanske lite fel årstid att börja(sommaren är lättast) men jag vet att är man villig att prova allt så är alla förslag välkomna :wink:
chilli
Alltid online

Inläggav maddie89 21 okt 2010, 13:53

Hej chilli :-)!
Tack för din kommentar, du har helt rätt, alla förslag är mycket välkomna :) ! Jag försöker äta så bra mat som möjligt, äter nyttiga oljor varje dag (tex linfröolja och fiskolja) samt probiotika som ska vara bra för immunförsvaret och tarmarna. Eftersom jag tror att hela kroppen påverkas av tarmarnas flora tror jag på att probiotika hjälper, ska tydligen hjälpa barnets tarmflora också så jag kämpar på med mina piller. Äter också så mycket ekologiskt jag bara kan få tag på, tror kemikalier gör oss sjuka.
Jag håller även med om att din vännina inte borde spraya kemikalier på bordet och sen äta! Riktigt äckligt! Bra att du hittat grejer som funkar. Använder också grönsåpa emellanåt men pröva väteperoxid, går att köpa på re-fresh.se och blir som sagt bara vatten och syre efteråt :D. Går att använda som bakteriedödande på sår (det gör jag ofta) och det läker jättebra efteråt. Man kan bleka håret med det också tydligen men det har jag inte prövat än hehe.

Tack för tipset om Rawfood, ska se om jag hittar några bra recept!

Kram Madeleine
maddie89
Stammis

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm