Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Finns du äggdonator?

Forum för dig som försökt bli gravid i två år eller mer utan att lyckas.

Finns du äggdonator?

Inläggav SRA 23 mar 2011, 19:50

Jag är en 23-åring som länge haft viljan att gå vidare till nästa steg i livet..
sambo och barn! När jag tillslut träffade mannen i mitt liv efter lång nära vänskap som utvecklades till kärlek, så planerade vi för barn..

Men chockbeskedet som skakade oss rejält satte stopp för de..

Efter först ha blivit utredd i över ett år och varit sjukskriven lika länge för diverse smärtor, trötthet m.m så får jag veta att jag har ledgångsreumatism,
kort därefter skickar läkaren på vårdcentralen efter att ha tagit blodprover hos dom i över ett år som alltid visat samma svar = något fel med hormonerna i kroppen,
äntligen en remiss till kvinnokliniken (varit utan mens i över ett år, krånglade mycket före det, svettningar, trötthet) väl på kvinnokliniken i gynstolen hann jag knappt få av mig brallorna innan jag fick beskedet som rubbade hela min och sambons värld!

Jag kan aldrig få egna genetiska barn, mina äggstockar fungerar inte länge..
Jag lider av för tidigt klimakterie endast 23 år gammal och de gör att vi måste få äggdonation för att få vårat efterlängtade barn.

Jag är så otroligt tacksam för de kvinnor som donerar sin ägg till sånna par som vi, det är guld värd och ni är våra hjältar! <3

Det tråkiga är att det är 2-3 års väntetid, och vi letar nu en korsdonator för att våran största dröm så snart som möjligt kan bli uppfylld!

Ni kvinnor som donerar ägg, eller har funderat på det..
Kontakta mig om ni känner att ni vill hjälpa oss och blir vår korsdonator! om ni funderat men undrar över något, så kan jag göra allt jag kan för att ta reda på svaren, så det kanske blir lättare att ta beslutet om att bli donator!

Kram
SRA
Nykomling

Re: Finns du äggdonator?

Inläggav L8i 23 mar 2011, 22:10

Hej!
Jag undrar lite om äggdonation. Vad "krävs" av donatorn? Hur går man tillväga? Har funderat lite på det här med äggdonation, men liksom inte kommit längre än så..
Kram
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav SRA 24 mar 2011, 07:52

Hej!

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... gdonation/
Här är en länk om hur det går till, om du har fler funderingar svarar jag gärna och försöker ta reda på deet om jag inte kan det :)

Kram
SRA
Nykomling

Inläggav L8i 24 mar 2011, 09:13

Nu har jag läst på lite! :)
Tanken att donera ägg är inte helt främmande för mig, då vi redan har fått en fantastiskt son (och gärna vill ha flera barn längre fram också) och tycker det är så fruktansvärt att vissa inte kan få dela denna lyckan lika lätt som vi.. Kan inte riktigt se anledning till att inte hjälpa om man kan. Så här kommer lite frågor.
Det stod att donatorn ska likna mamman, det är väl krux nr 1.
Prover ska tas 6 månader innan, var görs det?
Hur sugs äggen sen ut?
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Inläggav Sebsus 24 mar 2011, 10:23

Hej
Vart också väldigt berörd av detta. Tyvärr tror jag inte jag får ge dig mina ägg pga att jag och min sambo inte kan få barn naturligt, vi håller på med ivf, det är inte mig det är fel på utan min kille.
L8i: Såg att du frågade hur äggen sugs ut jag kan tänka mig att det är på samma sätt som vi gör. Det kallas för ÄP (ägg plock). Vet inte om den som bara ska lämna som donator kanske gör det i naturlig cykel annars så får man nog göra som jag gjorde. Jag fick börja när min mens kom med en spruta varje dag för att äggen skulle produceras. Efter några dagar fick jag komplitera med en till spruta för att min kropp inte skulle ha egen ägglossning. Under tiden får man komma till kliniken och göra VUL (vaginalt ultraljud) vissa får också lämna blodprov för att se så man inte blir överstimulerad. Sen kommer kliniken avgöra när det är dags för ÄP och 2 dagar innan ÄP tar man en tredje spruta som gör att man frigör äggen i äggstockarna så att dom lätt går att plocka.
På ÄP så får man komma en halvtimma tidigare för att få lugnande medel och dom sätter även en nål i armen för att sedan ge dig lite morfin. När det väl är dags sen så kommer dom först att ge dig bedövning i slidväggen och sedan gå in med en nål i äggstockarna och plocka ut dom små äggen. Hoppas du inte blir vättskrämd nu, man får väldigt bra bedövning:)
Oj vad långt det blev hoppas du förstod något:)
Sebsus
Alltid online

Inläggav L8i 24 mar 2011, 10:42

Sebsus: oki tack för svar!
haha nejdå, så lättskrämd är jag inte. har man fött barn, klarar man det mesta :) det största problemet här tycker jag är om donatern (ev jag då) bor långt ifrån mottagarens klinik. med en liten hemma är det inte hur lätt som helst att åka 50-60 mil fram o tillbaka hur som helst!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Inläggav Sebsus 24 mar 2011, 11:30

L8i:
hihi ja dom säger att man tål ganska mycket efter att man fött barn. Hoppas jag får uppleva det:). Förstår att det är svårt när man bor långt bort. Men undra om du skulle kunna göra det hemma på nån klinik och sedan att dom fryser ner dom och skickar dom till den kliniken SRA går på? Eller är det en önskedröm?
Sebsus
Alltid online

Inläggav L8i 24 mar 2011, 13:43

Ja det hade varit kanon om det var så "lätt" :)
Jag håller också tummarna för att ni ska få ert plus snart! Kram
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Inläggav Gotland 24 mar 2011, 16:47

Jag har funderat på att donera ägg. Men det har stannat vid just en fundering då ersättningen är så låg att det inte skulle täcka mina utgifter. Jag förstår att det heter just donation för att man inte ska tjäna på det, men jag som donator ska väl inte gå back?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav L8i 24 mar 2011, 17:46

På vilket sätt går man back Gotland? Som jag förstod det fick man ersättning för resekostnad och förlorad inkomst. Eller det är fel?
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Nästa

< Återgå till Ofrivillig barnlöshet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm