-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Fisk, kött och grönt
2 inlägg • Sida 1 av 1
Fisk, kött och gröntHej!
Jag är gravid i v 8, och jag är lite dålig på att äta fisk! Kan man ta tillskott som omega 3 kapslar, i så fall vilka? Det finns ju olika sorter, och jag blir helt snurrig av alla burkar.. Undrar om laxfiléer, rödspätta, och makrill i tomatsås är ok att äta? Vad för kött är bra? Och vilka pålägg? Blir en och annan nattmacka Är frysta grönsaker ok, tex broccoli, brysselkål, ärtor, o blandningar? Och dom färska grönsakerna och frukt.. räcker det att skölja noga, eller? I övrigt tar jag vitamintillskott, ACO Kvinna.
Re: Fisk, kött och grönt
Hej! Det finns lite olika åsikter om omega-3-tillskott under graviditeten. Vissa anser att det finns risker med att äta omega-3 under graviditeten eller att man ska sluta 2 månader innan förlossningen. Efter att ha läst mycket om detta och pratat med olika sakkunniga är min tro att det är ok att äta omega-3-tillskott under hela graviditeten (och även under amningen) så länge man inte har ökad blödningsbenägenhet sedan tidigare eller tar någon av medicinerna Magnecyl, Treo, Bamyl, Albyl, Doleron eller Waran. Läs dock gärna på förpackningen och se om det står någonting om användning under graviditet. Vissa omega-3-tillskott är väldigt “starka” och bör därför endast tas varannan dag under graviditeten. Står det ingenting på förpackningen kan ni ringa upp de som marknadsför preparatet och fråga dem om användning under graviditet. Laxfilé, rödspätta och makrill i tomatsås går alldeles utmärkt bra för dig som gravid att äta. Du kan läsa om vilka fiskar man bör begränsa sitt intag av under graviditeten på minbebis matguide för gravida: http://www.minbebis.com/gravid_matguide.html I den matguiden ser du också vilket slags kött/smörgåsmat du bör undvika. Frysta och färska grönsaker är ok. Med ACO kvinna, så tänk på att det tillskottet inte innehåller något kalcium. Se därför till att du får i dig bra med kalcium från det du äter. Ditt kalciumbehov täcks av tex: ca fyra glas (7.5 dl) vanlig mjölk, eller ca tre glas (6 dl) kalciumberikad mjölk/yoghurt, eller 12-13 skivor (120-130 gram) vanlig ost, eller 6 stora skivor (60 gram) parmesanost Det här var den sista frågan jag svarar på här i forumet. I övermorgon beräknas jag bli mamma igen! Lycka till med magen så länge
2 inlägg • Sida 1 av 1
|