Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

FK-djungel...

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

FK-djungel...

Inläggav LadyMalina 08 jan 2012, 17:04

Sitter i en liten knepig situation och vet inte hur jag ska göra... har glott igenom infon på försäkringskassans hemsida, men just min sits verkar vara så udda att den inte tas upp? Nån som kan sånt här bra?

Lite kortfattat:
Gick in i den "fasliga" fas 3 i december. Har väldigt låg ersättning från FK så jag behöver varenda krona. Jag har dessutom räknat ut att min föräldrapenning kommer att hamna på ca 1500 kr mindre per månad än vad jag har idag. Hade jag fortfarande varit i fas 2 fram till BF (24 april) så hade det inte varit något bekymmer, men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill nämligen kunna vara hemma och vila ut/ladda inför förlossningen under några veckor innan BF, men UTAN att förlora några pengar på det. Går det? Jag är smått desperat här..... :•P
Ska tillägga att jag de senaste åren hankat mig fram på sommarvik. Om det nu spelar nån roll för SGI:n, tror förstås inte det...
Bild
LadyMalina
Stammis

BF: 120424
BIM: 110808
Bor: Lund
Status: Mamma till söt tös <3

Re: FK-djungel...

Inläggav kristallklarvinter 08 jan 2012, 23:02

Jag vet inte exakt vad dessa faser betyder. Googlade snabbt. Men jag tror absolut bästa sättet att få reda på vad som just gäller dig är att du ringer dem. Jag ringer alltid när jag undrar något, under vissa perioder ringde jag två gånger på en dag bara för att jag fått en sur kärring första gången. Jag vet att de är många handläggare vissa villiga att hjälpa andra inte..
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav E Maria 09 jan 2012, 03:37

Jag förstod inte helt hur du menade.. Så jag kanske svarar på fel fråga... Du har rätt till föräldralesighet från 8 vrckor innan BF o under den tiden kan du vara hemma med eller utan föräldrapenning utan att sgi sänks... Detta gäller ju även från när barnet föds till 1-årsdagen... Sen får man vara försiktig om man vill ha kvar sin sgi...
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav Nelia 09 jan 2012, 08:16

Förstår inte heller riktigt hur du menar? Med fas 3 menar du att du är arbetslös/sjukskriven? Din föräldrapenning beräknas väl inte på vad du får i ersättning från FK, utan på hur mycket du har haft i inkomst. Måste man inte ha jobbat 6 månader innan förlossningen?

Som sagt, jag har inte alls full koll på sånt här, ring FK och fråga.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav LadyMalina 09 jan 2012, 15:47

Jo, det lutar åt att jag får kontakta FK och fråga, ville bara kolla här först ifall någon visste nåt. :•)

För att förtydliga ett par saker som jag råkade utelämna i min fråga; Jag är arbetssökande. I fas 1 får man ersättning från a-kassan, i fas 2 från FK. Fas 3 innebär att man sätts på en arbetsplats för att utföra nån slags arbete. Dock med samma eller sänkt ersättning från FK som vid fas 2.
Jag vet om att jag kan ta ut upp till 60 dagars föräldraledighet innan BF, mitt problem är att jag då får föräldrapenning, istället för "fas 3-ersättning", som för mig är ca 1500 kr högre per månad.

Kan tyckas ett "i-landsbekymmer" ;•) men tyvärr behöver jag varendra krona jag kan komma över. I värsta fall får jag gå och jobba tills jag föder, med konsekvensen att jag inte är lika förberedd fysiskt och mentalt som om jag kunnat vara hemma i ca 2-3 veckor innan.

Vill iaf tacka er allihop för att ni svarat i min tråd. :•)
Bild
LadyMalina
Stammis

Inläggav LadyMalina 09 jan 2012, 15:54

Varenda. Råkade få med ett extra "r"...
Bild
LadyMalina
Stammis

Inläggav kristallklarvinter 10 jan 2012, 01:13

Ja jag hoppas det löser sig. Klart man behöver varenda krona. Väntar på att se om min sjukskrivning kommit igenom sedan 2 månader tillbaka!?
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

< Återgå till Ekonomi & Jobb

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm