Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Flaskmatning till 2 vecko bebis - Hjalp behovs

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Flaskmatning till 2 vecko bebis - Hjalp behovs

Inläggav Fridh74 30 jan 2011, 22:09

Hejsan,

Jag har tyvarr fatt ge upp amningen till my nyfodda flicka pga av medicinska skal, jag maste saga att jag sa saknar narheten jag hade med amningen.

Problemet jag har ar att hon dricker hela flaskan (ge henne ungefar 60ml per gang) pa nagra minuter och hon bara skriker och skriker tills hela flaskan ar tomd, hon blir tills sig nar jag forsoker att ta en paus och fa henne att rapa. Ar det nagon som har nagra rad?

Jag ger henne ungefar 500-600ml per dygn, hon ar 3.5 kilo

Tack sa mkt
Fridh74
Nykomling

Re: Flaskmatning till 2 vecko bebis - Hjalp behovs

Inläggav L8i 30 jan 2011, 22:43

får jag fråga varför hon bara får 60ml per gång? jag tror inte att hon blir riktigt mätt om hon bara skriker och skriker. det är kanske därför hon vill hasta i sig målet, eftersom hon inte var mätt sen förra.
spyr hon mycket? om inte så är det nog inte heller något problem att hon inte rapar. sköterskorna på Neo sa att alla bebisar inte rapar speciellt mycket.

min son väger 3300g och jag försöker pressa i honom iaf 100ml/gång.
så hade jag varit du hade jag försökt öka mängden mat :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav 67d 01 feb 2011, 23:06

Min grabb blir skogstokig vissa gånger när man tar bort flaskan för att rapa honom. och dom gångerna låter jag han äta tills han är nöjd och rapar han efter.
Tror det är ganska så stor risk att dem blir oroliga i magen om dem blir upprörda/stressade vid matningen.
Låt henne äta tills hon inte vill ha mer och rapa henne efter, det är mitt tips.
Testa olika nappar till flaskorna, en mad lite mindra hål kanske passar bättre! :)
Mam flaskorna med napp storlek 1 fungerar bäst för vår prins, och han är glupsk :P
BildBild

BildBild
67d
Alltid online

Status: Mamma till 2 pojkar, Oliver och Theo

Inläggav LillanQ 02 feb 2011, 20:49

"Vår" gosse är nu två veckor och väger 3300. Han ska enl neo. äta minst 80g, 8 ggr/dygn för att få en ok viktuppgång.

Vi måse väcka honom var tredje timme för att få i honom mat. Han äter så långsamt och försiktigt att det är sällan man lyckas lura ur honom en rap.

/mormor
Bild
LillanQ
Nykomling

Inläggav CamillaG 03 feb 2011, 03:19

Haller med L8i, later som om lillan kanske ar mer hungrig. Hade provat det forst och se om det blir forandring. Om inte det funkar sa kan det ju vara att hon har svart med matsmaltningen och att det ar darfor hon grater. Hoppas du far ratsida pa allt :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
CamillaG
Alltid online

Bor: I Florida

Inläggav Pollypop 03 feb 2011, 10:54

Hej hej Fridh74.

Jag tror som många andra att hon behöver få i sig lite mer åt gången och kanske ska du låta henne äta sig mätt innan du rapar henne.

när jag gav flaskan så fick mina tjejer ( nu 3,5 och snart 2 )äta tills dom inte ville ha mer innan rapnings försök. Dock var det sällan någon av dem rapade alls...

prova och se hur det går!

Lycka till nu och hoppas ni hittar något som funkar för er!
Bebis
Bild

Haley Nova
Bild

Leah
Bild

Xx Pollypop
Pollypop
Stammis

BF: 110409
Status: Sambo och förlovad

< Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm