Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Föda barn i Sverige!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Föda barn i Sverige!

Inläggav Saharan 28 mar 2011, 15:52

Hej!

Jag är 22 år och väntar mitt första barn den 25 maj. Jag och min sambo är båda från Sverige, men bor och jobbar i Norge sedan 2 år. Men när det väl är dags för förlossning, så har jag lust att vara hemma i Sverige, nära min mamma och alla man känner!

Är det någon som vet om det brukar vara några problem att få föda i Sverige om man är skriven i ett annat nordiskt land? Jag är ju svensk medborgare, men står som utflyttad.
Måste man betala något för det?
och hur blir det med bebis, blir han automatiskt svensk medborgare med personnummer eller hur fixar jag det?

Tack för svar :)
Saharan
Nykomling

Bor: Harstad
Status: lycklig :)

Re: Föda barn i Sverige!

Inläggav Frihet28 28 mar 2011, 17:09

Jag skulle kontakta Skatteverket om jag var du och fråga. Vi är utlandssvenskar också och vet att vi inte har rätt till ens ett vårdcentralsbesök med mindre än att vi betalar 2 400 kr....PER GÅNG. Även om det bara är ett enkelt blodprov av icke läkare.
Men vi är inte skrivna i ett Nordiskt land, kanske det är annorlunda, det vågar jag inte svara på. Skatteverket kan även ge svar på det om personnummer.

Jag funderar själv på vart jag vill föda. För oss lutar det åt England eller USA, eventuellt Sverige. Har fött två gånger i Sverige och det var bra (Danderyd).

Mitt råd är att du kollar i god tid (typ nu då du inte har lång tid kvar...) då försäkringskassan ställer till ett helsike med en massa pappersadministration när man kommer tillbaka till Sverige. Och man är INTE per automatik garanterad att omfattas av vanlig status FASTÄN man är född svensk medborgare och bara bott utomlands några år!! Så var det för min son när han återvände till Sverige efter att ha bott utomlands ca 3-4 år. Jag blev jätteförvånad men det är deras praxis att efterfråga en massa information innan de kan godkänna att man återvänt. Däremot kommer skatteverket att beskatta dig omedelbart. DET behöver man inte prövas för! :lol:

Däremot kan man ju alltid betala hela kalaset själv, om man inte vill återvända till Sverige permanent. Men det är också sådant du bör kolla i god tid.

Hoppas det här hjälpte dig! Lycka till! :)
Frihet28
Stammis

BF: 211111
Bor: AfrikaEnglandUS
Status: Delighted!! Dubbelmirakel på G!

Re: Föda barn i Sverige!

Inläggav Saharan 28 mar 2011, 17:12

Oj, hemska tanke! :O Tur att jag hörde lite då ^^ Men undrar vad som skulle hända om man bara "råkar vara på besök" i Sverige och så helt plötsligt startar förlossningen ^^ Ska ta och ringa skatteverket det första jag gör imorgon i alla fall!

Tack så mycket :)
Saharan
Nykomling

Bor: Harstad
Status: lycklig :)

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm