Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Följa alla kostråd?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Re: Följa alla kostråd?

Inläggav Danem 03 jul 2010, 09:39

Jag äter som vanligt, när jag äter nötkött så är det blodigt och åt även grillad halloumi på midsommar.
Fisk äter jag nästan aldrig och äter inte så som man ska göra för att äta bäst men jag mår bra och fick ett barn som är perfekt och antar att nästa också blir det trots hur jag äter :)
Jag är inte sån som stressar upp mig över sånt och tror på förnuft!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav soffilina 03 jul 2010, 13:48

va? mozarella och feta? får man inte äta det heller??
jag trodde det gällde mögelostar å sånt. det där med listeria verkar ju hur upptrissat somhelst, jag trodde jag skulle dö när jag i godan ro hade ätit chevreost, som var pastöriserad tills någon här sa att nejnejnej, ikke! min barnmorska sa när jag ringde henne "njut av sommaren.. släpp det där.." :)
nää vet ni vad...
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav allessa 03 jul 2010, 13:50

Gotland skrev:Jag äter gravad och rökt lax, om inte datumet gått ut. (precis som ogravid)
Äter rött kött.
Ätit brieost ett par ggr.
Äter egentligen precis som vanligt....
Visst tar jag en risk, men jag bedömmer den vara så liten att jag bortser från det.

Har också tröttnat på alla "får inte". Äter det jag vill ha. Har dock dragit gränsen vid att äta rått kött....även om jag varit sugen....
Bild

Bild

Bild
allessa
Alltid online

BF: 100729
Status: Gravid med vårat 6:e och sista barn.

Inläggav naellie 16 jul 2010, 15:52

oh gud vilken uppfriskande tråd! jag försökte läsa någon sida med "rekommenderad" kost och höll på att bli alldeles tokig. att komma ihåg allt det där kändes värre än att kunna rabbla 210 årtal till ett historieprov i högstadiet.

killen berättade häromdagen att han just sett ett tv-program om just alla kostråd som gravida fick och att det var tjejer som mådde jättedåligt av stressen det innebar. och så sade han "ska du följa alla råd får du ju inte äta nått" han har dessutom kompisar i frankrike som inte alls har fått några kostråd :p

äter bra och allsidigt i vanliga fall, dricker mer yoghurt nu- men det är för att jag är sugen på det och för att det är skönt att få i sig nått lätt när det är så varmt. tänker mer på frukt o grönt också. och nog älskar jag fisk, men 3 gånger i veckan lär jag aldrig fixa ;)

ska göra som ni säger, äta med förnuft så går det nog bra. så ska jag tänka på det som din bm sade sen Soffilina...:)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Småtting 21 jul 2010, 11:04

soffilina skrev:va? mozarella och feta? får man inte äta det heller??
jag trodde det gällde mögelostar å sånt. det där med listeria verkar ju hur upptrissat somhelst, jag trodde jag skulle dö när jag i godan ro hade ätit chevreost, som var pastöriserad tills någon här sa att nejnejnej, ikke! min barnmorska sa när jag ringde henne "njut av sommaren.. släpp det där.." :)
nää vet ni vad...

Fetaost får man äta men mozarella vet jag inte. Bara mjölken är pastöriserad är det okej. Jag hade aldrig överlevt utan fetaost kan jag meddela! Det är ju så gott att mumsa på :D Parmesanost är okej också och ädelostar går bra om man tillagar dem till "bubblande heta".

Vi äter fisk minst en gång i veckan, men det är mer för att jag tycker det är så gott och försöker få in rutin på det än att livsmedelsverket rekommenderar det.
Bild
Småtting
Nykomling

Inläggav elinorlilja 01 sep 2010, 17:38

Jag tänker på vissa saker som står men följer absolut inte allt. Kaffe drack jag massor inna jag blev gravid men var inte sugen på det allt när jag blev gravid. Nu kan jag tänka mig att ta någon kopp men gör det ändå inte utan väljer helldre te. Fick äter jag tyvärr väldigt sällan men försker tänka på det iallafall och när jag äter äter jag tonfisk, räkor, torsk. Frukt är jag tyvärr lite dålig på men tar kvinna vitamintillskott för att ändå vara säker att jag får i mig det jag behöver.

Mjölkprodukter äter jag dock väldigt mycket av. Är mjölktokig och kan dricka hur mycket som helst och det är tur det. Ost äter jag bara hårdost. Äter endel bröd också.
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley

Inläggav elinorlilja 04 sep 2010, 10:02

Jag läste faktiskt lite om just listeria här om dagen då jag sökte på det eftersom jag också blev lite fundersam hur stor risken faktiskt är och enligt den sidan så var det väldigt liten risk att få den bakterien som människa. Därför förstår jag inte varför alla förstorar det så mycket för det gör ju bara att vi gravida blir ännu mer oroliga än vad vi redan är för vår lilla bebis där inne.

Hur ofta är det man får listeria som ickegravid? jag vet då inte någon alls som fått det och om jag inte minns fel inkommer det ca 10 fall per år där människor smittats av den och tänk då så många människor det finns i sverige?!.

http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo ... p?topic=15
Här kan ni läsa om ni är nyfikna 8)
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley

Inläggav råkan 06 sep 2010, 08:54

De första 12 veckorna följde jag alla regler men nu äter jag som jag vill, men försöker välja "rätt" om det inte stör mig. Det enda jag undvikit helt är råbiff och det känns ju rätt rimligt. För mig känns det omöjligt att få i mig så mycket grönsaker och mjölkprodukter som råden säger och jag vägrar ha dåligt samvete för det. Vill jag ha mögelost så tar jag en bit, vill jag smaka på vinet till maten så gör jag det, så himla farligt är det inte. Jag tror det är delvis därför jag inte känner nåt enormt sug efter nåt särskilt och har heller inte gått upp särskilt mycket i vikt (4 kg i v 26). Det viktigaste är väl att må bra och vara glad. Njut av livet och slappna av!
råkan
Stammis

Föregående

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm