Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Följa alla kostråd?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Följa alla kostråd?

Inläggav Joi&Andy 02 jul 2010, 10:43

Jag sitter och funderar på hur många som följer kostråden till punkt och pricka.. Alltså äta fisk 2-3 ggr/vecka, dricka fil minst 5 dl om dagen, äta massor med bönor varje dag m.m.

Vi äter fisk ibland 2 ggr i veckan o ibland inte. Jag äter definitivt inte bönor varje dag, i stort sett aldrig.
Men däremot äter jag mkt frukt och grönt.

Kan vara intressant å veta hur många som följer detta till punkt o pricka..
Joi&Andy
Stammis

BF: 120713
Bor: Karlstad
Status: Mamma till Olivia född 101212

Re: Följa alla kostråd?

Inläggav helenaeg 02 jul 2010, 11:01

Jag följer det inte. Jag gjorde det lite mer i början men inte nu längre.

Jag kör på fisk så ofta jag kan och ibland innebär det 1 gång varannan vecka och ibland 3 ggr per vecka. Försöker äta andra nyttiga fetter för att kompensera som Oliver, avokado och sånt.

Bönor och sånt har jag inte alls brytt mig om men om det finns kikärtor när jag äter lunch ute tar jag det.

Försöker äta mycket frukt och grönsaker men är bättre på frukt än grönsaker så jag försöker kompensera det genom att äta ännu mer frukt, gör smoothies och sånt fulla med frukt.

Äter så mkt fullkornsbröd och andra fullkornsprodukter som möjligt mkt för att min mage behöver det pga järntabletterna. Fil har jag börjat äta sen jag blev gravid för jag är dålig på att få i mig mjölkprodukter annars.

För att sammanfatta så försöker jag att äta så allsidigt som möjligt och försöker äta mer frukt och grönsaker och mjölkprodukter än förut. Fisk när möjlighet finns men lagar sällan fisk själv hemma så det blir när jag äter lunch/middag ute. Jag undviker sötningsmedel sen jag blev gravid och lufttorkad skinka/kött samt följer livsmedelsverkets råd om ostar och fisk. Men i övrigt äter jag ganska normalt.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav newhell 02 jul 2010, 11:02

Jag tror på: ät som du alltid gjort minus det som är farligt.... varierad kost är ju alltid bra.
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav HannaE 02 jul 2010, 11:29

Jag följer det inte alls, förutom i fråga om vad som är farligt.

Jag litar inte alls längre på vad livsmedelsverket tycker är "nyttigt". Bl.a. att mättat fett skulle vara farligt. Det håller ju på att visa sig vara fel. Och spannmål tror jag inte är nyttigt för någon människa. Så allt det där skiter jag i, men jag undviker alla ostar, skinkor, lever mm som sägs vara farligt.
Bild
MF 3/11-2009 (v 8+5)
HannaE
Alltid online

Bor: Norrbotten
Status: mamma

Inläggav newhell 02 jul 2010, 12:01

BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Gotland 02 jul 2010, 16:49

Jag äter gravad och rökt lax, om inte datumet gått ut. (precis som ogravid)
Äter rött kött.
Ätit brieost ett par ggr.
Äter egentligen precis som vanligt....
Visst tar jag en risk, men jag bedömmer den vara så liten att jag bortser från det.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Joi&Andy 02 jul 2010, 19:35

Tack alla för era kommentarer. Skönt att man inte är ensam om att inte följa till punkt o pricka.. Vem har råd att dricka 5 dl fil varenda dag? Jag äter allsidigt och mkt frukt o grönt. Fullkorn e jag svindålig på, men äter mkt grovt bröd så det kompenserar kanske en del.
Puss på er alla
Joi&Andy
Stammis

Inläggav soffilina 02 jul 2010, 20:15

jag äter som vanligt och min bebis i magen är nu uppfödd på mc donalds och cola :P

har undvikit det man inte "får äta" dock... men har varken ätit mer eller mindre än som ogravid och inga annolunda saker heller.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Magda84 02 jul 2010, 20:21

Det enda jag undvikit som jag stoppat i mig innan graviditeten är alkohol och snus. Annars har jag ätit det jag blivit sugen på, vilket verkligen har varierat från vecka till vecka. En vecka blev det kanske 50 satsumas och en annan vecka blev det kanske 20 mackor med leverpastej och smörgåsgurka.
Tror inte att nån kan följa kostråden slaviskt, men tror nog de flesta försöker tänka lite mer "nyttigt" i början. Tror som många av er andra att allsidigt kost är bäst för både oss och bebisarna i magarna :)
Magda84
Alltid online

Status: mamma till underbara Nora

Inläggav Joi&Andy 03 jul 2010, 08:07

Klart jag inte dricker alkohol o nyttjar andra saker nu när jag är gravid. Jag håller mig även ifrån fetaost o mozzarella o parmaskinka. Insjöfisk o såna saker. Det jag ska hålla mig ifrån på listan gör jag. Det är mer det jag ska äta varje dag jag inte följer.. och har lite dåligt samvete för ibland. Men jag äter varierat o äter det jag är sugen på.. vilket ofta är ättiksgurka.. mumma :D
Joi&Andy
Stammis

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm