-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Följa alla kostråd?
18 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Följa alla kostråd?Jag sitter och funderar på hur många som följer kostråden till punkt och pricka.. Alltså äta fisk 2-3 ggr/vecka, dricka fil minst 5 dl om dagen, äta massor med bönor varje dag m.m.
Vi äter fisk ibland 2 ggr i veckan o ibland inte. Jag äter definitivt inte bönor varje dag, i stort sett aldrig. Men däremot äter jag mkt frukt och grönt. Kan vara intressant å veta hur många som följer detta till punkt o pricka..
Re: Följa alla kostråd?Jag följer det inte. Jag gjorde det lite mer i början men inte nu längre.
Jag kör på fisk så ofta jag kan och ibland innebär det 1 gång varannan vecka och ibland 3 ggr per vecka. Försöker äta andra nyttiga fetter för att kompensera som Oliver, avokado och sånt. Bönor och sånt har jag inte alls brytt mig om men om det finns kikärtor när jag äter lunch ute tar jag det. Försöker äta mycket frukt och grönsaker men är bättre på frukt än grönsaker så jag försöker kompensera det genom att äta ännu mer frukt, gör smoothies och sånt fulla med frukt. Äter så mkt fullkornsbröd och andra fullkornsprodukter som möjligt mkt för att min mage behöver det pga järntabletterna. Fil har jag börjat äta sen jag blev gravid för jag är dålig på att få i mig mjölkprodukter annars. För att sammanfatta så försöker jag att äta så allsidigt som möjligt och försöker äta mer frukt och grönsaker och mjölkprodukter än förut. Fisk när möjlighet finns men lagar sällan fisk själv hemma så det blir när jag äter lunch/middag ute. Jag undviker sötningsmedel sen jag blev gravid och lufttorkad skinka/kött samt följer livsmedelsverkets råd om ostar och fisk. Men i övrigt äter jag ganska normalt.
Re: Följa alla kostråd?Jag tror på: ät som du alltid gjort minus det som är farligt.... varierad kost är ju alltid bra.
Re: Följa alla kostråd?Jag följer det inte alls, förutom i fråga om vad som är farligt.
Jag litar inte alls längre på vad livsmedelsverket tycker är "nyttigt". Bl.a. att mättat fett skulle vara farligt. Det håller ju på att visa sig vara fel. Och spannmål tror jag inte är nyttigt för någon människa. Så allt det där skiter jag i, men jag undviker alla ostar, skinkor, lever mm som sägs vara farligt.
Re: Följa alla kostråd?Jag äter gravad och rökt lax, om inte datumet gått ut. (precis som ogravid)
Äter rött kött. Ätit brieost ett par ggr. Äter egentligen precis som vanligt.... Visst tar jag en risk, men jag bedömmer den vara så liten att jag bortser från det.
Re: Följa alla kostråd?Tack alla för era kommentarer. Skönt att man inte är ensam om att inte följa till punkt o pricka.. Vem har råd att dricka 5 dl fil varenda dag? Jag äter allsidigt och mkt frukt o grönt. Fullkorn e jag svindålig på, men äter mkt grovt bröd så det kompenserar kanske en del.
Puss på er alla
Re: Följa alla kostråd?jag äter som vanligt och min bebis i magen är nu uppfödd på mc donalds och cola
har undvikit det man inte "får äta" dock... men har varken ätit mer eller mindre än som ogravid och inga annolunda saker heller.
Re: Följa alla kostråd?Det enda jag undvikit som jag stoppat i mig innan graviditeten är alkohol och snus. Annars har jag ätit det jag blivit sugen på, vilket verkligen har varierat från vecka till vecka. En vecka blev det kanske 50 satsumas och en annan vecka blev det kanske 20 mackor med leverpastej och smörgåsgurka.
Tror inte att nån kan följa kostråden slaviskt, men tror nog de flesta försöker tänka lite mer "nyttigt" i början. Tror som många av er andra att allsidigt kost är bäst för både oss och bebisarna i magarna
Re: Följa alla kostråd?Klart jag inte dricker alkohol o nyttjar andra saker nu när jag är gravid. Jag håller mig även ifrån fetaost o mozzarella o parmaskinka. Insjöfisk o såna saker. Det jag ska hålla mig ifrån på listan gör jag. Det är mer det jag ska äta varje dag jag inte följer.. och har lite dåligt samvete för ibland. Men jag äter varierat o äter det jag är sugen på.. vilket ofta är ättiksgurka.. mumma
18 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|