Annons:

För alla som kämpar på antar jag

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

För alla som kämpar på antar jag

Inläggav NannaP » 12 okt 2013, 21:05

Hej!

När jag försökte bli gravid med mitt första barn drog det ut på tiden och det ena ledde till det andra som ledde till utredning. Utredningen gav ingen ledtråd till varför det inte fungerade så vi blev rekommenderade att prova insemination. Jag blev gravid på första riktiga försöket vilket resulterade i min pojke som är 2 idag.

Nu har vi försökt bli gravida med ett syskon sen feb 2013. På helt naturlig väg samt genomgått två inseminationer. Inget plus.
Är mitt uppe i en tredje insemination nu.

Att försöka bli gravid har för mig varit upphov till många tårar, hopp och förtvivlan... ni kanske känner igen er.
Men förra gången var jag aktiv i ett forum och oavsett vart i kämpandet man var så peppade vi och stöttade varandra och det underlättade något otroligt.

Så jag undrar mest om det finns någon/några som vill kämpa ihop. Oavsett varför det går trögt och vart man är i hela karusellen.
Ibland känns det rätt ensamt även om min man försöker förstå.

Jag kallas iaf för Nanna och jag ska göra min tredje insemination nu på tisdag. Puregon och ovitrelle är det läkarna på sophiahemmet skrivit ut till mig. Har nu plockat ut så mycket medicin så jag snart är uppe i ett frikort även där. Suck. : )

Hoppas nån vill kämpa ihop!
NannaP
Alltid online

Mitt Krypin

Re: För alla som kämpar på antar jag

Inläggav hellnnaa » 13 okt 2013, 15:54

Jag är på! Inne i första inseminationen, även vi på Sophiahemmet, vem vet vi kanske har sprungit om varandra?! Iaf bra att följas åt här och Peppa varandra! Drömmen om att bli gravid känns liksom mer och mer avlägsen och ibland tvivlar jag på att det verkligen kommer att gå...
hellnnaa
Alltid online

Status: Gravid efter ivf! :-)

Mitt Krypin

Inläggav NannaP » 13 okt 2013, 21:33

Jag håller med. Ju fler månader som går ju mindre tror man att man någonsin kommer att lyckas. Dagarna innan bim vågar jag knappt gå på toaletten.
Sen lovar jag mig själv att sluta hoppas för man blir så mycket mer ledsen då. Men sen står man där igen.... och hoppas....

Jag är på sophiahemmet så ofta så det vore helt otroligt om vi aldrig ses.
: )

Sen känns det också som att får man hormoner, ägglossningsspruta, insemination osv.... funkar det inte ens då kommer det aldrig gå. Hopp och förtvivlan. De gör ju tre försök... Jag är inne på mitt sista. Men iom att vi fått en kotte mha insemination tidigare tycker de vi ska köra på ett tag till innan vi försöker med ivf.

Kör du också puregon? Vart i försöket är ni?
Vi tog ägglossningssprutan idag. Insemination på tisdag. Puregonet märker jag inte av så mycket men ovitrellen gör mig trött, tidvis illamående och det spänner, drar och gör rätt ont i äggstockarna om man t.ex. hoppar upp för fort ur soffan.
Nu är det iofs hyfsat enkelt att strunta i att hoppa upp och ner i soffan men men...

Sen väntar man två veckor. Det brukar bli ungefär så här för mig:
Jag tror inte det lyckats.
Jag börjar analysera ALLT.
Jag kommer fram till, baserat på precis ingenting, att det nog lyckats.
Är lite nöjd över ovanstående.
Mens.
Tårar på badrumsgolvet.
Ringer himla sophiahemmet.
Vul under mensen. Yay! :(

Det är psykiskt ordentligt påfrestande. Men det vet ju alla som kämpar.
Minst av allt tycker man ju om folk som tror att "tänk lite positivt så händer det i ett kick".
NannaP
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav NannaP » 13 okt 2013, 21:45

Såg nu att du började med pergotime nyligen.
Läste det tidigare men missade att komma ihåg det. : )

Undra varför vissa får pergotime och andra puregon...
NannaP
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav kaca » 13 okt 2013, 22:29

Hej!
Vi har precis påbörjat en utredning då vi försökt få barn i över ett år med två fördröjda missfall (MA i v.8 ) på vägen.
Jag är 38 år och här får man inte fyllt 39 vid en ev. behandling, t.ex. IVF, så därför kom utredningen igång ganska snabbt efter sista missfallet.
Så ännu vet vi ingenting, har nyss fått tillbaka min mens och lämnat ett första blodprov och ska lämna ett till om två-tre veckor. Sambon har också lämnat sina prov.
Ska till läkaren 6/11 och sen får vi se vad som händer.
MA 28/1-13
MA 13/9-13
MA 17/6-14
MA 15/6-15
MA 4/12-15
MA 25/4-16
MA 25/8-16
Bild
kaca
Alltid online

BF: 170704
Status: Försökt sen sept.-12, 7 MA, 3 IVF, 6 (F)ET

Mitt Krypin

Inläggav hellnnaa » 13 okt 2013, 22:51

NannaP ja, ingen aning vad skillnaden är...ska ju dit på fredag för att kolla äggen, hur långt efter har du fått ta spruta? Antar att vi kommer gör insemination om 1 1/2 v typ.
hellnnaa
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav NannaP » 14 okt 2013, 12:57

Hej Kaca!
Ingen har pratat med mig om någon åldersgräns men jag är inte helt där en heller. Är 34. Men jag förstår ju att åldern alltid ligger i bakgrunden och gnager. Det gör den även för mig.
Jag tyckte det va rätt skönt att komma igång med utredningen även om det såklart inte är en kul sak att genomföra. Men det blev liksom en plan man kunde hålla fast sig vid. Jag försökte tänka att man hoppar in i snurran av ultraljud, kontrastvätskor, sprutor, allmän panik och ut kommer man förr eller senare med en bebis. Det bara måste bli så.

Hellnnaa, det har varit lite olika vid varje försök men oftast är det ett vul där de konstaterat att ägget/äggen (blåsan) måste växa lite till så får man en ny tid typ tre dagar senare. Antingen kan de räkna ut vilken dag vi tar ovitrellen då eller så får man ytterligare en vul-tid ett par dagar senare. Snittblåsan växer 2 mm per dag tror jag. Så 2-3 vul, sen sprutan, sen insemination.
När man tar sprutor börjar man på dag 5 i cykeln. Kanske samma när man tar pergotime? Mina två senaste inseminationer har gjorts på dag 18 i cykeln.
NannaP
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav hellnnaa » 14 okt 2013, 17:51

Ok, drygt att måste kolla flera ggr :/ blir så meckigt med jobbet, men jag förstår ju att det är så man måste göra för att fastställa när det ska ske...ok på fredag så är jagprtade dag 12 i cykeln så jag lär ju få göra minst ett till vul.
hellnnaa
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav NannaP » 14 okt 2013, 18:36

Ja jag sa det till läkaren sist att det känns som att man aldrig är på jobbet mer. Det är ju inte direkt något att ifrågasätta när de säger "vi ses på torsdag igen".

Jag har inte berättat på mitt jobb så många lögner och ursäkter blir det.
NannaP
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav kaca » 14 okt 2013, 19:14

Lånat lite böcker på bibblan (fanns faktiskt 2 böcker från 2013 om det här!) och i en av dem står att Pergotime är en antiöstrogen för att sätta fart på äggproduktionen i äggstockarna, tas i tabletter. Puregon är en annan form av hormonbehandling, gonadotropiner, som stimulerar äggstockarna att bilda och släppa ifrån sig ägg, tas om jag förstår det rätt som sprutor.
Har fått reda på att här ges numera bara hormonbehandling i tablettform. Om graviditet trots det uteblir går man vidare med IVF. Tidigare försökte man först med tabletter, sen sprutor, sen IVF, men nu hoppar man över sprutorna och kommer snabbare till IVF om man inte blir gravid av hormonbehandlingen. Antar att man gör olika på olika ställen.
MA 28/1-13
MA 13/9-13
MA 17/6-14
MA 15/6-15
MA 4/12-15
MA 25/4-16
MA 25/8-16
Bild
kaca
Alltid online

BF: 170704
Status: Försökt sen sept.-12, 7 MA, 3 IVF, 6 (F)ET