Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

För livlig bebis!

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

För livlig bebis!

Inläggav LadyMalina 05 jan 2012, 14:00

Finns det något knep för att få bebisen i magen att lugna ner sig?? Min håller på som bara den! Boxas, sparkas, slår kullerbyttor, dansar disco?? Jag vet inte vad den håller på med men det känns obehagligt!

Jag är i vecka 24 nu, fosterrörelserna har kommit väldigt gradvis men jag har kunnat känna dom sen minst vecka 17. Ska det vara så här i drygt tre månader till så vet jag inte om jag kommer att stå ut. :( Är rädd att jag har nån hyperaktiv damp-bebis där inne eller nåt.... Både jag och pappan var väldigt lugna när vi var små, både i och utanför magen. Fattar inte hur vår lilla knodd kan vara så sprallig!

Hjälp!? :shock:
Bild
LadyMalina
Stammis

BF: 120424
BIM: 110808
Bor: Lund
Status: Mamma till söt tös <3

Re: För livlig bebis!

Inläggav kristallklarvinter 05 jan 2012, 14:23

Jag tror inte du behöver oroa dig för en vild damp-bebis! Många bebisar är väldigt vilda i magen vid denna tidpunkten, de är ju kroppsmässigt sett färdigutvecklade så de har ju sina armar och ben, kan sprattla och göra kullerbyttor. Dessutom får bebisarna mycket plats i magen nu så i 3 månader till kommer du nog inte ha det så här. Rörelserna blir annorlunda senare i takt med att bebisarna växer och utrymmet blir mindre.

Jag har också upplevt det så men inte i flera veckor i sträck här är det istället varannan var tredje dag som är supervild. Det gör mig lite orolig eftersom vissa dagar jag bara känner en buff eller två. Denna bebisen är vildare än min son. Några dagar för en vecka sedan höll den mig vaken 3 nätter i sträck och höll på som bara den. Det enda jag tänkte på var "nu får jag en nattsuddare". Haha.

Men jag har läst/hört att vad man äter och gör kan påverka. Söta saker gör ju att bebisen dricker mer av fostervattnet. (är jag helt ute och cyklar nu? Jag tror det var så det var längesedan jag läste detta) Rätta mig om jag har fel. Sedan är ju alla bebisar olika. Vissa bebisar reagerar på musik och andra rör sig nästan bara när mamman vilar/är avslappnad. När mamman står och går gungas ju kroppen och bebisen sover gärna då.

Om du har svårt att sova på natten för att den sparkar. Testa att kanske vila på dagen för att få lite mer sömn. Vi hade ett tag i vecka 16-20 som bebisen endast rörde sig när min son och jag pratade eller typ läste, sjöng etc. Kanske var det för att dessa stunder på dagarna var de bästa under de jobbiga och stressiga dagarna som jag annars hade på jobbet.
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav E Maria 05 jan 2012, 15:20

Snart blir det för trång där inne för att din bebis ska kunna leva loppan på det viset =) Då blir det mindre men tydligare rörelser... Mer buffar och magen kommer få alla möjliga konstiga former... :D
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav Tatyana 06 jan 2012, 16:46

Min dotter var väldigt livlig i magen, och det höll i sig fram till förlossningen. Hon hade disco flera timmar varje dag. När hon väl kom ut var hon världens lugnaste bebis, och är än idag, hon fyllde nyss 1 år. Vad vi märkte när hon kom ut var att hon rörde sig mkt även i sömnen, så var nog därför hon rörde sig så ofta och mycket i magen. Men livlig bebis i magen behöver inte betyda livlig mage utanför magen :)
Bild

ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

Status: Mamma

Inläggav BexochFredrik 06 jan 2012, 23:22

När jag väntade min dotter var hon väldigt livlig hela graviditeten. BM hade svårt att höra hjärtljuden för att hon inte låg stilla. Vi skämtade hela tiden om att hon kommer att komma tidigare för hon är så vild. Det gjorde hon med, nästan två veckor. Det lugnade aldrig ner sej trots att BM sa att det brukar göra det mot slutet. När hon väl kom ut har hon dock varit världens lugnaste och snällaste barn och har alltid sovit bra på nätterna. Så hon lekte nog av sej rejält i magen istället. Jag fick som blåmärken fast på insidan av magen tillslut, så det var ju inte så kul alltid men jag kände iallafall att hon levde.
Så oroa dej inte för det.
Bild

Bild

http://minbebis.com/blogg/familjenwahlgren/

Medicinsk Abort v.14, allvarliga fel på vårt levande foster (16/11-11)
Mf 19/12-11 v.5
Användarvisningsbild
BexochFredrik
Alltid online

BF: 121031
Status: Gravid med nr. 2 =)

Inläggav LadyMalina 07 jan 2012, 00:22

Tack för alla svar! Det känns ju betryggande att även vilda bebisar i magen kan bli lugna när de kommer ut. :•)
Så det är väl bara att stå ut, hoppas att det blir lugnare längre fram, och vara tacksam för att jag faktiskt känner att den lever! ;•)
Bild
LadyMalina
Stammis

BF: 120424
BIM: 110808
Bor: Lund
Status: Mamma till söt tös <3

Inläggav K.Diamond 07 jan 2012, 00:46

Jag har också varit lite orolig för att det ska komma ut en hyperaktiv bäbis som är vaken hela nätterna. Den senaste veckan har det verkligen varit full rulle där inne! Nästan oavbrutet har det känts som :shock: Så, skönt att höra att fler har/haft discobäbisar i magen. Som dessutom kommit ut och varit lugna! För några veckor sedan märkte jag nästan bara rörelser på nätterna, och då var man nojjig för det, och nu när det är hela tiden är man orolig för det. Hm! :roll:
Användarvisningsbild
K.Diamond
Nykomling

< Återgå till Bebisen i magen & ultraljud

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm