-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
För ung?
13 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
För ung?Hej!
Jag är en tjej på 19 år som precis har gått ut gymnasiet. Jag hade stora planer på att läsa vidare efter sommaren -10. Men nu är det så att jag har gått och blivit med barn :S, jusst nu är jag i vecka 5. Jag har inget fast jobb. Och den senaste tiden har jag bara pratat om hur dumt det skulle vara för mig att få ett barn nu. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart tre år. Och han vill inte behålla det i nuläget. Jag vet inte om jag skulle klara av att göra en abort. Kommer att tänka alldeles för mycket på det liksom. Men vad ska alla säga? Om någon av er skulle vara mamma till mej, skulle ni bli mycket arga? (min mamma är 38år). Tycker ni att det är fel att behålla när min partner inte vill detta? hjälp
Re: För ung?Hej
Jag tycker att du ska göra de som känns rätt för dig, men ta dig en riktig funderare på om du värkligen är redo.. Vad säger din kille om du vill behålla de då? Sköt om dig Kram
Re: För ung?Hej!
Hur mycket har du pratat med din pojkvän om detta? Han kanske måste smälta beskedet lite först. Hur reagerade han när du berättade? Som jag förstår det så vill du behålla barnet. Du är myndig och kan fatta egna beslut även om jag förstår att du känner dig orolig inför vad din mamma skulle tycka. Jag har ju ingen aning om hur du är och egentligen inte hur din situation ser ut heller så att svara på frågan om jag skulle bli arg är ju mycket svårt! Det låter som att du behöver tänka igenom det här noga och att du kanske egentligen inte är redo för ett barn? Jag skulle föreslå att du pratar med en barnmorska som kanske skickar dig vidare till en kurator för att reda ut allting och hjälpa dig fatta det beslut som är bäst för dig. Prata mer med din pojkvän också, jag hoppas att du får stöd av honom! Kram
Re: För ung?Hejsan
Inget lätt beslut att ta, verkligen inte...Jag har varit i exakt samma situation som du är i nu...Jag blev oxå gravid när jag va 19år och min mamma var då med 38år Min mamma blev inte arg, inte överlycklig heller kanske, men hon sa att jag hade hennes stöd oavsett beslut. Det kändes jätteskönt för mig, blev en styrka i mitt beslut att behålla bebisen...Pappan veknade efter halva grav...och tog sitt ansvar. Jag och pappan är numera gifta och har fått ett gäng till med ungar, firar 17år tillsammans i år. Det är min historia och mitt rätta beslut...Vad du vill/ska göra kan bara komma ifrån dig. Gör inget förhastat för att din kille eller mamma vill det, låt beslutet gro fast hos dig. Många kramar och lycka till oavsett beslut//Elle
Re: För ung?Jag tycker att ni ska boka tid på MVC och gå dit båda två för att kunna prata med ngn som kan detta och som är utomstående.
Ett jättesvårt val! Men klart att ditt barn kommer älska dej även fast du är ung! Vill du behålla så kan inte din kille tvinga dej till abort. Du får välja, sen är det upp till honom om han tar sitt ansvar och stödjer dej. Visst finns det många som ångrat en abort men det är svårt att veta innan. Min kompis gjorde en abort vid din ålder, hon ångrar det inte eftersom det var helt fel då. Nu 8 år senare är hon gravid igen och världes lyckligaste. Men nu var det planerat också. Så då är det ju lättare. Ni får prata för och nackdelar. Klart det kommer bli tufft ekonomiskt men man klarar det! Stressa inte fram ett beslut! Lycka till!
Re: För ung?det e ALDRIG bara ens ansvar om ett barn...man är TVÅ som skaffar å jag tycker att mannen har lika rätt att vara med å bestämma trots att d e kvinnan som bär på det..
Fanns det ngt preventivmedel eller blev graviditeten oplanerad?? ibland kan man bli d om man e i ett läge då man byter eller kanske glömt... innan 12:e graviditetsveckan bör ni helst ha tagit ett beslut för juh längre ni väntar juh svårare blir det...jag själv blev gravid som 19åring, men d slutade i utomkvedshavandeskap..mkt tråkigt men samtidigt så va jag inte redo... Har åxå svårt d här med abort, men om man vill undvika det så bör man vara observant å skydda sig ordentligt för att slippa genomlida..Trots att jag slutade med alla piller, dels pga blodproppar nära i familjen å jag fick enorma humörsvängningar av dem så blev jag faktiskt inte gravid förrän nu, vid 27 års ålder, eftersom jag varit medveten om riskerna, å dessutom e d ofta tyvärr så att dem som blivit gravida i unga år står oftast ensamma mammor efter ett tag..å d e inte så roligt! Jag önskar dej all lycka å hoppas att beslutet blir bra, hur d än blir..
Re: För ung?Jag var 18 när jag blev gravid men har just fyllt 19. Jag har också gått ut gymnasiet och började studera vidare nu i höst, men blev gravid. Märkte i samma veva att det jag nu studerar inte alls är min grej så jag ska sluta. Min sambo ville inte ha barnet först, men när han fick vänja sig vid tanken på det så blev han jätteglad nog:) Min mamma är lite på 40 och min yngsta lillabror är 5 men mamma blev jätteglad över att få bli mormor:p Kan tillägga att min sambo är 20 pr och även han studerar. Är nu i vecka 19:) Lycka till med vilket beslut du än väljer att ta. Det löser sig alltid hur man än gör:)
Re: För ung?Hej. Först vill jag bara säga att du ska tänka efter själv, följa dina egna tankar och känslor. Men det är väldigt viktigt att tänka lite på hur killen tycker. Men tycker att du absolut ska behålla eller göra abort efter hur du själv känner. Man ska aldrig känna sig tvingad till något. Jag är 18 år och blev gravid med mitt ex. Vi hade varit tillsammans i nästan två år men gjort slut när jag blev gravid. Han ville absolut inte ha kvar barnet men jag kunde inte göra en abort så valde att behålla. Vi hade ingen kontakt på ett långt tag men nu är han överlycklig att han ska bli pappa och är glad att jag behöll det. Vi kommer att få en liten dotter och har bf 1 januari. Jag hann inte gå ut skolan men pluggade på tenta tills nu i december och kommer att fortsätta efter mammaledigheten.
Hur din mamma kommer att reagera är nog väldigt svårt att säga för alla. Eftersom det är väldigt individuellt, men du är 19 år och då kanske hon förstår ändå. Min mamma blev inte alls arg utan mer glad för att bli mormor. Hoppas allt löser sig, kram
Re: För ung?Jag tycker att du och din pojkvän ska ringa till barnmorskan och be och få prata med en kurator. Det gjorde jag och min pojkvän. Vi hade bara variot ett par i ungefär 7-8 månader och jag hade precis flyttat till hans stad, så det var ju inget lätt beslut. Hos kuratorn fick vi prata om för och nackdelar och vi tog upp alla saker som oroade oss. Det var jätteskönt att prata med någon. beslutet blev att vi behöll barnet och vi är jättelyckliga idag och väntar redan vårat andra barn. Jag har även gjort abort innan detta och det ångrar jag inte, men då kände jag också att det var ett självklart beslut. jag var 22 och min kille 23 när jag blev gravid med första barnet.
Re: För ung?Hej , jag är precis fyllda 18 år , fick reda på att jag var gravid för 4 månadersedan. min pojkvän var rädd och osäker i början och ville absolut inte ha barnet, men nu är han så glad och längtar så mycket tills den lille kommer <3
13 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|