Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

För unga för utredning!

Forum för dig som försökt bli gravid i två år eller mer utan att lyckas.

För unga för utredning!

Inläggav audi100 15 dec 2010, 06:52

Hej, jag och min sambo har försökt bli gravid i 1,5 år och vi tänkte boka en tid för att göra en utredning eftersom det inte har hänt något än.
Så jag gick in på vll.se eftersom vi bor utanför Skellefteå, men såg till min besvikelse att man inte får någon hjälp i Västerbotten om vi inte är minst 23 år båda två?

Jag är 19 och min kille är 22.

Tycker det är jättekonstigt! Någon som har nåt tips på vad vi kan göra?
audi100
Nykomling

BIM: 1216

Re: För unga för utredning!

Inläggav chevrolet 01 feb 2011, 22:31

hejsan.

har du kontaktat gyn om det här eller någon annan??
vet du om du har ägglossning??
jag är 19 år å har ingen ägglossning å jag kommer att få hjälp av gyn om det här!! tycker att du ska kolla hos någon doktor det kan juh vara något litet fel. eller om din sambo inte har så bra spermier.

annars hoppas jag att du snart får ett pluss :D

MVH /SOFIA
chevrolet
Stammis

Inläggav audi100 07 feb 2011, 20:55

Tack för svar! :)

Jag har gjort ägglossningstest som har blivit positiva, så jag borde ha det?
Eller kan ett sånt test ge utslag även om inte ägget släpper?
audi100
Nykomling

Inläggav chevrolet 10 feb 2011, 00:29

du jag vet inte alls hur det fungerar! har aldrigt tagit nått sådant test!!

jag har hört att ibland funkar det å ibland inte på vissa!!

lycka till nu!!! :P
chevrolet
Stammis

Inläggav SannamedPCOS 10 feb 2011, 03:45

Jag tror att ÄL tester kan cisa falskt positivt om man har höga LH värden i kroppen iaf och det kan man ha om man har ett hormonfel som gör att de värdet är högre.

Du kan prova att ta tempen med en speciell termometer som kallas BBT termometer och mäter kroppens basal temperatur.
Eftersom kroppstempen sjunker nån eller några grader när vi har ÄL så kan det vara ett säkrare kort än ÄL tester om man nu får falska positiva utslag med dem.

Jag tempade ett par månader, för att veta ungefär när jag hade ÄL och jag har iofs långa cykler men jag såg en kurva iaf.

Man måste ta vid samma tid på morgonen innan man går upp och man kan mäta i munnen eller vaginalt men vaginalt är bättre och säkrare eftersom man kanske andas med munnen och man kan mäta längre in i kroppen på det viset.

Du kan ju gå till gyn och säga att du haft problem med din mens (ljug om du inte har det) så de gör ett ultra ljud på dina äggstockar då kan de se om allt ser normalt ut iaf :)

Men annars så kanske jag också tycker att 19 är tidigt, jag vet hur det var för min syster som fick barn vid 19 och det är inte lätt. Med pengar, skola, jobb och pojkvän.....men jag vet ju inget om ditt liv så förlåt min inflikning!

Lycka till!
Användarvisningsbild
SannamedPCOS
Stammis

BF: 110622
Status: Flicka född 10/7

Inläggav Ninjana 10 feb 2011, 06:50

Tycker det vart märkligt att ni inte skulle få göra utredning för att ni är för unga. men däremot finns det åldersgränser för ivf etc visst man kan få det innan åxå men då måste man bekosta det själv. jag var 21 när utredning startade.

Ring gyn och fråga. Lycka till
Ninjana
Alltid online

Status: 2 barns mamma!

Inläggav audi100 11 feb 2011, 01:09

Tack för svar!

SannamedPCOS: Jag tror du missuppfattade frågan :) Jag menade att jag gör ÄL-test, men om de visar att ägget faktist släpper eller bara att ett ägg är moget? Jag tror att åldern inte spelar någon roll bara man känner sig redo och det gör jag! :) jag har en fin pojkvän som jag är förlovad med, vi har ett hus och jobb och trivs med livet!
Vet du vad en sån termometer kostar? :)
Jag har nyligen gjort ett VUL pga av en vattencysta, och hon sa inget om ägglossning, och jag tänkte faktist inte på att fråga henne då jag bara tänkte på att jag hade ont..

Ninjana- Jag tycker också det är riktigt konstigt, men var inne på landstingets hemsida och där stod det att man inte fick göra en utredning innan båda var 23 och att man har försökt ett år..
audi100
Nykomling

Inläggav SannamedPCOS 11 feb 2011, 02:56

Tja jag tror att vi ser olika på vad ÄL är isåfall.....ÄL är ju när ägget släpper men man har högre nivåer innan dess också eftersom att ägget/n mognar. Min poäng var att det hormon som ÄL stickorna mäter alltså LH kan man ha höga nivåer av iaf utan att man haft ÄL. Jag är en sådan person....det är ju nästan omöjligt att säga om man verkligen haft ÄL även med de testerna om man inte gjort ett UL för att se att det verkligen skett.

En BBT termometer kommer jag inte ihåg vad den kostar....men googla så får du många svar ;) Det var så länge sen jag köpte min men kanske runt 300kr eller nått?
Användarvisningsbild
SannamedPCOS
Stammis

BF: 110622
Status: Flicka född 10/7

Inläggav audi100 11 feb 2011, 14:44

Okej, jag har inte så bra koll på sånt där ;) men hoppas på en graviditet ändå! :)
det var ju inte så dyrt, kanske värt att införskaffa en!
audi100
Nykomling

Inläggav Saga-99 02 mar 2011, 20:36

audi100: Jag och min sambo har försökt sen juli -09 och i höstas när jag var på vul fick jag veta att vi inte kommer att få någon hjälp förrän efter 2 års försök, bara för att jag är under 25år.
Försökt sen juli -09
Saga-99
Stammis

Status: När är det vår tur att bli tre??

Nästa

< Återgå till Ofrivillig barnlöshet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm