Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Föräldrapenning

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Föräldrapenning

Inläggav inlovewithlife 28 okt 2011, 08:41

Hej!

Jag har skrivit ett mail till försäkringskassan men tänkte att jag frågar här också... :D

Jag har en fråga ang. föräldrapenningen. Jag studerar på gymnasienivå (samhällsvetenskapliga) - tar studenten i sommar och har haft ett sommarjobb (deltid) som servitris under 4 mån i somras. Jag undrar om det är någon som vet om min föräldrapenning kan grundas på det jobbet eller om jag kommer ha sjukpenningsgrundande inkomst. Är det förövrigt någon som vet om det stämmer att det är 5400 kr/mån? Betalar man skatt på det? Det borde man väl inte göra eftersom det är ett bidrag/försäkring?

Jag kan ju dessutom berätta lite mer om mig själv så kanske jag kan bolla min funderingar med någon. Jag tar studenten nu i sommar och funderar på att kanske jobba ett tag eller skaffa barn. När mina barn är lite äldre vill jag studera vidare (en utb. som är 4,5-5,5 år). - Vill inte få barn efter att jag studerat så länge och skaffat mig en karriär. (no offense till dem som väljer att göra så - det är ju trots allt att ta det säkra före det osäkra) Jag själv vill vara ganska ung som förälder och min pojkvän är 23 så vi känner väl att det kanske är bättre att skaffa barn innan jag studerar vidare. Han har ett välbetalt arbete och vi ska snart låna till en bostadsrätt. Vi har räknat ut att vi klarar oss fint med de pengar vi får in ändå - men man vill ju ändå vara säker på vad man landar på i slutet av varje månad efter räkningar etc. så man kan hitta på något roligt ibland :)
Bild
Bild
inlovewithlife
Stammis

BIM: 120204

Re: Föräldrapenning

Inläggav inlovewithlife 29 okt 2011, 09:11