Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Föräldrapenning

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Föräldrapenning

Inläggav inlovewithlife 28 okt 2011, 08:41

Hej!

Jag har skrivit ett mail till försäkringskassan men tänkte att jag frågar här också... :D

Jag har en fråga ang. föräldrapenningen. Jag studerar på gymnasienivå (samhällsvetenskapliga) - tar studenten i sommar och har haft ett sommarjobb (deltid) som servitris under 4 mån i somras. Jag undrar om det är någon som vet om min föräldrapenning kan grundas på det jobbet eller om jag kommer ha sjukpenningsgrundande inkomst. Är det förövrigt någon som vet om det stämmer att det är 5400 kr/mån? Betalar man skatt på det? Det borde man väl inte göra eftersom det är ett bidrag/försäkring?

Jag kan ju dessutom berätta lite mer om mig själv så kanske jag kan bolla min funderingar med någon. Jag tar studenten nu i sommar och funderar på att kanske jobba ett tag eller skaffa barn. När mina barn är lite äldre vill jag studera vidare (en utb. som är 4,5-5,5 år). - Vill inte få barn efter att jag studerat så länge och skaffat mig en karriär. (no offense till dem som väljer att göra så - det är ju trots allt att ta det säkra före det osäkra) Jag själv vill vara ganska ung som förälder och min pojkvän är 23 så vi känner väl att det kanske är bättre att skaffa barn innan jag studerar vidare. Han har ett välbetalt arbete och vi ska snart låna till en bostadsrätt. Vi har räknat ut att vi klarar oss fint med de pengar vi får in ändå - men man vill ju ändå vara säker på vad man landar på i slutet av varje månad efter räkningar etc. så man kan hitta på något roligt ibland :)
Bild
Bild
inlovewithlife
Stammis

BIM: 120204

Re: Föräldrapenning

Inläggav inlovewithlife 29 okt 2011, 09:11

Har fått veta att man måste ha arbetat i minst 6 månader för att få grunda föräldrapenningen på den lön man fått under arbetet. Så ifall det var någon mer som undrade så har ni fått svar nu. :)
Bild
Bild
inlovewithlife
Stammis

Inläggav elelo 29 okt 2011, 10:54

6 månader stämmer och det dras skatt på föräldrapenningen! Du skulle i dagsläget alltså få 180 kr per dag innan skatt! :)
Användarvisningsbild
elelo
Alltid online

Bor: Stockholm
Status: Mamma till världens finaste Adrian

Inläggav inlovewithlife 30 okt 2011, 13:43

Men tänka sig att de drar skatt på så lite pengar? Då blir det ju bara runt 3700 kr kvar! Det var ju lite sämre än vad man trodde.. Visst, vi klarar oss ändå men det hade ju varit bättre med 5400 kr/mån såklart. :)
Bild
Bild
inlovewithlife
Stammis

Inläggav vetekatt 30 okt 2011, 14:30

Du måste faktiskt ha jobbat i 8 månader (dvs 240 dgr) innan barnet föds för att du ska få räkna det till din SGI. Saxat från FKs hemsida:

"För att få föräldrapenning över grundnivå måste man ha arbetat och därigenom varit försäkrad för en sjukpenning över 180 kr per dag i minst 240 dagar före barnet föds. Om du jobbar hel eller deltid har ingen betydelse. Din inkomst har dock betydelse eftersom det är utifrån den som din sjukpenningsgrundande inkomst beräknas."
vetekatt
Nykomling

BF: 120311

Inläggav inlovewithlife 30 okt 2011, 18:38

Jaså? Vad konstigt att det står så eftersom jag fick svar från försäkringskassan att det var under 6 månader man skulle ha jobbat för att få grunda sin föräldrapenning på det. Men nu när du säger det så verkar de ha svarat fel.. :o
Bild
Bild
inlovewithlife
Stammis

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm