av jacobi1 11 mar 2010, 16:46
Hej! Har också timanställning och har haft flera samtal med f-kassan angående detta och man måste inte längre ha jobbat 240 dagar sammanhängande. De har ändrat reglerna. Det räcker som ni skriver med att man har jobbat ett halvår sammanhängande eller ett år (de räknar det som är bäst för en själv i inkomsthänvisning). Sen är det inte nödvändigt med lönespecar utan det viktiga är arbetsgivarintyg som man beställer av arbetsgivaren. Där står exakta dagar du varit borta, jobbat och dina olika löner (jag har t ex haft 4 olika lönesummor). Sedan räknar de ut något genomsnitt på timmar du har jobbat i månaden och genomsnittsinkomst under 6 månader eller ett år. INnnan var det bara 12 månader som gällde men nu går även 6 månader bra. Sedan på detta räknar de ut 80% för att få föräldrapenning. Om man då som jag har jobbat ca 120-140 timmar i månaden så blir det en ganska hyfsad föräldrapenning på 11000 ca kr i månaden och sen kan man ju få lite extra bostadsbidrag också och så har man ju barnbidrag. Vad det gäller studier tror jag tyvärr att om man har läst senaste halvåret/året så är det vad som räknas när man ansöker om f-penning och inte det som var för ett år sedan. Men kanske har man jobbat lite också så att man kan räkna in det i f-penningen ovanpå grundnivån. Men där är jag inte 100% säker.