Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Föräldrapenning vid timanställning

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Föräldrapenning vid timanställning

Inläggav miafia 08 jun 2009, 13:01

Hej,
har en liten fundering vad gäller det här med föräldrapenningen. Jag jobbar just nu som timanställd på ett företag och undrar hur det beräknas när man sen ska ta ut föräldrapenning? Det är ju så olika hur mkt jag jobbar varje månad. Men det blir runt 80-100 timmar/månad minst, och nu i sommar ska jag jobba heltid. Men de räknar kanske på de senaste 6 månaderna eller nått från det att man ska föda..!?

Upplys mig gärna om det är ngn som vet!

TACK!
miafia
Stammis

Re: Föräldrapenning vid timanställning

Inläggav Lejsi 08 jun 2009, 22:27

Du måste ha jobbat 240 dagar sammanhängade för att få inkomstbaserad föräldrarpenning.
Jobbar man som du (precis som jag) och ligge rpå timmar, måste man vara inskriven på de resterande timmarna på arbetsförmedligen. Har man inte varit de, de senaste 240 dagarna får man enbart grundersättning. (3700:- )
Lejsi
Stammis

BF: 091001

Inläggav miafia 09 jun 2009, 12:52

Tack för svaret! Men vad innebär 240 dagar sammanhängande? Jag arbetar ju varje vecka och har så gjort det senaste året. Men min anställning är fortfarande enbart timanställning. Jag har vissa dagar som är fasta men sen vissa veckor så tillkommer det en hel del timmar. Men ligger på ca en 80-100 h/månad och har så gjort det senaste året.
miafia
Stammis

Inläggav Melvinmamman 15 jul 2009, 10:15

Hej miafia!! jag jobbar som du! dom tar helt enkelt sista halvårets lönespecar (spara dom) och räknar ut ett genomsnitt! så gjorde dom iaf för mej! nu har jag jobbat som en dåre ett år för att höja min sgi innan vi skulle ha knodd nr 2! lycka till =) kram
Melvinmamman
Stammis

BF: 100103

Inläggav Flisen 04 jan 2010, 17:52

Hur fungerar det då om man har jobbat som timnställd i ett år och sen studerat ett år? Vilket räknas då? Studierna (alltså Noll i inkomst) eller mitt jobb?
Flisen
Stammis

BF: 100819
Bor: Bergkvara
Status: Mamma under utbildning

Inläggav Bubbiz 04 jan 2010, 19:43

har du gått på csn under studie tiden är det den inkomsten du hade innan som gäller
MF 20/12-09
Bubbiz
Stammis

Inläggav jacobi1 11 mar 2010, 16:46

Hej! Har också timanställning och har haft flera samtal med f-kassan angående detta och man måste inte längre ha jobbat 240 dagar sammanhängande. De har ändrat reglerna. Det räcker som ni skriver med att man har jobbat ett halvår sammanhängande eller ett år (de räknar det som är bäst för en själv i inkomsthänvisning). Sen är det inte nödvändigt med lönespecar utan det viktiga är arbetsgivarintyg som man beställer av arbetsgivaren. Där står exakta dagar du varit borta, jobbat och dina olika löner (jag har t ex haft 4 olika lönesummor). Sedan räknar de ut något genomsnitt på timmar du har jobbat i månaden och genomsnittsinkomst under 6 månader eller ett år. INnnan var det bara 12 månader som gällde men nu går även 6 månader bra. Sedan på detta räknar de ut 80% för att få föräldrapenning. Om man då som jag har jobbat ca 120-140 timmar i månaden så blir det en ganska hyfsad föräldrapenning på 11000 ca kr i månaden och sen kan man ju få lite extra bostadsbidrag också och så har man ju barnbidrag. Vad det gäller studier tror jag tyvärr att om man har läst senaste halvåret/året så är det vad som räknas när man ansöker om f-penning och inte det som var för ett år sedan. Men kanske har man jobbat lite också så att man kan räkna in det i f-penningen ovanpå grundnivån. Men där är jag inte 100% säker.
jacobi1
Nykomling

Inläggav Flisen 16 mar 2010, 10:26

Jag pratade med f-kassan så sent som i fredags och frågade hur det fungerade och då sa hon att min timanställning skulle räknas, även att jag studerat nu i 1½ år plus sommarjobb.
Flisen
Stammis

Inläggav annablueone 29 mar 2010, 20:15

Vad bra! Jag som ska bli mamma är det alltid bra att se hur det kommer bli. Men undrar lite om det är precis det samma även fast min man känar hyfsat bra med pengar?
BildBild

Bild
annablueone
Stammis

BF: 110305
Bor: Uppsala
Status: Gift med Niclas!

Inläggav Flisen 30 mar 2010, 09:30

Jag har inte en aning, men sambo/makes inkomst ska ju inte våran tycker man. Jag har tänkt att boka tid med försäkringskassan om några veckor för att reda ut allt detta. Man blir ju inte klokare av att surfa runt här heller. Det bästa är att prata med dem tror jag och reda ut just er situation. Jag har tyvärr inte fler råd
Flisen
Stammis

Nästa

< Återgå till Ekonomi & Jobb

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm