Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Föräldrar ledighet/mammapeng

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Föräldrar ledighet/mammapeng

Inläggav Nathalies3 15 jun 2011, 17:36

Redan nu snurrar mina tankar om föräldraredighet trots att jag "bara" är gravid i vecka 8. Men jag har alltid varit sådan, vill vara ute i god tid och ha koll på saker och ting. Jag har ordnat så att jag kommer att jobba lite extra inom familjens företag för att höja min mammapeng lite.

På försäkringskassan.se kan man ju redan nu preliminärt räkna ut hur länge man kommer att kunna vara ledig och hur mycket man kommer kunna få ut varje månad.

Jag har lite frågar som jag hoppas på att någon av er kanske kan svara på. Stämmer det att båda föräldrarna har 240 dagar var? Och vad menad med "Denna preliminära beräkning omfattar bara de 390 dagar som ersätts enligt din sjukpenninggrundande inkomst eller grundnivån. Resterande 90 dagar med lägstanivån (tidigare garantidagar) ingår alltså inte i beräkningen".

Betyder det att av dessa 240 dagar var så måste pappan ta ut 60 dagar och kan sen ge resterande till mamman? När jag beräknade min mammapeng skrev jag i att jag ville planera för 390 dagar, alltså strax över ett år och tänkte kanske ta ut 5-6 dagar i veckan.

Undrar också, visst är det så att man fyller i sin årsinkomst innan skatt? Allt beräknas väl på vad man tjänat innan skatten dras.

Om det finns någon med lite bra tips, information eller svar på mina frågor så får ni jättegärna svara.
Nathalies3
Alltid online

Bor: Centralt
Status: Äntligen.

Re: Föräldrar ledighet/mammapeng

Inläggav stajners 16 jun 2011, 09:36

Båda har 240 dagar var och pappan kan skriva över alla sina dagar, förutom de 60 dagarna, till mamman men då måste man skicka in papper med underskrift på.

Med lägstanivå-dagar så är det de dagar som man får 180kr/dag innan skatt. Så det är de dagarna de menar att de inte räknat med. De andra dagarna beräknar man på din SGI så den summan är högre per dag. Lägstanivå-dagarna kan man först börja plocka av när man tagit ut 180 SGI-dagar (tror 180 är det rätta antalet). Kolla upp det så jag inte lurar dej.

Japp, du skriver årsinkomsten innan skatt.

Beräknar du att vara hemma efter det att barnet fyllt 1 år måste man antingen se till att ta ut 5 dagar föräldrapenning per vecka eller att man jobbar deltid och plockar ut dagar samtidigt så man har en inkomst på 5 dagar/v. Så se till att dagarna räcker att täcka detta efter ditt barn fyllt 1 år.

Vi plockade ut 5 dagar/v hela tiden som vi var hemma och när vi kunde börja plocka av lägstanivå-dagarna tog jag 2 per v för att bli av med dom, de dagarna är inget att spara på eftersom de ger så lite. Då blev det att jag tog 5 SGI-dagar + 2 lägstanivå-dagar per vecka.
Vi var hemma totalt 18 månader och dagarna räckte till det. Bara ett ynka antal kvar.
Sen kan man kolla på försäkringskassans hemsida hur veckorna ser ut varje månad. De räknar ju inte från månadens första dag till månadens sista dag utan har en brytpunkt på dag 20 (eller 21, minns inte helt). Så perioden är då den 20:e till den 19:e (om jag minns rätt). Det jag ville komma fram till är att det blir olika antal dagar varje månad man får ersättning för eftersom alla månader har olika antal veckor mm så man kan enkelt få till att ta få en jämnare summa på ersättningen man får utbetald så att det inte blir mer en månad och mindre en månad. Då tar man färre dagar ena månaden och fler nästa. Vet inte om jag får fram det så tydligt i skrift...
Jag orkade iaf inte vara så noga att kolla så att det skulle bli samma summa på utbetalningen varje månad utan det kunde skilja nån tusenlapp eller lite mer/mindre varje månad.
Vill du vara hemma kortare än vi var så är det ju bara att öka på till kanske 6 dagar per vecka och se hur länge dagarna räcker.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm