Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

föräldrarpenning efter 6 månaders arbete???

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

föräldrarpenning efter 6 månaders arbete???

Inläggav Soofia 11 maj 2010, 11:10

Hej hej!
Jag är nu hemma med barn nummer 1 och får lägsta nivå på föräldrarpenningen, eftersom jag av olika anledningar inte arbetade året innan barnet föddes. Vi vill gärna försöka få ett till barn snart, men jag skulle gärna vilja höja föräldrapenningen tills dess! (Såklart!)

Vad jag förstår så måste jag arbeta 6 månader innan födseln. MÅSTE det vara heltid?

Skulle det funka om jag arbetar:
Månad 1: 50%
Månad 2-5: 100%
Månad 6: 80%
Månad 7: Barnet föds...
Kan jag då räkna ut föräldrarpenningen på dessa timmar?? (Jag kommer alltså inte ha ett fast jobb, utan springvickar och kan inte räkna med heltid hela tiden...)

Tacksam för svar!
Soofia
Stammis

Re: föräldrarpenning efter 6 månaders arbete???

Inläggav succubusan 11 maj 2010, 13:01

är det inte 1 år?

jag har jobbat och pluggar innan och det räcker inte till ersättning alls.. ja förutom 180 kr per dag eller vad det är, vilket ger 4300 kr i mån eftersom jag tar varje dag och det räcker ca 6 mån..yey eller nått :( det är sjukt dåligt, det räcker inte ens hela mammaledigheten.
Bild
succubusan
Alltid online

Re: föräldrarpenning efter 6 månaders arbete???

Inläggav Bitte 11 maj 2010, 14:54

Till mig sa FK att det räckte med att arbeta minst 6 månader för att SGI:n skulle höjas. Om det var heltid minns jag inte..
Men lättast är ju att ringa FK och fråga.
Risken finns ju att du inte orkar jobba så mycket som du vill/tänkt. Och då kanske det är bra att jobbat 6 månader först och sen börja med bebistillverkningen. Då är du ju garanterad högre SGI iaf. Men det är bara vad jag hade gjort!

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bitte
Alltid online

BF: 100521
Status: Lycklig

< Återgå till Ekonomi & Jobb

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm