Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Förkrossad och chockad

Väntar du barn ensam? Här träffar du fler gravida!

Förkrossad och chockad

Inläggav rakken 01 jul 2010, 13:13

Vi har en dotter på 5 år och väntar andra barn tillsammans vi har varit sambo sedan 7 år tillbaka. För 10 dagar sen vill han flytta ifrån oss. Nu letar han efter boende med sin nyfunnen kärlek som han har börjat dejta samma dag han berättade att han vill flytta. Hon är 9 år yngre än honom (hon är 22 år) jobbar på samma företag och bor hos sina föräldrar. Han sa till mig att han är ganska säker på att de kommer att gå långt med förhållandet. Att det är allvar mellan dem och att jag kommer aldrig förstår hur de känner för varann att de förstår varann på ett sätt som ingen vet. Att han vet tillräcklig om henne för att bestämma att flytta in tillsammans. Men nu kan de inte flytta in med varann än pga hennes föräldrar men nästa vecka när föräldrarna är bortres ska han vara hos henne hela veckan. Jag kan inte tvinga ut honom från vår lägenhet. Han vägrar att gå för han har ingenstans att gå. Jag är gravid i vecka 27 och är helt förstörd, krossad. Vissa dagar är bättre än andra men trött och har ingen livslust och kan inte tvinga mig själv att ler från hjärtat. Hur ska ta mig ur den här situationen? Han vill vara med under förlossning och vill hjälpa mig med vår dotter och kommande barnet så mycket han kan. Men att ser honom skicka sms eller chatta och små ler eller sjunger för sig själv gör att jag mår ännu sämre. Jag har sagt ifrån mig men han blev bara sur och sa att jag ska inte bestämma åt honom vad han kan och inte kan göra. Jag sa att det är inte mitt val att det ska sluta så men han måste förstå min situation också. Han sa att han förstår men han kan inte sluta skicka sms eller chatta.
Jag vill fly men kan inte, jag har ju min dotter, jag kan inte vara deprimerad för jag vill inte stressa barnet i magen.
Finns det nån annan utväg? Hur ska jag kunna gå vidare?
Måste flytta till något mindre och ha hand om båda barnen själv för annars kan HAN inte jobba heltid. Men jag då?!? Ska man gå till nån familjerådgivning? Rekommendation?
rakken
Nykomling

BF: 101005
Status: blivande 2 barnsmamma och nyligen singel

Re: Förkrossad och chockad

Inläggav helenaeg 01 jul 2010, 13:26

Oj vad svårt och jobbigt för dig. Jag kan inte ens tänka mig hur du känner det.
Jagl tycker att det låter som att han är ganska så egoistisk och inte tar hänsyn till dina känslor alls. Han borde välja att flytta ut för att du ska kunna gå vidare eller kunna leva någosånär normalt. Hur ska du kunna gå vidare och orka med om han förutom att vägra flytta ut även visar öppet sin nya kärlek. Fruktansvärt egoistikst av honom. Han borde göra allt för att dölja det nya förhållandet så länge han bor kvar med dig så du slipper se och må så dåligt.

Inte för att jag tycker att det är du som ska behöva flytta på dig men nu när det är som det är så undrar jag om det inte finns nånstans du kan ta ditt barn och flytta tills han har flyttat ut? Du måste ju komma bort från honom under en period så du får hantera dina egna känslor och hela det här jobbiga.

Jag tycker du ska kontakta kommunen om familjerådgivning om han inte själv förstår att han måste göra vissa uppoffringar här nu. Via kommunen får man hjälp för bara nån hundralapp och det går fort att få hjälp, speciellt när man har barn. De kommer prioritera er. På familjerådgivningen går det ut på att hitta sätt att hantera er vardag med tanke på hur det ser ut nu.

Jag lider med dig och hoppas verkligen att du kan hitta en lösning eller något annat boende under en period så du, ditt lilla barn och din lilla bebis i magen får lite lugn och ro.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Elin83 01 jul 2010, 13:32

Hej,

Vilken jobbig situation. Så mycket för dig att ta tag i. Jag vet inte i vilken tråd du ska börja, men ofta är det lättare med det praktiska än det känslomässiga till en början. Självklart är du ledsen och chockad, men du har ju som du skriver redan ett barn och ett på väg. Nu gäller det din och deras framtid.

-Har du någon som kan vara till hjälp och stöd för dig? Kan du få gå hos en kurator via MVC? Du behöver troligtvis hjälp med att reda ut känslorna. Kommunens familjeterapeut kan kanske också hjälpa er reda ut hur ni ska göra med boendet, vårdnaden m.m.

-Bostad, han bor kvar för att han inte har något annat? Jag skulle helt klart förstå dig om du slängde ut honom. Han har själv satt sig i denna båt och kan bädda sin säng någon annanstans.

-Hur känner du gällande vårdnad m.m för era gemensamma barn? Kontakta en advokat för rådgivning. Det gäller också ekonomin kring barnen.

Sen vet inte jag hur du känner, men vill du verkligen ha honom med på förlossningen? Finns det någon annan som skulle kunna vara ett stöd för dig, en väninna eller familjemedlem?

Elin
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav Ida86an 01 jul 2010, 13:37

Usch tycker synd om dig, om han inte kan flytta på sig så skulle jag gjort det skulle aldrig orka se honom om jag var du eftersom du mår sämre så måste någon hitta något annat o egentligen ska han göra det, har du ingen du får vara hos så länge då???
Sen hur det gäller att han är med på förlossningen o att han vill hjälpa till osv kan bara ni lösa själva, vill du ha med honom på förlossningen själv??
Hoppas du hittar en lösning du ska inte behöva gå runt och se han dygnet runt...
Ida86an
Alltid online

Inläggav rakken 01 jul 2010, 13:39

Jag håller på med lägenhetsbyte och vet inte riktig om hur svaret är, kommer att få svar imorgon men kan flytta först under september månad om det är aktuell. Men under tiden så måste jag och han dela på hyran på den lägenheten vi har och samtidig som han och nya tjejen har redan kollat efter deras lägenhet. Jag vet inte riktig hur det kommer att sluta. Om han hitta något innan mig kommer han att flytta ut och kommer inte kunna hjälpa med hyran eftersom han måste betala sin hyran. Och om han inte hitta något efter jag har flyttat så kommer han att pendla mellan henne och mig.
Värsta dilemma. Hur jag än vrider och vänder så är det jag som förlorar och han kan skratta sig lycklig med tjejen.
rakken
Nykomling

Inläggav rakken 01 jul 2010, 13:54

Elin83 skrev:Hej,

Vilken jobbig situation. Så mycket för dig att ta tag i. Jag vet inte i vilken tråd du ska börja, men ofta är det lättare med det praktiska än det känslomässiga till en början. Självklart är du ledsen och chockad, men du har ju som du skriver redan ett barn och ett på väg. Nu gäller det din och deras framtid.

-Har du någon som kan vara till hjälp och stöd för dig? Kan du få gå hos en kurator via MVC? Du behöver troligtvis hjälp med att reda ut känslorna. Kommunens familjeterapeut kan kanske också hjälpa er reda ut hur ni ska göra med boendet, vårdnaden m.m.

-Bostad, han bor kvar för att han inte har något annat? Jag skulle helt klart förstå dig om du slängde ut honom. Han har själv satt sig i denna båt och kan bädda sin säng någon annanstans.

-Hur känner du gällande vårdnad m.m för era gemensamma barn? Kontakta en advokat för rådgivning. Det gäller också ekonomin kring barnen.

Sen vet inte jag hur du känner, men vill du verkligen ha honom med på förlossningen? Finns det någon annan som skulle kunna vara ett stöd för dig, en väninna eller familjemedlem?

Elin

Han har varit till stor hjälp när han är hemma och vi kan fortfarande prata normalt men ibland kan den svartsjuk känslan komma up när han ta upp sin mobil osv. Vi försöker separera på bästa sätt eftersom vi har ju gått igenom mkt tillsammans under 7 årstid. Men nu när det börjar närmar sig den dag han ska har "semester" hos tjejen i en vecka så har det verkligen knäckt mig. Men har vägrar förstå att jag vill inte att han ska hålla på som han gör under tiden han är hemma.

Han vill vara med under förlossning och jag vill ha honom under förlossning eftersom han har varit till stor stöd när det var vår dotterns förlossning. Men jag är samtidig tveksam om hur jag kommer att känna under förlossningen, hur han kommer att bete sig under förlossningen. Om man kan hålla honom i handen utan att jag ska böla eller kommer han att bara sitta där och vänta....

Jag har fått några nummer från MVC som jag tänker ringa imorgon. Han sa att han ska vara med på möte och sånt och även under nästa ultraljud.
rakken
Nykomling

Inläggav Elin83 01 jul 2010, 20:49

Hej,

Hoppas att det ordnar sig till det bästa. Ring de nummer du fått på MVC, hoppas du får kontakt med en riktigt bra kurator. Skriv gärna och berätta hur det går för dig!
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav rakken 02 jul 2010, 09:40

Vissa dagar känns bättre än andra t.ex idag så känns som allt är på topp och jag kommer att klara allt det här bra även om det tar tid. Försöker ändra min fokus och bara låta honom göra som han vill ich bara sluta bry mig om vad de gör tillsammans. Har varit hos en kompis igår och satt och verkligen pratade ut allt och det känns mycket bättre redan. Kanske behöver jag inte betala för rådgivning men träffa vänner istället de riktiga vänner som skratta med mig och gråter lång innan mig.

Tack för er stöd! Om det finns dagar som gör att jag känner mig värdelös kommer jag att läsa era kommentarer och ringa de nummer jag fick från MVC. Nu ska jag försöka kämpa själv.

Kram
rakken
Nykomling

Inläggav rakken 05 jul 2010, 15:24

Elin83 skrev:Hej,

Hoppas att det ordnar sig till det bästa. Ring de nummer du fått på MVC, hoppas du får kontakt med en riktigt bra kurator. Skriv gärna och berätta hur det går för dig!

Jag har ring till familjerådgivning Vårljus och har fått en tid nu på onsdag och killen sa att han ska med så att vi kan hitta bästa lösning till vår situation. Så att vi förstår varandra och kan kommunicera för dotterns skull. Sedan igår har han ringt och gapade och var sur för att jag har skrivit av och ventilera på MIN blogg. Jag har aldrig nämnt något namn på honom eller hans tjej. Har inte ens lagt upp bild på tjejen, jag ville bli av med min ilska och ventilera mig. Men tydligen har tjejen gått in och läst och vill att JAG ska radera det jag har skrivit på MIN blogg så att det inte drabbas både han och tjejen för att "de kan bli av med jobbet"
Men samtidig så går de ut på deras Facebook status att de ÄR ihop från och med vilken datum osv. Han sa att han kommer att fortsätta bråka med mig och att ska ta med dotter och träffa hans tjej bara för att jag har bett honom att inte göra det. Jag har ändå sagt att vi behöver inte prata om något annat för att jag vill inte ha något med honom att göra något mer. Men bara att vi ska bli sams och prata snäll omed varann angående dottern. Speciellt efter jag har skrivit min sista bitter inlägg på min blogg har jag bestämt att inte bryr mig om vad de gör osv längre men han vägrar att förstå hur jag känner när han få som han vill och jag måste bara acceptera allt. Speciellt all gap och skrik, han har verkligen förvandlat sig till någon jag inte känner.

Familjerådgivare sa att de inte kan hjälpa till med att leta boende osv. Vänt mig till hyresvärden och de sa att de inte heller kan hjälpa även om det är att byta den jag har mot en som är mindre. Vet inte var jag ska vända mig till längre.

Just nu är jag tveksam om att ha med honom under förlossning. Ska ta upp det under möte med familjerådgivning också och så vårdnad om barnen, underhåll bidrag... Åh vad det är mycket att tänka på och fixa innan barnet kommer.

Tipsa gärna om ni vet var man kan vända till. Jag vill gå vidare med mitt liv med barnen och känner mig låst.
rakken
Nykomling

Inläggav Jag 05 jul 2010, 18:34

Ja du...
Vad ska man säga..
Vilket rövhål till karl.

Kan dessvärre inte säga så mycket alls om praktiska saker..
Men hoppas verkligen det löser sig till det bästa för dig och barnen, honom ska vi inte tala om mina förhoppningar om :twisted:

Kolla upp om du kan få bo hos mamma, syster, kompis sålänge så du slipper vara under samma tak som honom.

Bloggen är känslig..
Har själv en sådan och man får dessvärre akta sig för vad man skriver där...
Iaf tills man har allt runtomkring ordnat, just så att han inte får för sig massa hämdaktioner som kan gå ut över barnen.

Du ska dessutom få veta att barnet i magen inte alls lider av att du mår dåligt en period.
Det blir inte stressat, inte så att det går någon nöd på det.
Så känn det du känner, det behöver man göra!
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Nästa

< Återgå till Ensam gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm