Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Förlossning i linköping

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Förlossning i linköping

Inläggav Emma&Tobias 01 okt 2009, 10:30

Någon som har fött i linköping den senaste tiden som har lust att dela lite erfarenheter med mig?
skulle väl igentligen kunna ringa sjukhuset och fråga om allt mellan himmel o jord men känns som att det ndå inte kommer att stilla min nyfikenhet.
Vi bor inte i linköping men kommer att föda där om inget akut händer.
hur länge låg ni kvar?
nån som fått blodproppsförebyggande sprutor?/hur länge fick ni ta dom och vad för nålar är det?
fick pappan vara kvar över natten?
hur var besöksbestämelserna?
vilka underlättningsmedoter vart ni erbjudna?
om ni gjorde så vilken smärtlindring valde ni?
ja ni som fått barn vet ju själva vilken info ni har så skriv gärna och tycker ni det är lite pinsamt eller så, så får ni gärna skicka ett PM istället.
Tack för hjälpen!
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Re: Förlossning i linköping

Inläggav LinaoPyret 01 okt 2009, 11:05

Nu va de ju visserligen 1½ år sen ja födde min dotter, men de va i lkpg iaf, så några frågor kan ja iaf svara på!

-Vi va bara kvar ett dygn. Egentligen hade ja velat åka hem direkt, men både barnmorskan o min mamma (som va med under förlossningen) tyckte att vi åtminstone skulle stanna 1 natt.
-Ja pappan får stanna över natt om det finns enkel rum lediga, och de kostade då 250 kr/natt o då ingick kvällsmat o frukost har ja för mig.
-Besök får endast pappa/partner och syskon till barnet göra, annars e de stopp.
-Den enda hjälpen vi fick var råd och stöd, var bara att trycka på knappen så kom de någon om man hade något man undrade över.
-Ja hade inte bestämt smärtlindring innan, då ja kände att ja inte kunde avgöra va som skulle bli bäst i min situation. Men de hela landade iaf med lustgas, petidin (för att få sova, förlossningen höll på i 43 timmar) och EDA.

Men lkpg har en kanonförlossningsavdelning o alla barnmorskor och läkare som vi lyckades träffa var jättetrevliga! Jag har iaf ett bra minne där ifrån o ser fram emot att föda där igen
Användarvisningsbild
LinaoPyret
Alltid online

BF: 100414
Status: Elicia och Isabelle - de mina <3

Inläggav essa 01 okt 2009, 11:11

hej.

Jag har förr på Linköpings US. Men det var ju nu 6 år sedan, så informationen är ju rätt gammal.
Vi låg kvar i 4 dagar, fast det var dels för det var 1a barnet, och dels för att jag fick kateter när dom inte tycte jag kissade ordentligt efter förlossningen.
Pappan fick i vårat fall vara kvar över natten, men det verkade som att sånt handlar om hur mycket plats dom har just då. Just då fanns det mycket plats o vi fick eget rum med dusch. annars kan det ju hända att man får ligga på sal med andra mammor.
besök fick man ta emot dagtid, men jag har för mifg att dom inte alls var speciellt petiga med sånt när man låg på eget rum, strängare är det nog om man är i sal förstås.
Vi vart erbjudna det mesta, allt från rispåsar på magen (jättedåligt) till epiduralen.
jag valde epiduralen och i början petidinet (morfin) för att kunna slappna av eftersom jag var så panikslagen.

jag tyckte sköterskorna och läkarna var jätteproffsiga och jag kände mig trygg under hela förslossningen.

lycka till!
essa
Alltid online

Inläggav LinaoPyret 01 okt 2009, 11:30

Jag kom på att dom har ju en egen sida till förlossningen i lkpg, o där borde du ju kunna hitta alla svar o lite till. Så kolla gärna: http://www.lio.se/templates/Page.aspx?id=3544
Användarvisningsbild
LinaoPyret
Alltid online

BF: 100414
Status: Elicia och Isabelle - de mina <3

Inläggav Emma&Tobias 01 okt 2009, 13:34

tack så mkt! får undersöka deras sida och se om jag får veta det jag behöver.. :D
Ingen som fått blodproppsförebyggande då?
:shock:
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav mysan30 01 okt 2009, 19:55

hejsan jag tog innohep sprutor från tredje månaden pga tidigare propp. jag är extremt spruträdd så jag fick emlakräm på recept ssom är en bedövnings salva. nålen är tunn och väldigt kort. efteråt hade jag ont , man blir öm och får blåmärken ibland. kan även få som hårda knölar. man kan ta dom både i låret och i magen men för mig var magen bäst, även sista veckan. lycka till
Bild
mysan30
Alltid online

Inläggav Flickan 02 okt 2009, 09:34

Jag födde min dotter i Linköping dock är det snart 1 1/5 år sen.
Jag kan i alla fall säga att jag hade dom bästa barnmorskerna i värden..
Ja pappan fick ligga kvar över natten.
Jag åkte hem dagen efter så det där med besöks tider mm det har jag tyvärr ingen anning om.
smärtlindring hade jag lustgas det tyckte jag räckte bra.

Kan verkligen rekomendera o föda i linköping.
Lycka till
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav Emma&Tobias 04 okt 2009, 15:49

tack för alla svar!
nu har jag lite koll på saker iaf!
tack mysan30 för svar ang sprutorna- jag ska få samma sprutor som du och jag ska ta dom i 6 veckor bara som förebyggande pga incidenter i släkten..
och magen sa hon i telen att jag skulle ta dom i och emla blir jag nog utan.
men jag antar jag får en snabb kurs på BB :lol:
tack alla för svaren..
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm