Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Försenad/utebliven mens - hur länge?

Plussa tillsammans! Träffa och diskutera med andra som vill bli med barn och som börjat försöka!

Försenad/utebliven mens - hur länge?

Inläggav Skoogstrollet 03 jan 2012, 21:26

Jag läser ganska ofta om att andra har haft utebliven mens, som oftast alltid har varit regelbundna innan, men det intressanta är ju hur länge ni fått vänta? Har ni varit gravida eller hur länge har mensen dröjt, trots neagativt test?

Jag trodde jag hade blivit hyfsat regelbunden efter en första lång cykel och sedan har det minskat till 30, 28, 28 och allra senast 26 dagar, så jag trodde jag var på väg mot mina 24 dagar som jag hade regelbundet innan graviditeten. Jag gjorde ett negativt gravtest igår på dag 32, så det borde stämma. Enda möjlighet att vara gravid skulle vara via ev försats vid ett tillfälle, så det är ju föga troligt och jag tror väl mensen kommer, men hur länge ska man behöva vänta?

Om den nu hoppar över en äl och mens, ska man då räkna med att nästa äl kommer som "vanligt"?

Det tråkiga är ju att sambon åntligen verkade inne på att vi skulle börja sysjkontillverkningen efter nyår och då inträffar detta. :-( Visst stress kan väl vara en bidragande orsak då jag börjar jobba igen, tösen ska skolas in plus jul och hennes första födelsedag, men likväl är det lika enerverande.

Tacksam för hoppgivande svar.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 101231
Status: Mamma till Ronja f 101227

Re: Försenad/utebliven mens - hur länge?

Inläggav fragile_heart 08 jan 2012, 22:26

Jag fick tanten på BIM+17 Är ju inte alls kul, hon var annars väldigt regelbunden.. :(
fragile_heart
Stammis

Inläggav AmelieM 08 jan 2012, 22:54

Jag tog test när jag va två veckor sen. Hade en app med menskontroll. Plussade då:-)
AmelieM
Stammis

BF: 120607
Status: Färdig...

Inläggav stajners 09 jan 2012, 20:35

Cykeln kan ju bli förändrad efter en graviditet. Från att ha varit regelbunden till att bli oregelbunden.
För mej var det dock tvärt om. Gick från en cykel mellan 26-44 dagar innan dottern föddes till ca 28 dagar efter hennes födelse. Sen efter mina MF blev den kortare för varje gång och slutade på 25-26 dagar.

Har du dessutom "bara" haft 5 menstruationer sedan du födde så kan ju hormonerna vara lite i rubbning fortfarande.

Inga bra svar på dina frågor dock...testa ÄL-test om du är osäker på ÄL. Är ju den menstruationen hänger på. Lutealfasen brukar oftast vara ca 14 dagar. (Tiden mellan ÄL och mens). Och den brukar för det mesta vara den samma, sen är det olika hur lång tid mellan mens och ÄL är beroende på cykelns längd.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

< Återgå till Vill bli med barn

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm