Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Första barnet kejsarsnitt, andra barnet vaginalt?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Första barnet kejsarsnitt, andra barnet vaginalt?

Inläggav abi 26 jan 2011, 13:57

Jag födde med akut kejsarsnitt förra gången och väntar nu barn igen, det blir 15 månader mellan dem. Är det någon som fött med kejsarsnitt första och sen vaginalt med andra och är det nån som då haft så tätt mellan förlossningarna? Är lite orolig att snittet ska tänjas ut vid en vaginal förlossning. Nån som har erfarenheter? Kan man begära planerat snitt denna gång?
abi
Nykomling

Re: Första barnet kejsarsnitt, andra barnet vaginalt?

Inläggav Summertime 26 jan 2011, 14:15

Om det var akut förra gången så brukar man nog bedömma som risk förlossningen. Så jag tror att om du vill ha kejsarsnitt så blir det nod det igen. Hör med din bm. Hade en kompis som födde två grr alltså han satt fast och dom tryckte till baka han och det slutade med snitt. Så jag tror hon valde snitt denna grr också. Men det kanske är olika var man bor?
Bild
Bild
Summertime
Alltid online

Inläggav frumalinsvensson 27 jan 2011, 17:38

jag födde min första gången med akut kejsarsnitt, och fick verkligen tjata till mig ett planerat kejsarsnitt nu är det iofs tre år sedan min dotter föddes.
Läkarna sa till mig att kunde födda vaginalt direkt efter men har förlossnings rädsla sen förra förlossningen...
Tror det beror lite på vart man bor om man ska få planerat.. i göteborg är det super svårt men i varberg är det lättare...
Lycka till
frumalinsvensson
Nykomling

BF: 110322
Status: Gift

Inläggav PiperH 11 mar 2011, 14:35

Tar och puffar lite för denna tråd - tänkte precis skapa en tråd med denna titel :lol:

Min fundering är som titeln frågar: Vår son kom med planerat snitt (pga sätesbjudning) och jag undrar om det är någon som fått snitt med barn nr 1 och sedan fött vaginalt med barn nr 2???? :lol:

Det finns ju ingen medicinsk orsak till mitt snitt så jag borde ju normalt sett kunna ha en "vanlig" förlossning med nästa barn, eller??

Är dock lite nervös över att ens bli gravid - känns SÅ LÄSKIGT att min livmoder har blivit öppnad och igensydd. Får för mig att den inte ska hålla för en graviditet efter snittet utan "spricka upp"...för att inte tala om snittet på magen...!!!??? :oops:

Någon som har erfarenhet som kan informera (och kanske "lugna") mig lite? :lol:

Är inte gravid än, men har verkstadsstart om dryga 2 månader!!! Ska bli såååå spännade!! :)

Tack på förhand!
Ha en fin dag!!
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

Status: Mamma till finaste Emil

Inläggav Xenia 11 mar 2011, 16:39

Jag födde min senaste med akut snitt men fött mina andra vaginalt, är nu gravid igen och detta med att föda känns lite skrämmande både med snitt och vaginalt så jag funderar och oroar mig fram å tillbaka...ska se längre fram om allt går bra, vad som bestäms för mig och vad jag får?
Bild Bild
Xenia
Alltid online

BF: 110928

Inläggav kat73 12 mar 2011, 18:09

Jag födde mina tvillingar med planerat snitt för snart 10 år sedan. (Maj-01) nu är jag gravid i v 38 och det har aldrig talats om nåt annat än vaginalt för in del. Har haft en mycket lättare graviditet denna gången och inte oroat mig för ks ärret eller livmodern nämnvärt. Visst är ärret lite större likaså är mitt gallstensärr men det kommer enl min bm att ge med sig sen. Det är bara för att allt är uttänjt.

Frågade henne ang livmodersruptur men den risken skulle i mitt fall vara minimal. Tror nog att både bm och läkare har koll på såna saker och man behöver nog inte oroa sig om de inte säger till.
Användarvisningsbild
kat73
Alltid online

BF: 110401
Status: En till sladdis?!

Inläggav Line 11 jul 2011, 21:11

Åååå, en tråd för mig!!
Jag hoppas på myyycket mer aktivitet här, vill också veta om erfarenheter av vaginal förlossning efter snitt!

PiperH >> Det är en tid sen du gjorde ditt inlägg, men det låter precis som mina funderingar några månader tillbaka
Skulle man ens våga bli gravid efter att livmodern blivit öppnad och i så fall - hur ska man våga föda, hur klarar livmodern värkarbetet?

Jag fick ett planerat snitt då vår tjej låg i säte. Det tråkiga var att jag fick veta det på dagen för BF, så fick inget vändningsförsök och ingen tid att "smälta" tanken om planerat snitt (ville verkligen föda vaginalt!). På mindre än en vecka var hon här. I efterhand har jag bara positiva minnen från dotterns födelse, det var en fin tid, och både hon och jag klarade snittet fint.

Ibland täker jag att, efter ett lyckat snitt (det här låter mycket ytligare än vad jag är..) att ifall det inte blir fler än två barn för oss (?), varför skulle jag både ha ärr där nere och på magen? Har en kompis som fått massa problem "där nere" efter sina vaginala förlossningar. Naturligtvis är det värt det, men jag kommer ändå efter snittet att vara orolig inför en vaginal förlossning, så det skulle för mig vara "lättast" att önska snitt..

Sen är jag ju som så många kvinnor också oerhört nyfiken på erfarheten att föda vaginalt, så jag tror nog inte att jag kommer att kunna önska mig snitt trots allt... :oops: :)

Nåja, om några dagar ska vi inleda syskonverkstaden, härligt!! :P 8)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Line
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav BellaSanta 24 jul 2011, 00:32

Jag fick via akut snitt förra gången och andra gången försökte jag med vaginalt men livmodern vägrade reagera så det blev snitt igen. Vid det andra snittet upptäcktes att livmodern var tunn och ärrad och att de hade varit en risk att föda vaginalt då livmodern kunnat spricka. Så jag är ändå glad att det blev snitt igen. Utifrån vad jag läst så beror det helt på varför det blev akut snitt första gången.
Berodde det på att kroppen inte gjorde som den skulle finns det risk att det blir snitt igen.
Beror det dock på att bebisen mådde dåligt eller att man var sjuk osv då kan det gå hur bra som helst.
Jag fick snitt första gången pga att jag aldrig öppnade mig mer än tre cm trots värkstimulerande dropp under 24 timmar. Alltså var det stor chans att det skulle bli snitt igen.
glamouramamama.wordpress.com
Bild
BildBild

MA dec 08 v7+3
MA apr 10 v 7+6
BellaSanta
Alltid online

Inläggav CamillaG 24 jul 2011, 04:32

Hej,

Har ocksa mycket funderingar kring det har :) Jag blev snittad med min forsta efter 17 timmars varkarbete (m dropp) och ingen framgang. Nu har jag diskuterat med min lakare och ur halso synpunkt anses det (har i USA) att om det inte var nagot "fel" pa kvinnan under forlossningen och snittet var vid bikini linjen sa foredrar man att forsoka vaginalt. Med "fel" (kunde inte komma pa ett battre ord) sa menar jag att backenet kanske ar for trangt eller varkarna inte kraftiga nog att slutfora arbetet mm. Och med ett bikini snitt ar chansen lika liten som efter en vaginal fodsel vad galler ruptur av livmodern (enligt rad och ron har).

I mitt fall var min son sa fast trasslad i navelstrangen att han hade aldrig kunnat komma ut sjalv sa efter dom gjort snittet konstaterades det att jag var okej att forsoka vaginalt vid en eventuell andra forlossning. Dom har dock vissa vilkor... forlossningen maste satta igang innan eller pa bf (man menar pa att man inte vill lata livmodern stracka sig mer an sa), forlossningsarbetet maste fortskrida/forlopa "normalt," och man kommer inte ge varkstallande dropp eftersom livmodern ofta blir uttrottad av detta sa allt maste ske av sig sjalvt. Mitt bf ar 3:e oktober, om bebis inte kommit innan eller pa den 3:e blir det planerat snitt den 5:e. Tanken ar att vi ska forsoka vaginalt men hur det slutar, det vet man ju aldrig. Jag ar inte orolig for vaginal forlossning (forutom att jag skulle spricka dar nere-hjalp!), vill hellre slippa snittet men kanner att om det blir snitt ar det okej ocksa. Jag vet att det funkar lite annorlunda hemma i Sverige men dom jag kanner hemma som oroat sig infor andra forlossningen och hellre velat ha snitt har alla fatt det. Ibland har dom fatt tjata lite men det har gatt till slut sa lange dom statt pa sig.

Jag tror att man far helt enkelt kanna efter vad som kanns bast for en sjalv och om man kanner sig osaker sa ar det bra att prata med bm om det. Jag diskuterade mina valmojligheter med min lakare runt v20 for att kunna fa forbereda mig kanslomassigt. Det kanns jattebra. Nu far vi se hur det slutar!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
CamillaG
Alltid online

Bor: I Florida

Inläggav Line 28 jul 2011, 08:28

Det där har jag också funderat på. Tycker det verkar logiskt som CamillaG skriver att dom gör i USA, att man ska föda vaginalt senast på BF om man fått snitt. Jag fick mitt planerade snitt 5dgr efter BF. Jag tror att jag skulle gått ännu mer över tiden, hade inte haft några känningar på att förlossningen satt igång. Även min mamma har gått över tiden minst en vecka med båda sina förlossningar, så antagligen skulle jag gå över tiden också nästa gång. Nåja, man får väl tro på proffsen sen då man väl är i det läget..
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Line
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm