Anna Wilsby

Hej! Grattis till att ni väntar barn och vad bra att ni väljer att...

Profylax

Foglossning efter förlossningen??

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Foglossning efter förlossningen??

Inläggav Dannie 12 feb 2010, 23:40

I slutet av graviditeten började jag få lite ont i ljumskarna och höfterna. Det avhjälptes med att sova med en eller två kuddar mellan benen och att jag vände mig om ofta i sängen. Hade i stort sett inga besvär alls på dagarna om jag gjorde det.
Nu när jag sover på nätterna så ligger jag samtidigt och ammar. Det har resulterat i att jag inte kan vända mig om lika mycket och det blir för bökigt att dessutom ha en kudde mellan benen. Det får jag lida för nu... Har så ont att jag vaknar på nätterna av ilande smärta från höfterna och ljumskarna. Dessutom så har knäna börjat bråka med mig också. :( Har alltid kunna sitta i skräddarställning men nu när jag gör det så värker det som sjutton i knäna efteråt.

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Har aldrig varit så här orörlig tidigare och smärtan gör ju att man blir ännu mer orörlig. Vaknar på nätterna och vill bara gråta av smärta som det är nu. Får ju inte mycket sömn.
Känns helt sjukt att smärtan kommit nu EFTER förlossningen.

Antar att det är foglossning det handlar om. Någon som vet när det kan tänkas gå över och vad man kan göra för att lindra?
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Re: Foglossning efter förlossningen??

Inläggav stajners 13 feb 2010, 23:36

Sägs att man kan känna av det upp till 6 månder efter att man fött tyvärr. Tror det tar så lång tid innan fogarna "kommit på plats" och blivit fixerade igen, eller vad det nu kan heta. Är därför man inte ska träna för mkt första tiden efter att man fött eftersom fogarna fortfarande är uppluckrade.

Jag kände av mitt längre än 6 månader kan jag säga. Var nog ända fram tills dottern var 8 månader, eller tom mer. Sen är jag mkt stelare i hela kroppen, speciellt i leder, jämfört med innan jag blev gravid och varför vet jag inte. Fast jag hade inte så ont som du verkar ha. Var värst i korsryggen när jag gick.

Försök komma till en sjukgymnast så kanske du kan få hjälp. Annat tips har jag inte.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav nilla6 14 feb 2010, 10:34

usch vet hur d känns, blev sjukskriven tidigt pga foglossning, kunde knappt gå o ena höften blev sne, blev tyvärr värre efter fl, sonen e nu 17 månader o ja lider fortfarande av det, kan inte sitta för länge för då kan ja knappt resa mej upp går lite som en gravid fortfarande oxå:( men hjälper lite o simma faktiskt, d e riktigt skönt för hela kroppen=)
nilla6
Stammis

Inläggav bubblarunt 20 apr 2010, 11:06

Usch denna hemska foglossning! Blev sjukskriven från vecka 8, har hoppat på kryckor, suttit i rullstol och hoppat på kryckor igen. Tog min första barnvagnspromenad när sonen var 5 månader. Idag är han 2 år och jag har varit sjukskriven i 2,5 år. Har fortfarande ont i ryggen och höfterna, och vet inte om jag någonsin blir kvitt smärtorna. Men min räddning är gym och simning, sellen-tabletter och en riktigt skön säng där jag kan hissa upp benen. Pröva sellen från hälsokost, och låt bli att göra saker som du vet du får ont av. Det blir bättre!
Ha det gott!!

http://bubblarunt.blogspot.com
bubblarunt
Stammis

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm