-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Foglossning och träning
7 inlägg • Sida 1 av 1
Foglossning och träningHej
Jag är i vecka 28 och har foglossning och får jätteont när jag har promenerat. Jag är van vid att röra på mig, t.ex. gå en timme varje dag och jag vill fortsätta med det men det gör så ont. Är det någon som har något bra tips på motion/övningar man kan göra när man har foglossning (förutom simning och cykling)?
Re: Foglossning och träningVattengympa. Den enda träning jag kunnat göra som gravid med foglossningar. Men även vissa övningar i vattnet bör man ta det lugnt med, som tex långa steg eller att föra benen utåt för hårt/långt. Du kommer nog känna det. Finns jättebra pass med vattengympa för gravida i många städer.
I övrigt kan jag kanske tipsa om enklare träning, som tex gravidyoga. Men en bra instruktör kan du få bra tips på hur du bör/inte bör röra dig om du har foglossningar. Inte så mycket till konditionsträning, men verkligen skönt. I övrigt kan jag tipsa om att använda TENS när du rör på dig, tex om du går på promenad/går på stan/handlar. Det funkar rätt bra mot smärtan man har just då men ska även funka något förebyggande/efterbyggande så att säga. Har även provat akupunktur mot foglossningarna och det tyckte jag funkade på mina fogar däribak i ryggen/höfterna. Men tyckte inte det tog på fogarna i fram, som jag har ondast i. I övrigt är det nog tyvärr att ta det lugnt som gäller, ju mindre du rör på dig destå bättre om du har rejäla foglossningar. Själv går jag ogärna ens till postlådan nuförtiden, under de sista veckorna i graviditeten.
Re: Foglossning och träningGenerellt har jag förstått att all typ av snedbelastning bör undvikas när man har foglossning. Vilket innebär all typ av aktivitet där man belastar ett ben i taget t ex. gå, springa, cykla, utfall i gym etc. Vill man simma borde bröstim inte vara att rekomendera pga den utåtroterande rörelsen man gör med benen. Crawl är nog ok, men det har jag aldrig lärt mig. Konditionsträning verkar vara stört omöjligt vid foglossning vilket är riktigt trist ...
Re: Foglossning och träningTack så mycket för svaren, ska prova vattengympa. Jag läste lite om TENS också och tänkte ta upp det med min barnmorska. Kan man få en "apparat" med sig hem så man kan behandla sig själv eller går man och gör det hos sjukgymnast?
Re: Foglossning och träningMan lånar en av sjukgymnasten. Hos oss i Uppsala är det gratis att låna TENS för behandling av foglossningar, som man får låna av sjukgymnasten. Däremot fick jag b etala för klisterlapparna som man fäster elektroderna på, tror 2 st kostade 70 kr och de räcker flera månader, dvs du behöver bara dessa 2 (om du har 2 fästplattor, vissa har 4 plattor). Köp ett par sådana klistriga, klibbiga fästplattor, de är värda det. Annars har man klisterfria plattor som man sätter fast med gummiband och gele, men de sitter inte alls lika bra och är svårare att ha på när du rör på dig, vilket ju är syftet lite med tensen, dvs att du ska ha på den när du rör dig.
Vill du däremot ha en "förlossningstens" som funkar lite annorlunda/mer avancerat så får man hyra den för några hundra. Då tror jag man hyr den av barnmorskan eller på nätet.
Re: Foglossning och träningHejsan!
Jag fick igår veta av min bm att det är foglossning som jag lider av när jag började beskriva att jag då och då får som en strålande känsla i ljumsken och ner i benet. Samma känsla kan även dyka upp från skinkan ner i låret. Och hon märkte att min framfog är jätte öm. Vissa dagar mår jag hur bra som helst, och det känns nästan som jag skulle kunna ge mig ut och springa. Andra dagar har jag jätte ont i ljumskarna och svårt att gå normalt. Har runt en månad kvar av min graviditet och är hemma med hp, så det blir ju lite att man klättrar på väggarna emellanåt, plus att min kropp är van att röra sig då jag hade ett fysiskt jobb. Jag sitter nu och funderar på om jag ska beställa en gravid-baddräkt och gå och simma lite. Läste någonstans att man ska undvika bröstsim om man har foglossning.. men om man är lite försiktig och inte "sprattlar" allt för vilt, så borde det väl inte vara någon fara att foglossningen förvärras? Mvh Teeny
Re: Foglossning och träningHej teeny!
Jag fick foglossning i mars (6 mån) och hade jätteont i typ en vecka, men sedan gick det över. MINA TIPS: Undvik: 1. Promenader (du belastar ett ben i taget vilket är dåligt) 2. Att sitta med benen i kors 3. Att stå på ett ben då du klär på dig. Sitt ned. (jag vet, man känner sig asgammal) Gör: 1.Övningar som stärker bäckenmuskulaturen (kan kännas jobbigt först, men fungerar) 2. Simma (ja, bröstsim är inte så bra, men variera med några längder rygg då du gör bentagen som i crawl. Jag simmar 40-60 längder bröstsim en gång i veckan och det funkar för mig)
7 inlägg • Sida 1 av 1
|