Jag har ätit folsyra varje dag i över ett år. Började verkstaden i maj så därför började jag i februari.
Det är som sagt ett kosttillskott och i mat heter det folat och finns i gröna grönsaker t ex. I Sverige äter vi för lite folat så tillskott är bra just vid graviditet.
Allra helst ska man äta folsyra 3 månader innan man blir gravid för att det ska minska risken för ryggmärgsbråck. Sen minskar det även risken för missfall, allvarliga hjärnskador och allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar. Just därför ska man äta det HELA graviditeten eftersom fostret fortsätter utvecklas hela tiden fram tills det föds i stort sett. Dessutom ska man äta det under tiden man ammar.
Många BM och läkare säger att man kan sluta i v 12 men det tycker jag är helt knas med tanke på att det minskar risken för så mkt och inte enbart ryggmärgsbråck. Jag blir lite arg när de säger så. Men det är ju vad jag tycker. Så ät folsyra!!

500 mikrogram per dag och det finns i ACO Kvinna i rätt dos. Kostar 90 kr och är ju en multivitamin så man får i sej annat bra. Läkare som forskat om fosyra och graviditet säger att alla kvinnor i fertil ålder borde äta det, just med tanke på att man inte alltid planerar att bli gravid.
Även mannen kan äta det för att få bättre kvalité på sperman och då är även zink bra för det.