Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Folsyra Gravid

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Folsyra Gravid

Inläggav maria_73 29 sep 2009, 14:31

Alla som planerar sin graviditet rekomenderas att ta folsyra redan innan graviditen för att undvika att få ett barn som föds med ryggmärgsbrock.
När jag blev gravid fick jag börja med folsyra direkt är det någon som vet om folsyra förebygger något annat också?
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Re: Folsyra Gravid

Inläggav Stina 29 sep 2009, 15:03

Det är det som är så viktigt att också sprida till alla som vill bli gravida. Det är då man bygger på förrådet med folsyra inför graviditeten. Men tidigt i graviditeten är bättre än att inte äta alls vad jag förstår det som.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav cherry06 29 sep 2009, 15:34

Ni har helt rätt de skulle vara mycket mer info om folsyra till alla som tänker bli gravida. Jag började äta innan jag vart gravid pga att jag såg en liten notis i en tidning, men har träffat många som inte alls vet om folsyra.
cherry06
Nykomling

BF: 260210
Status: Gravid

Inläggav stajners 29 sep 2009, 20:05

Folsyra ökar bla chansen att bli gravid.

Man behöver folsyra vid celldelningen (nybildningen av cellerna) och vid bildningen av centrala nervsystemet under de första veckorna av graviditeten. Just för att minska risken för olika missbildningar som ryggmärgsbråck, missbildningar på hjärnan och läpp-gomspalter. Sen har jag för mej att det har ngt med hjärt- och kärlsjudomar men vet inte om det är ngt som gäller fostret under graviditeten.
Sen är folsyra även viktigt vid nybildningen av röda blodkroppar och ungerfär i mitten av graviditeten ökar ju ens blodmängd så då är det viktigt med folsyra, även järn.
Sen ökar folsyran bla chansen att bli gravid och minskar även risken för missfall.

Men för att ha rätt mängd folsyra i kroppen för att påverka detta så bör man börja med tillskott minst 1 månad innan man blir gravid.

Tycker det är konstigt att man inte berikar t ex bröd och mjöl i Sverige, det gör man ju i flera andra länder. Vet att det varit mkt prat om det men minns tyvärr inte varför det inte gick igenom. Om det var så att det kunde bli så att man fick för mkt i sej. Men jag är inte säker. Kan ha att göra med att det inte är lika vanligt med dessa missbildningar i norden som i övriga världen.

Brist på folsyra bidrar även till depressioner så det är ju ytterliggare en sak till som gör att man borde äta det under graviditeten eftersom man behöver mer folsyra än vanligt.

Folsyra stimulerar ju även mjölkproduktionen så även under amning bör man ta tillskott med detta.

Ja, är nog det jag kommer på nu. Men du behöver inte oroa dej, vi är ju inget riskland som t ex USA, Engöand, Australien mfl! De har åtgärdsplaner för att minska dessa risker.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav litenimig 29 sep 2009, 21:17

Det finns i mittval kvinna! Det är bara att börja få i sig extra folsyra då.

Vilka tabletter tar ni andra?
litenimig
Stammis

Inläggav MariaTheres 29 sep 2009, 21:53

Jag tar järn+folsyra eftersom järn också är viktigt! Men multivitaminer är ju bra också. Där tar jag apotekets kvinnopiller :) Sen tar jag omega3 under graviditeten också eftersom jag är vegetarian.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav laisa86 30 sep 2009, 10:47

Jag har ätit det som bara heter folsyra (brun ask) som innehåller 400 mikrogram folsyra. Men jag köpte för ngn vecka sen: KVINNA från aco som innehåller 600 mikrogram folsyra + järn och en massa andra vitaminer och mineraler. MEN jag blev dålig i magen av den! Så den har jag slutat med, tänkte att jag ska fortsätta köpa den som innehåller endast folsyra och så ska jag fråga BM vilket hon rekomenderar mer :)
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 120603
Status: Sambo och mamma till Knut + gravid igen

Inläggav litenimig 30 sep 2009, 11:07

Ok tack tack! Ska åka till apoteket idag.
litenimig
Stammis

Inläggav stajners 04 okt 2009, 17:45

När man inte är gravid så behöver man 200 mikrogram folsyra, under en graviditet det dubbla.

Jag åt Mitt val vegetarian, folsyratabletterna som säljs på apoteket plus Niferex (järn).

Men Mitt val kvinna ska räcka. Blir ju billigare och då inte megastor dos som om man tar folsyratabletter dessutom.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Sara07 11 okt 2009, 12:19

Hej. Har förstått att jag borde börja få i mig folsyra, är det svårt att få i sig naturligt? Vet inte, men det känns som om allt kroppen behöver borde vara möjligt att få i sig när man äter... men det kanske är dumt att chansa :?
Så, rekommenderar ni att jag går till apoteket och frågar vad jag behöver, känns som det är lite långt att vänta till inskrivningen och fråga barnmorskan om man egentligen skulle börjat innan jag blev gravid - vilket i & för sig inte var ett alternativ då det var så planerat det här... :oops:

Tack alla och lycka till!
Användarvisningsbild
Sara07
Stammis

BF: 100611
BIM: 090830

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm