-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Fråga ang koffein när gravid....
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Fråga ang koffein när gravid....Hejsan
Jag har alltid druckit väldigt mycket Coca Cola och på senare år, även en hel del Red Bull. I o m att jag började försöka bli gravid, i våras, drog jag ner rätt rejält. Dricker numera inte Red Bull alls. Till saken hör att jag jobbar ett vaket natt skift 22 - 08, och det är mycket stilla sittande som är sövande så man behöver lite hjälp men jag har länge lyckats hålla mig till att dricka Coca Cola mest när jag jobbar och då mellan 5 - 8 dl per dygn. För er kaffe drickare kan det liknas vid koppar kaffe typ. Problemet nu är att jag inte kan sova. Kan inte minnas senaste gången jag sov mer än 1- 2 timmar utan avbrott. Och under de senaste veckorna så har det inte blivit mer än max 4 - 5 timmar per dygn sammanlagt. Så jag har sakta börjat känna ett stort beroende av att dricka mer koffein. Så stort att jag nästan ville hälla i mig kaffe, och jag gillar inte kaffe. Är alltid enormt trött och skulle behöva den extra hjälpen. Så hur viktigt är det att inte dricka koffein? Vet många som säger att det är strunt och inte har ändrat sitt koffein intag alls under sina graviditeter. Har hört att det är viktigast under de första 12 veckorna. Är själv i vecka 24. Skulle vara jätte tacksam för lite råd
Re: Fråga ang koffein när gravid....Jag vet inte riktigt hur skadligt det är att dricka Coca-Cola iom att det innehåller ju lite andra tillsatser oxå..
Jag har alltid varit en "kaffetunna" och har inte dragit ner på kaffedrickandet nåt speciellt under min graviditet. Dricker i stort sett lika mycket som innan.. Och jag mår bra och inte minst bebis mår bra så jag ser inga skadligheter i det. Men Livsmedelsverket rekommenderar ju bara ca 3 dl/dag av koffein men det är ju som sagt rekommendationer.. Min BM sa till mig vid nåt av de första besöken att så länge jag mår bra kan jag dricka kaffe. Man känner ju sin kropp och den säger ju ifrån när den fått nog, så att säga.. Jag har känt några gånger när jag trott jag varit sugen på kaffe att det var inte alls det kroppen ville ha, då fick jag helt enkelt ta vatten eller nåt annat ist Men prata med din Bm om du är orolig!
Re: Fråga ang koffein när gravid....Kanske ska nämna att jag dricker ca 5-7 koppar kaffe/dag..
Re: Fråga ang koffein när gravid....Har för mej att man kan dricka 6 glas cola per dag under graviditeten, men är inte helt säker. De säger ju 3 koppar kaffe och har för mej att det var det dubbla med cola. Kaffe innehåller ju också en hel drös med tillsatser.
Sen ska man ju inte dricka energidrycker och inte heller lightdricka eftersom aspartam inte är bra för fostret.
Re: Fråga ang koffein när gravid....Man vet inte idag hur koffein påverkar graviditeten. Jag dricker bara kaffe med sällskap, är en te-människa! Jag dricker aldrig mörkt te, som Lipton tex.
Jag jobbat mycket nätter förut och använder inte Redbull och konstgjorda energi drycker, det skadar mer än någonsin i kroppen med barn eller utan. Jag förbereder massor med frukt hemma och använder mixer, det är såååååå mkt nyttiga pigga fruktsocker och framförallt antioxianter som vi behöver. Kroppen får en kick! Jag vet inte vad jag ska råda dig till men jag TROR att det inte skadar barnet om man dricker 1-3 koppar per dag. Känner till många som dricker mer än så men man vet ju inte alla kvinnor är olika... MJ
Re: Fråga ang koffein när gravid....Äter du järntabletter nu förresten?? Kan ju ta ett tag för kroppen att fylla sitt behov med järn ett tag och att du är trött just på grund av det.
Jag var supetrött i den period som du är i nu. Ville sova konstant. Kroppen bildar ju mer blod nu så hjärtat får pumpa 1.5 liter mer blod än vad det är van vid.
Re: Fråga ang koffein när gravid....Koffein beroendeframkallande, det är ett gift, det är blodtryckshöjande, vätskedrivande och hämmar upptaget av bla järn.
Med tanke på att det är viktigt med vätska, många får problem med förhöjt blodtryck och att järn är viktigt under gravditet så kanske man ska tänka sig för lite.
Re: Fråga ang koffein när gravid....Just det, charizmah, det stämmer högt blodtryck. Försök inte blanda järntabletter med kaffe.
Massor med beläggningar i tarmväggarna, svullen mage är vanligt symtom på kaffekannor... Kraaaam MJ
Re: Fråga ang koffein när gravid....Ledsen att det tagit tid innan jag tittat in hit igen.
Ja jag äter Niferex mot järnbrist, gjort det i ca 6-7 veckor nu tror jag. Äter också Multivitamin, extra d-vitamin (jobbar ju natt, ser inte solen mkt) och extra kalcium (lite lactos intolerant) + miniform för magen (har IBS). Jag kommer fortsätte försöka hålla nere på koffeinet lite iaf, men det känns lite mindre dåligt nu så kommer inte ha lika mycket dåligt samvete om jag dricker lite mer några dagar. Tack för svaren
Re: Fråga ang koffein när gravid....
Oj! Vår dotter, Tifa, föddes den 20/6 - välkommen till världen! <3
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|