-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Frågor vid användande av ägglossningstest!!!
8 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor vid användande av ägglossningstest!!!Heej!
Jag har börjat använda ägglossningstester från testlagret, är det någon som vet vilken tid på dagen som det är bäst att testa? På informationsbladet står det att urinen ska ha rumstemperatur (10-30 grader)..ska jag alltså vänta tills urinen har "svalnat" innan jag testar? Hur brukar ni göra? Tror ni att det gör någon skillnad? Känner mig lite dum som frågar men jag måste veta
Re: Frågor vid användande av ägglossningstest!!!Hej!
Jag kör inte med testlagrets utan med cb men jag antar att det är relativt samma för alla. Jag testar alltid på morgonen för koncentrationen av hormoner är högst då, som jag har förstått det. Det verkar jättekonstigt om du skulle behöva vänta att det ska svalna, det tror jag inte du behöver. Aldrig hört om det tidigare!:p Hoppas det hjälper lite.. Lycka till med testandet!:D
Re: Frågor vid användande av ägglossningstest!!!Håller med föregående om att det är bäst att testa på morgonen då urinen är som mest koncentrerad då. Men av egen erfarenhet så har det för mig inte spelat någon roll när på dagen jag testat när jag väl har ägglossning, testet har visat lika mycket positivt morgon som kväll.. Jag tror inte heller att du måste vänta tills urinen "svalnat". Det låter bara krångligt! Lycka till och hoppas att du snart har ett frö växande i magen
Re: Frågor vid användande av ägglossningstest!!!Koncentrationen av hcg-hormon (gravidhormon) är som högst på morgonen.
Äl-test mäter lh-hormon och den är som högst på eftermiddagen. Testa på "färskt" urin. Lycka till!
Re: Frågor vid användande av ägglossningstest!!!Med ÄL-test ska man alltid testa på eftermiddagen och då vid ungefär samma tidpunkt varje dag för en mer tillförlitlig stegring. Drick helst inget på några timmar innan och kissa inte heller på några timmar innan. Sen ska strecken vara lika starka eller allra helst starkare än kontrollstrecket och då har du 24-48 timmar på dej. Så den dag du får ett positivt resultat har ni sex och även de 2 efterföljade dagarna för att maximera. Kan även vara bra att ha sex när man ser att man är nära ett positivt resultat, att det t ex kommer att bli dagen efter. Men ha inte sex precis innan du ska göra testet eftersom det kan ge fel resultat (falsk positivt) pga spermierna.
Jag kissar i nåt litet kärl och stoppar direkt stickan i det så det behöver inte "svalna" (Är grav.test man ska göra på morgonurin).
Re: Frågor vid användande av ägglossningstest!!!Aha! Eftermiddagen alltså. För mig har det fick gått fint med motto urin, har fått utslag vid varje ägglossning. Men säkrast är nog att köra med det som stämmer.
Re: Frågor vid användande av ägglossningstest!!!Motto= morgon:)
Re: Frågor vid användande av ägglossningstest!!!Tack för svaren! Jag har en annan fråga ocksa. I natt vaknade jag av att jag hade mensvärksliknande smärta i tjejmagen. Jag fick positivt utslag för 6 dagar sedan (testade pa kvällen). Kan det vara så att jag har haft ägglossning i natt? blir så himla fundersam. Jag och sambon har inte haft sex pa tre dagar, så jag känner mig lite stressad över att vi kanske har missat vår chans denna månaden också
8 inlägg • Sida 1 av 1
|