-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.
31 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Jag sitter nu här och funderar lite på en sak....
Jag är ju själv förstföderska och har ju liten/ingen erfarenhet av detta sedan tidigare. Men har dock en fundering hur ni hade det. Jag hoppas ni tar er tid att läsa igenom och reflektera och även gärna svara på min fundering om ni ändå läser detta. Det är ju som så att livmodern arbetar ju under hela graviditeten dvs att man får ju sammandragningar, dessa kan ju kännas olika mycket och vissa anser dem som väldigt jobbiga och besväliga samtidigt som vissa knappt märker av dem. Jag kan säga att jag hör till dem sistnämnda, känner inte ett smack men vet att jag har dem då vi varit inne och gjort ctg och där registrerade de tre starkare sammandragningar som jag inte kände av alls. Jag undrar nu om.. Ja hur ska jag formulera mig.. Ni som kännt lite, har ni öpplevt era förlossningar som enkla och relativt hanterbara? Eller väldigt smärtsamma? Och ni som haft väldiga problem med sammandragningarna, har ni haft "dödligt" ont vid förlossningarna? Jag undrar bara om det finns något samband med det där med smärttröskel och om det kan vara så att om man har högre smärttröskel inte märker av sammandragningarna och vise värsa... Känner mig lite fånig som frågar, men ibland har man ju lite konstiga funderingar Vore tacksam om ni funderade på hur ni upplevde det och om ni vill får ni gärna även svara.
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Intressant! Jag vill också väldigt gärna veta!
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Bra frågor du har! tror de är väldigt olika..
Jag fick mitt första barn för ungefär 5 månader sen. Hade sammandragningar fr vecka 26. Inte så farligt onda, men dom känndes. Lite mer än en vecka innan bf så fick jag värkar. Det kom 2 st på 15 minuter och det var så i 2 dygn. Sen fick jag komma in på koll och var då öppen 3 cm. Då tog dom hål så vattnet gick och 4 timmar senare låg jag där med min son på bröstet. De blev ganska plötsligt jobbiga värkar, men de gick FORT över. Upplevde hela förlossningen som bra och de känndes som om det bara tog 40 minuter eller nåt Jag trodde jag hade hög smärttröskel, men värkarna var av sitt eget slag, men som sagt de gick över fort! Sen är det juh en "positiv" smärta då man får nått för att ha haft ont!! Vet inte om de var nått svar egentligen.. Hoppas allt går bra å lycka till med din fl
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Spännande, låter som du hade en väldigt bra förlossning!
Undra om man "glömmer" när bebisen väl är ute, eller glömmer gör man ju inte men jag menar man kanske inte inser vad jobbigt man haft det för belöningen är så stor! Se om någon mer har en åsikt/tanke med detta med sammandragningar och milda resp. Jobbiga förlossningar. Får väll min egen erfarenhet inom kort inte lång tid kvar nu iaf.... Bara nyfiken
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Visst hade jag sammandragningar innan, men inga smärtsamma sådana.
Min förlossning blev jag nästan lite besviken på efetrsom jag ville känna lite riktig smärta. Epiduralen tog visst riktigt bra för efter jag fick den kände jag ingenting i stort sett. Bara vid utdrivningen, men det var inte farligt. Direkt efteråt sa jag att det här kan jag göra varje dag... Nästa gång vill jag känna lite smärta och får jag göra det så kommer jag nog ångra att jag sagt det vid min förlossning så stod en sköterska och kände på min mage och sa till när en värk kom och jag skulle krysta, för det kände jag inte själv. Hade en mycket enkel förlossning, det tog lite tid bara.
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Hej!
Väntar 3:e barnet! Jag har haft smärtsamma förvärkar under alla mina graviditeter, men jag har sen fött båda mina barn utan smärtlindring och bm har sagt att jag varit duktig och har hög smärtgräns som hanterar smärtan under förlossningen bra och håller bra fokus! så, jag vet faktiskt inte. Tycker att mina förvärkar är jättejobbiga men att förlossningarna varit hanterbara, tror det är mkt psykologi i hur man upplever smärta (jag som är beteendevetare i psykologi, inbillar mig iaf det, hahaha)
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Hade många sammandragningar redan från v 16 och fick åka in 2 ggr för att stoppa dom (kom varannan minut ena gången och var 4e). Jag kände av mina sammandragningar tydligt under hela graviditeten.
Dock kan jag inte riktigt svara på smärtan under förlossningen. Fick tidig vattenavgång och lite mer än 2 dygn senare var jag öppen 3 cm när jag skulle sättas igång (slapp dock det). Men jag hade negativa värkar så fick värkstimulerande dropp vilket gjorde helvetiskt ont!! Vill jag aldrig vara med om igen utan eda innan. Sen låg min dotter fel vilket inte underlättade direkt. Jag kan inte riktigt svara på din fråga. Men jag tror att det är så mkt som spelar in hur man upplever smärtan och klarar av den. Mat, sömn, tidigare upplevelser, trygghet, förväntningar, planer man gjort i sitt egna huvud hur det "ska" gå till osv. Vanliga sammandragningar ska ju inte göra ont så jag tycker inte att det borde spela in på smärttröskeln. Men vad vet jag...
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.med min äldsta son kände ja inte en enda sammandragning/förvärk under hela graviditeten men gjorde också ctg o såg dom fanns men inget som kändes. den förlossningen gjorde helvetes ont och jag trodde på riktigt att jag skulle dö. sen vägde han 4,3 med o hade stort huvud. min andra son så hade ja lite förvärkar som kändes endel onda på slutet o den förlossningen va lätt som en plätt får ja säga. gick snabbt hade ont men hanterbart i typ 1,5 h. inget annat än lustgas.
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Mkt roligt att höra om era erfarenheter, verkar ju dock inte som samandragningar/förvärkar har så stor innebörd på själva förlossningen.
Utan att det verkar variera. Jag längtar så enormt mycket nu efter våran bebis, förstår att alla gör det men nu framemot slutet har man ju njutit färdigt av att vara gravid. Vill ju bara ha belöningen nu Ni får ha en trevlig kväll/helg! Och tack för era svar
Re: Funderar lite på samband mellan.. Ni som fått barn.Jag har fött två barn nu:
Första gången hade jag inga förvärkar som jag kände. Då var fl riktigt jobbig och utdragen (över 24 tim på BB) och smärtan var inte kul alls. Jag hade då epidural och lustgas. Den fl tog det mej lång tid att komma över och jag fick gå på aurora och kuratorsamtal vid nästa graviditet. Andra gången hade jag förvärkar flera gånger om dagen sedan v 26. Då gick fl "enkelt" och det funkade med bara lustgas. Den gången var jag supernöjd och skulle glatt ha kunnat värpa fram en till bebis direkt efteråt Jag tror inte att förvärkarna ger någon indikation på hur man upplever fl smärtan. Gissar istället på att smärtupplevelsen till 70% (eller nåt!) avgörs av hur väl kroppen jobbar under fl, och att resten avgörs av hur väl man lyckas slappna av mitt i det onda! Lycka till med förlossningen och det lilla underverket!!
31 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
|