Teresa Hellgren

Hej! Jag kan tyvärr inte rekommendera dig ett speciellt märke. Mi...

Kostrådgivare

Funderar på att börja försöka i höst

Plussa tillsammans! Träffa och diskutera med andra som vill bli med barn och som börjat försöka!

Re: Funderar på att börja försöka i höst

Inläggav EmmaStina 31 jul 2012, 09:24

Är det någon som har koll på vilka ägglossningstest som är bäst?
Infinite: Är CB:s bäst?
Jag måste nog läsa på lite :D
Stina1983: Vad härligt att ni ska gifta er :)
BildBild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav Infinite 31 jul 2012, 20:59

EmmaStina: Jag skulle svar ja CB's är bäst men man kan bli ruinerad på dem 8) På de två mest fertila dagarna får man en glad gubbe som alltså inte kan misstolkas, men de kostar än förmögenhet om man jämför med stickor som man kan köpa.
Användarvisningsbild
Infinite
Alltid online

BF: 221213
Status: Mamma, gravid igen och lycklig!!

Inläggav mandelkubb 01 aug 2012, 19:25

Jag säger också ClearBlues ägglossningstest. Jag köpte ett paket CB innan jag fick paketet med stavar (vit pinne med grön hatt) jag köpte på Billiga-tester.se

Nu är det ju inte stickor utan stavar men jag tror man läser av dem på samma sätt. Jag har inte haft problem att läsa av när jag har ägglossning, teststrecket ska vara lika starkt eller starkare än kontrollstrecket, så det är inte som graviditetstest. Är det svagare kan man inte vara tveksam, då har man inte ägglossning helt enkelt.

Men med CBs tester så testar jag alltid positivt minst två dagar. Med de här testen så får jag bara + under en dag, även om det står i beskrivningen att de också ska visa positivt 48h innan.

Så det är nog mest en känsla... gillar CB bäst.

Än så länge köper jag dem inte eftersom vi inte försöker bli gravida än. Det ser ut som att vi väntar till oktober/november innan vi börjar försöka. Det blir helt enkelt bäst så! Men koll på min menscykel vill jag ha när vi väl drar igång.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mandelkubb
Alltid online

BF: 130720
BIM: 121111
Status: Längtar efter ett syskon!

Inläggav lindatw 05 aug 2012, 18:54

Hej, kul att läsa om andras beslut. Jag & min sambo har ända sedan vi träffades varit överens om att vi någon gång i framtiden ville skaffa barn. Efter 5 år verkar vi äntligen vara redo :)
Det här är så nytt som att jag slutade med mina p-piller i fredags. Dock känns det som att nu när beslutet är fattat, är jag nog mer redo än jag trodde. Märker dock att jag är novis då jag läser om BIM, ÄL osv. Jag hade tänkt mig en mer "avslappnad " approach, men det kanske är fel tänkt? Spännande att se hur allt går framöver, det känns verkligen som det första steget på en helt ny väg. Är 28 år med en sambo på 32. Heja heja! :shock:
lindatw
Stammis

Inläggav Infinite 05 aug 2012, 20:30

lindatw: Välkommen :) Avslappnad approach är mycket skönare psykiskt men har man inte sex varannan dag (ev.3) så finns risken att missa ÄL. Önskar att jag bara kunde låta saker och ting hända men jag kan inte hjälpa att analysera varje lite symptom av ÄL eller eventuella grav.symptom (som då inte finns ;) ). :D
Användarvisningsbild
Infinite
Alltid online

Inläggav Stina1983 05 aug 2012, 20:47

Tack så mycket Infinite och EmmaStina. Nu är det bara tre veckor till vigseln och jag börjar bli riktigt nervös.

ÄL borde infalla några dagar efter bröllopet så det borde passa bra. Skulle vara så fint om det tog sig direkt men chanserna är väl inte så stora.

Hur går det för er andra?
Lindatw: Välkommen, spännande med första barnet, samma som för oss. Vi har dock varit tillsammans ett år längre och jag är ett år äldre men vi verkar sitta i samma sits.
Infinite: Hur går det för er? Har ni börjat ännu?

Hoppas ni alla haft en skön helg!
MF 251012 v6 (5+6)
Stina1983
Alltid online

Inläggav Infinite 05 aug 2012, 21:05

Stina 1983: Oj tre veckor kvar, det är inte långt kvar alls. Spännande! Är det mesta inför bröllopet klart är det mycket stress nu?

Vi har börjat försöka, första omgången nu. Har BIM mellan 11- 13/8. Mensen har varit lite oregelbunden så det är svårt att sätta ett exakt datum. Självklart så hittar jag alla möjliga symptom och får då falska förhoppningar. Det tog ju oss 10 månader sist så jag borde inte ge mig på att analysera varje liten känsla men uff så svårt :roll: Jag tycker att jag svullnar upp om magen på kvällen (vilken är helt ologiskt ens om jag vore gravid så här tidigt!!), kissar på natten vilket jag inte brukar göra men det kan ju vara något annat.. Hehe.. Fånig man blir. När jag blev gravid med sonen så hade jag inte ett enda symptom fören v. 9-10 så jag om någon borde veta att symptom inte är allt :D
Användarvisningsbild
Infinite
Alltid online

Inläggav lindatw 05 aug 2012, 21:27

Jag kommer antagligen börja räkna & kalkylera så småningom, desto mer som det sjunker in. Just nu lär jag mig av alla här på forumen. Det skulle ju vara trevligt med ett sommarbarn, men så långt vågar jag inte tänka. Kul att se hur många som faktiskt har ett intresse av att planera barn. I min värld så blev folk bara med barn helt plötsligt, utan så mkt förberedelser. Det är väl kanske för att man håller det mellan sig som par.
Men jag uppskattar verkligen såna här sidor. Spännande att kanske få se hut det går för några av er!
lindatw
Stammis

Inläggav mandelkubb 06 aug 2012, 21:24

Hihi, lindatw... när vårt första barn blev till så lärde jag mig allt om ägglossning och olika flytningar för att INTE bli gravid... men vi misslyckades helt och blev gravida direkt. Väldigt skönt på många vis. Jag hade ju inte en tanke på att jag kunde vara gravid och gick definitivt inte och väntade på någon BIM. När jag väl testade var jag 3 veckor efter BIM. :)

Jag skulle vilja ha samma approach till det hela den här gången också, men jag tror inte det fungerar. Nu har jag nämligen för bra koll på det där med ägglossning och flytningar. Nu testar jag ju dessutom för att se till så att jag inte blir gravid riktigt än. Ska vänta någon månad till.

Men jag skulle nog försöka ta det som det kommer. Lär känna din kropp nu när du slutat med p-piller och ha roligt :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mandelkubb
Alltid online

BF: 130720
BIM: 121111
Status: Längtar efter ett syskon!

Inläggav lindatw 07 aug 2012, 08:25

Va skönt att man kan ta det lite lugnt så här i början då :lol:

Förra gången när jag slutade med p-piller så tog det ett bra tag innan allt var igång igen, så jag får nog ta det lilla lugna.

Min sambo fick något av en aha-upplevelse igår när han insåg hur stort det här är, aningen panikartat - men på ett trevligt sätt. Sa han iaf.
lindatw
Stammis

FöregåendeNästa

< Återgå till Vill bli med barn

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm