Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

Funderingar om järntabletter!

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Re: Funderingar om järntabletter!

Inläggav Mjstiger 22 jan 2010, 21:43

Lorina; Ja, prova laktulos, det är sockerör i det och det är söööööööött! Det ger inte så snabb effekt, men det kommer! DEt är skonsammare än klyx.

Det blir inte bra för ändtarmen. man tar" bort" speciella fettlager i tarmen som är skyddande och desstumer man tar klyx och tarmarna slits av detta och arbetar långsammare, långsammare, det märks inte på en gång utan det tar tid innan man märker det.
Helst så ska man ta sååååå naturligt som möjligt, linfrö, plommon, mycket fibrer, vetekli..
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Mjstiger 23 jan 2010, 22:47

nu har jag provat nya järntabletterna, det funkar känner ingen skillnad lika pigg som innan...

MEN! Jag har blivit lösare i magen, jag har fått höra från många att man blir förstoppad.... Jag har blivit pruttig :oops: Det är ingen ide´att jag tar dem när jag ska göra nått ute, fika, umgås med folk, och det gör jag nästan varje dag. Jag tar en järntablett när jag kommer hem.

Jag vill inte ta fler ggr om dagen som det rekommenderas hur jävla kul och är det och prutta hela tiden och sitta på toa?!? Trodde att man skulle bli förstoppad... Jaja, alla har väl olika symptomer?!?

Är det någon som känner igen sig?

Kram
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav stjärnfall 25 jan 2010, 16:12

Nu har jag ätit järntabletterna ett tag, tror att dom hjälper iaf..Fast jag vart skiträdd först när bajset var svart, började fundera på vad jag hade stoppat i mig..men det är väl en biverkning bara av tabletterna..
stjärnfall
Stammis

Inläggav Mjstiger 31 jan 2010, 13:18

Jag har bara ätit Hemofer 1 gång per dag! Det räcker enligt ordnation så ska man äta nga ggr per dag och det vägrar jag. jag blir lös i magen och går på toa 2ggr om dagen.

Jag en dag tog jag 3 tabletter vid olika tillfällen och satt på toa resten av dagen. Ingen kul alls. Man förlorar sociala kontakten med folk man vill umgås som man gör i normala fall och jag som tränar varje dag med eller utan vänner.

Jag har ett gym som jag använder stortsett varje dag och för bekvämlighetens/sällskapets skull har jag familj eller vänner här som jag tränar med, sen sitter man och snackar skit och om graviditeten! Och det kunde inte jag göra när jag tog Hemoferen 3 ggr, den dagen!
Var hemma alldeles själv.

Det räcker att jag går på toa 2 ggr om dagen. När jag tar en gång per dag.
Jag läste biverkningarna är , förstoppning, lite illamående, diarre´...

Jag var HEEEEL inne på att det skulle vara förstoppning. Jag som jobbar inom vården ska kunna detta, men det är inget som jag hör varje dag eller ser. Som BM Jobbar på heeelt annan avdelning!! 8) Men man ska lära sig nytt och det är jag glad för! :)

MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Mjstiger 31 jan 2010, 13:27

Vill bara påpeka att jag känner ingen större skillnad på hur jag mådde innan. Lika pigg som innan Hemoferen. (förutom gå på toa 2ggr om dagen)

Men jag håller fortfarande med om att så länge man känner sig pigg ska man inte behöva ta järntabletter, oavsett om man är gravid eller inte. Jag vet att det är tillskott för barnet men så länge mamman och barnet mår bra så ska man inte ta järntillskott.
jag jobbar inom sjukvård och jag lyssnar bara på mina intutioner, instinkten är jätteviktig mitt huvud, mitt hjärta, tar gärna till mig nya saker heeela tide, men detta tar jag enbart för min BM är på mig fortfarande idag. (jävla tjat)

Kram MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Föregående

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm