Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

Funderingar om järntabletter!

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Funderingar om järntabletter!

Inläggav Mjstiger 19 jan 2010, 15:11

Hejsan,

jag har lite funderingar om järntabetterna som BM rekommenderar.
Hur upplever ni, som äter och kanske inte har ätit järntabletterna?

Jag har inte ätit, jag har köpt och den står i köket och jag tittar på den varje dag och funderar på om jag ska ta järntablett.

Idag känner jag att det är bra med mig ingen trötthet, yrsel. Mår väldigt bra!

Men BM är på mig hela tiden om detta.
Tacksan för alla svar som jag får in.

Kram MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Re: Funderingar om järntabletter!

Inläggav Mjstiger 19 jan 2010, 16:29

-Är det ingen som kan berätta något ? Vad ni har för åsikter om Järntabletter under graviditeten? Ska man ta dem fast man mår bra?

Skriv!
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav SsofiaJ 19 jan 2010, 16:44

Alltså jag mår hur bra som helst, men BM rekomenderade mig att börja äta järntabletterna när jag var hos henne, redan i vecka 21. Har väl kanske inte varit så himla noga utan äter dem väl lite då och då när jag kommer ihåg det, ofta kan det gå några dagar mellan tabletterna :b

Kanske inte så himla mycket till hjälp, men är väl lite i samma sits ^^
SsofiaJ
Stammis

BF: 100414

Inläggav brell89 19 jan 2010, 16:47

hej
ja, även om du mår bra så ska du ju inte vänta till du mår dåligt. Man brukar väl inte börja må dåligt förrän järndepåerna börjar sina, men det är ju bara dumt att vänta till dess. Om blodprovet visar att det är lite för lite järn så ska man börja knapra tabletterna. Det är iaf vad de har sagt till mig. Jag äter järntabletter varje dag, från början hade jag ett väldigt lågt järnvärde, men nu har det stigit till ett riktigt bra värde, men jag ska ju inte sluta äta dem för det, utan det är lika bra att fortsätta, för det skadar ju inte dirket.
Bild
brell89
Alltid online

Inläggav MariaTheres 19 jan 2010, 17:08

Vilken var anledningen till att du skulle börja ta dem? Jag antar att barnmorskan sa detta efter ett blodprov? I sådana fall är det som sagt inte bra att vänta tills du börjar må dåligt.. Tänk på att det är viktigt för både dig och bebisen! :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav Mjstiger 19 jan 2010, 18:25

Ja, okej, Jag trodde att man skulle börja med dem tabletterna när man börja känna sig trött och lågt blodvärde.

Min BM började också prata om järntablett redan första besöket RUT. Nu har det blivit att hon maila mig, ringer mig angående om detta.

Jag känner mig allmänt bra, jättebra! Men första järntabletterna hon rekommenderade mig det var Niferex det ska inte tas med kalciumprodukter 2 timmars uppehåll med det. Och jag förstod vad hon sa men jag blev såååå TRÖTT efter den tabletten och dagen efter gjorde jag samma sak åt och drack apelsinjuice och käkade en klase vindruvor och nektarin. Blev sååååå trött igen.

Höll på så i 4 dagar. jag slutade med dem. Jag fick rekommendation på Hemofer. Har inte testat dem ännu det är dem som står på köksbordet och väntar på bli upp ätna! :lol:

Jag har blodvärde på 118, man ska ligga från 120- 150.

Är det annan som har känt så? Har inte fått nått svar varför man blev trött! Man ska väl bli tvärtom?! PIGG som en lärka!
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav brell89 19 jan 2010, 18:55

jag låg tidigare på 115 och neråt men äter en niferex-tablett om dagen tillsammans med ett glas juice och nu har jag gjort det säkert tre månader minst. Och nu är mitt blodvärde på 127.
Det låter jätteskumt att du blev trött av dem, det står inget om det på biverkningarna heller tror jag va?...är du helt säker på att det var dem som gjorde dig så trött då?
Själv känner jag inte så stor skillnad på hur jag mådde när blodvärdet var lågt jämfört med nu. Det är mer när mitt blodtryck var väldigt lågt som jag mådde dåligt, men det steg och nu mår jag prima.
Bild
brell89
Alltid online

Inläggav MariaTheres 19 jan 2010, 19:08

Jag åt hemofer plus i början, det vill säga med folsyra, och sedan vanliga hemofer efter ett tag men mitt blodvärde var tillräckligt så jag behövde inte fortsätta. Hur som helst blev jag inte trött alls av dem, bara lite mer förstoppad :P
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Inläggav Mjstiger 19 jan 2010, 19:25

Jag vet att vid det tillället, blev jag superdupertrött, pigg och glad som jag är 95% som alltid.

Jag vet inte varför det blev så. Att tröttheten kom som en bomb!

Det är så jag känner nu, jag vill inte ligga och sova 1-2 timmar som jag gjorde med Niferexen. Jag överdriver inte jag däckade på soffan.

Jaaaaa, just det man kan få förstoppad i tarmarna..! shit! vad jobbig, ännu mer trög mage :P
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav MariaTheres 19 jan 2010, 20:05

Vad jobbigt! Hoppas att du inte blir så igen om du tar Hemoferen. Nej förstoppning är ju inte direkt roligt. När man tar medicin eller tillskott mot en grej så får man någonting annat som man måste ta medicin eller tillskott emot :P
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Nästa

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm