-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
FVP
8 inlägg • Sida 1 av 1
FVPVi som bestämt oss för att göra ett Fostervattenprov:
Det ska inte göra ont men jag vill bara dela med mig av min hemska upplevelse med er andra som kanske haft det som jag så ni kan överväga att göra ett FVP utan att skrämma er !! Jag är 43 år och Fyyfaan vad ont det gjorde...jag blev kallsvettig och snurrig och höll på att svimma..jag är i V.17 + 0 Vi tittade först med ultraljudet om det fanns plats idag att sticka på,,då såg vi krummelutten = bebben att den låg på mage och tryckte idag,,så nu fanns lite plats,,tjooho,,då gör vi det sa vi.. Det är nästan ett måste för oss eftersom jag e 43 år så får kvinnor ett barn med DS 1 av 32 stycken,,så chansen är stooor för oss.. Han stack in nålen och det ilade hemskt <som om man gör en rotfyllning och det ilar ner i roten så känns det i din kropp<i det lilla rumet som är min bebis livs vatten,,,fyyy.. det var lite komplikationer för mig, det kan ju vara det som gjorde ont: Han fick fostervattenhinnan framför sprutan så det kom inte så mycket vatten ut,,så han flytta nålen eller nått och det kändes kan jag berätta,,fyy faan,,jag skreek ta ut nålen nu !!! Snaart sa han,,sen tog han ut den och hade samlat ihop 3ml och det räcker i all fall för att se om det finns kromosomavvikelser.Det kändes hemskare än att få epiduralbedövningen tamijsutton. De flesta känner inte å mycket obehag,,bara lite ilningar,,så jag hade otur,,(kanske mina myomers fel) Jag har ju 2 stora myomer som växt ut på livmodern så den e dubbelt så stor mot vad den ska vara nu i V.17 + 0..... Min sambo var en underbar man som stöttade mig när jag skrek av smärta..det sa doktorn oxå att vilken fin man han är,,hehe an passade upp på mig hela dagen sen så jag inte behövde anstränga magen utan bara vila.. Tack älskling jag älskar dig lika mycket som när vi träffades för 9 år sen,,pusselipuss.. Jag återkommer med beskedet hur det gick //Mari-Huddinge
Re: FVPHej!
Jag tyckte också det var en hemsk upplevelse. Hade läst mycket om det innan och försäkrat mig om att det inte skulle kännas efter att man fått själva "sticket". Men... sticket var ingenting, men sen... jag kände varje hinna som nålen pressade sig igenom. Hu då! Det där vill jag aldrig göra igen. Mitt test blev väldigt försenat, bla pga att det hade kommitin mitt blod i vattnet, så de fick lov att göra en utökad test. Det tog ca 1 månad innan jag fick svar - inte kul: Men provet visade sig vara normalt - då kund man äntligen slappna av. Håller tummarna för ditt provsvar - kram andypandy
Re: FVPJa jag gjorde mitt fvp igår. Jag var ju så nervös innan,,,,,,,visst det kändes,,,,,men jag stod ut,,,,det var nog mest JÄVLIGT obehagligt.
Så nu har man en väldigt lång väntan framför sig,,,att få provsvaret,,,,det ska ta ca 3 veckor här innan man får nåt svar. Vi ville även veta könet,,,,så nu har man mycket att både oroa sig för och ändå se fram emot.
Re: FVPHej!
Jag gjorde fvp den 5 mars. Ingreppet i sig känns ju bara lite obehagligt. Visst fasen är nålen lång, men varför titta på den? Jag koncentrerade mig på ul-skärmen istället. Tycker det låter väldigt orättvist när man läser här att endel får svar efter bara några dagar. Jag kommer att få vänta i 3-4 v. Det var samma -07 när jag fick min son. Det är väldigt lååååååååååååånga veckor. Man hoppar till så fort telefonen ringer. Rädslan att de ska höra av sig för att något är fel. Skitjobbigt! Men jag fyller 40 om 3 månader så för mig är det självklart att kolla. Vi har oxå redan bestämt vad som ska ske om det visar något allvarligt fel.... Jag önskar oss alla glada besked/provresultat när det än kommer!!
Re: FVPHuuuu...det låter inte kul med FvP...men jag blir väl åxå tvungen till det...då jag är 44 år
Pojke född 1991
Pojke född 1994 Mf 29/6-2008 v.7 MA 17/4-2009 v.11 MA 24/10-2009 v.11
Re: FVPJag blir ju lite orolig när jag läser det här. När jag blev gravid för 2 år sedan med min lilla kille så pratade maken och jag mycket om det att ta fvp. Jag läste på och samlade in information och kom fram till att risken för att något går fel när man tar provet är större än risken för kromosomfel procentuellt. Maken ville inte tro på det. När vi kom på UL sa läkaren precis vad jag hade sagt och rekommenderade oss att tänka på det tills nästa gång men vi bestämde oss på direkten att inte ta fvp.
Nu ahr vi nys supptäckt att vi lyckats bli med barn igen och jag blir 40 till sommaren. Inte hade jag tänkt ta ett prov men börjar ju fundera. Om det inte var för smärtorna ni beskriver. Egentligen vet jag att jag inte kommer ta det. Skulle vi få ett barn med Downs så får man ta det som det kommer. Alltså... vill inte trampa någon på benen utan det är bara så jag tänker om mig själv. Men visst är det så att det är ni själva som känner att ni måste ta fvp? Eller hur? Två underbara söner och en make bor i mitt hjärta!
Re: FVPVisst är det en själv som bestämmer om man vill ta fvp eller inte! Vem skulle annars besluta det åt en?
Även om man får reda på mycket genom provet så är det ju ingen garanti för allting. Vill heller inte trampa någon på tårna, men jag tog provet mest för Downs syndrom och allt vad det innebär, kan innebära. När det gäller riskerna med att ta fvp, resonerar jag precis tvärtom mot dig Kosejentan. Risken för missfall är så minimal typ 1%, så jag tvekade aldrig. Det kändes mer självklart att ta provet än inte. Det är den uppgiften som jag läste mig till -07 när jag väntade min son. Jag fyller också 40 år i sommar. Full respekt till andra tankar och åsikter. Men vi är alla olika. Eva
8 inlägg • Sida 1 av 1
|