-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
gå över..
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
gå över..Hur många dagar kan man få gå över innan de sätter igång förlossningen? O hur fungerar det?
Re: gå över..är väl 14dagar. Hur vet jag inte exakt men tror inte jag är helt fel ute om det är så att hon gör en hinnspinning (minns inte namnet men något sånt) och att du får dropp som gör att verkarna sätter igång. Ska tydligen gå ganska smidigt efter att ha blivit igång satt. Min mormor sa att när hon skulle ha min mamma så blev hon igång satt och 4 timmar senare var hon född.
Har du gått över mycket nu? börjar det närma sig igång sättning?
Re: gå över..jag har gått över 5 dagar, ska träffa min bm nästa vecka o tala om hur läget ligger..
så 14 dagar, puh det är ganska mycket över tiden.. brukar bebisarna bli lite större då,eftersom de fått mer tid o lägga på sig i hullet;)? fått för mig att det gör ondare att bli igångsatt eftersom det inte är "naturligt" kanske bara nåt jag fått för mig.. lite nervös med att bebisen inte skulle må bra av o ligga därinne för länge... hittar bara på en massa,har väl för lite o göra
Re: gå över..Olika i olika landsting men man räknas inte som överburen förrän vecka 42+0 och det är först efter det man funderar igångsättning men om barnet mår bra kan man vänta ett tag till.
Sen finns det olika igånsättningsmetoder. Jag fick prostaglandingel satt på tappen som är det hormonet som gör att den utplånas och att livmodern börjar ge sammandragningar, det är inte alltid det funkar men på mig räckte det med att sätta en gång. Annars kan man få en bardkateter (tror jag det hette) som är en ballong man sätter för att "tvinga" livmodermunnen att öppnas, kan vara rätt obehagligt enligt vissa. Ett annat sätt är om man är lite öppen men utan värkar så kan man ta hål på hinnorna och få värkstimulerande dropp. Jag är iaf jättenöjd över min förlossning för det var det mest naturliga sättet och det var som en vanlig förlossning!
Re: gå över..Jag gick 16 dagar över tiden innan de satte igång mig. Sen gick det ännu en dag(eftersom sonen kom på natten). Slutade med akutsnitt..
Re: gå över..oj finns massa å är inte allltid 2veckor då ne! usch att gå längre!!
Re: gå över..Jag har oxå hört att det är 14 dagar man går över som längst, usch det måste gå otroligt sakta den tiden...
Re: gå över..Som någon tidigare skrev så är det helt beroende på var man bor. Jag skulle föda min son på NÄL i trollhättan och där får man gå 43 fulla veckor innan man blir igångsatt. Jag gick 16 dagar över tiden innan värkarna kom igång av sig själva men sen hände liksom inget så dom fick sätta igång det ändå med hjälp av att först spräcka hinnorna så vattnet gick och trots kraftiga värkar efter det hände ändå inget så då fick jag värkstimulerande dropp och då kom det igång ordentligt.
Vad gäller att barnet mår dåligt av att ligga kvar länge i magen så är d ingen fara då man vid överburenhet får åka in till sjukhuset varannan eller var tredje dag för kontroll.. då kollar dom så man har tillräckligt med fostervatten och mäter bebisens hjärtljud osv... Det är nog mest för en själv som det är sjuuukt jobbigt att gå över tiden. Jag trodde nog tillslut inte att d skulle komma någon bebis ha ha.. Lycka till och hoppas inte det drar ut för länge på tiden.. men sen har du en go bebis för alltid!
Re: gå över..Jag tror det är väldigt olika.. men vid 14 dagar börjar man väl prata om det om inte innan. Tror det kan bero på hur du mår o om bebisen redan är stor i sig.. Säkert mkt som väger in, kanske vilken bm du har också..
Kompisen födde på NÄL och blev igångsatt 14 dagar efter bf, dock kom inte bebisen förens 16 dagar efter bf. Sen vet jag en som berätta att en bekant till henne fick gå över 4 veckor, men vet inte vart i landet den tjejen bodde..
Re: gå över..jösses vad olika det var i långa landet.. har fått lite värkar på natten, men ingenting på dagen. hoppas bara bebisen mår bra därinne...
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|