Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Glömt mögel i kylen *orolig*

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Glömt mögel i kylen *orolig*

Inläggav Robbej 28 feb 2011, 23:05

Nu är det så att jag råkat glömma två tallrikar med mat i kylen i 6-8 veckor. Och när jag upptäckte dem var de fulla av mögel. Är extremt orolig över att maten i kylskåpet råkats kontamineras av mögelsporer och myxotoxin. Om min flickvän fått i sig mögelsporer på annan mat. Kan barnet ha fått i sig det och skadats?

Känner mig så *skyldig* och mår skit.

En orolig pappa
Robbej
Nykomling

Re: Glömt mögel i kylen *orolig*

Inläggav naellie 01 mar 2011, 09:35

Glömt två tallrikar mat i 6-8 veckor!??? :shock:

Om din flickvän ätit maten hela tiden ska det nog inte vara någon fara. Jag har ätit både möglig och "för gammal" mat utan bekymmer.

Jag trodde mer det var levande bakteriekulturer med speciella bakterier i viss ost och kött som skulle vara problem. Men jag har ätit både sådan ost och sådan skinka utan bekymmer :)

Tror inte du ska behöva oroa dig. Tjejer lyckas föda friska barn under alla förhållanden över hela världen. Lätt att stressa i onödan när Livsmedelsverket avrekommenderar...
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Robbej 01 mar 2011, 11:28

Ja liksom de hamnade längst in i ett hörn långt ner i kylen så jag märkte dem inte. Har man fullt med mat i kylen så e det svårt o upptäcka.

Tack för ditt svar. Var skönt o höra
Robbej
Nykomling

Inläggav faith and truth 11 mar 2011, 09:42

Det är klart att det är onödigt att oroa sig i efterhand. speciellt om din flickvän mår bra. Men jag har läst en kurs i livsmedelshygien på universitet och det är klart att det är ju mer riskfritt att göra rent kyskåpet ordentligt när man hittar mögel eller bakterier där inne. Frägan är: Var maten övertäckt med plast, i en burk med lock eller liknande? Då är det inget att oroa sig över.

Naelli: det är jättebra att du inte blivit sjuk av att äta mögelostar och liknande, men var försiktig i framtiden. De där kostrekomendationerna finns av en anledning. De betyder inte att alla gravida blir sjuka varje gång de äter det som de avråds ifrån. Men man har mycket förhöjd risk att bli det och just dessa bakterier angriper barnet med hög sannolikhet. Det finns faktiskt en viss procent med gravida kvinnor som får missfall eller handikappade barn på grund av att de utsatts för exemeplvis listeria infektion. Listeriainfektion har dessutom en dödlighet på 20-30% om den drabbade har sämre immunförsvar vilket gravida har.

Så, var försikig framöver. Du kan ju äta mögel- och kittost och kallrökt lax och sådant igen när du fått ditt barn =)
faith and truth
Stammis

BF: 310811
Status: Lyckan finns hos Gud

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm