-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
gnäll gnäll och kink
3 inlägg • Sida 1 av 1
gnäll gnäll och kinkhej
jag behöver sannerligen lite råd..har en liten kille som blir 5 månader och han har blivit så hopplös..Gnäll och knorr från morgon till kväll.. han är sällan nöjd o det hjälper inte vad jag än gör... har kollat om nån tand är på gång men tveksamt..han sover dessutom dåligt o det har han alltid gjort..kan somna vid 21 vaknar vid 01, 04 sen så ska han upp vid 07...jag är helt slut..han har aldrig sovit en hel natt... umgås är inte att tänka på, ingen orkar va med oss o höra hans gnöl
Re: gnäll gnäll och kinkdet är nig bara att kämpa på skulle jag säga. det är ofta så i "början" och i perioder. han har inte ont i magen? för charlie va hemsk när han hade ont i magen inte så konstigt men så fort vi fick ordning på de blev han en ny människa.
nätterna, jaa det är inte ovanligt att små barn vaknar flera gånger per natt de finns en mängd olika "knep" för att få dom att sova över n ågot vaken pass eller dyligt men tänk att en hel natt för en sådan liten bebis räknas som fyra timmar så han sover redan en hel natt för hans mått mätt. vaknar han för hanoch vill äta? om han vaknar på fasta tider kan du tex ta upp han en halvtimme innan o ge han mat när han sover sen kägga ner han göra så nån vecka så kan du "lura" magen att han inte alls behöver vaka och äta då funkar för många. tar han napp? kan också va en bra hjälp på natten. ofast så tar dom bort några vaken pass av sig själv men endel vaknar flera gånger per natt tills dom är ett par år. man får nog räkna med att ha en störd sömn en bra tag men visst finns de vissa sätt att påvärka iaf. men än är ju din kille ganska liten
Re: gnäll gnäll och kinkBajsar han som han brukar? Min dotter gnäller mkt och äter dåligt om hon inte bajsar varje dag. Och hon blir lätt förstoppad. Kan vara en anledning...
Kan vara tänder på g också och det kommer ni ju märka om ett par veckor beroende på hur snabbt de kommer. Testa att blanda flytande alvedon med lite grädde och gnugga på tandköttet. (Fungerar utan grädden också). Det bedövar tandkötet lite. Kan vara så att han har separationsångest också. Brukar komma när de är mellan 6-9 månader. Är han extra klängig än vanligt? Är i denna åldern de märker att de är en egen person och vill vara nära för att man inte ska vara borta som de tror att man är om de inte ser en. Är vanligt att de vaknar många gånger per natt om de har separationsångest och de blir lugna av att man kommer och ger välling (om ni nu ger han det). De vet ju att de får mat om de skriker och då blir det en liten ond cirkel som gör att de vaknar oftare, när de sover lätt. Om ni ger välling alla de gånger han vaknar så kan det vara bra att inte ge varje gång för de är ju inte direkt hungriga utan vill ha närhet och trygghet. Så bestäm er för att ingen mat ge och ge inte med er. Gå in till honom och sitt bredvid sängen så han vet att ni är där. Blir han riktigt hysterisk så tar ni upp han men vagga inte och säg inget. Klappa honom på ryggen tills han blir lugn och lägg ner han igen och ge napp och snutte (om han har det). (Snutte ger i sej en trygghet så det kan vara bra att ge han en sån om han inte har det. Ta ett material som ni vet att han gillar, min Svea valde fleece Fick göra detta med min dotter när hon var i ungefär samma ålder för hon kunde vakna upp till 10 ggr per natt och jag höll på att bli galen. Tog 2 nätter och som längst 2.5 timmar tills hon somnade om och sedan vaknade hon 1-2 ggr per natt och då har hon fått välling iaf en gång. Sen får man vara beredd på att det blir bakslag när de t ex är sjuka så då får man börja om på ruta ett. Ger man med sej en tum så är det kört. Nu äntligen har hon börjat sova hela nätter igen och sover 11-13 timmar i sträck. Underbart skönt! Dessutom så somnar hon lättare efter detta. Men det har tagit sin tid! Kan ju vara skönt att testa. Vi har även en radio på inne i hennes rum hela natten och det har varit väldigt bra för det känns som att hon sover bättre när den är på. Så det kan ni ju testa med Hoppas det blir bättre!
3 inlägg • Sida 1 av 1
|